کمتر از دو ماه مانده به آغاز سال نو، شنيده ميشود مديران جديد تلويزيون ابراز علاقه کرده اند تا سری جديد مجموعه برنامه پرطرفدار کلاه قرمزی را روانه آنتن کنند.
بازی تكراری و نخ نما شده آمدن یا نیامدن کلاه قرمزی چند سالی است که در تلویزیون شکل گرفته و دست کم برای بینندگان بدل به امری عادی شده. هر چند این روند سال گذشته به غیر معمولترین شکل
خود رسید و مجادله ساخت یا عدم تولید سری جدید آن میان تلویزیون و سازندگان آن به درازا کشید.

حتی اگر به مقطع اختلافات این دو طرف در سال گذشته یعنی اوایل اسفند ماه نیز رجوع کنیم، شاید هنوز برای تولید سری جدید آن فرصت باقی باشد که هست. هفته اول اسفند 92 ایرج طهماسب در نامه ای به عدم همکاری تلویزیون معترض شد و نوشت: «من گفته بودم علاقمند نبودم امسال کلاه قرمزی بسازم. اگر دلایلش را بخواهید خواهم گفت.

روسا صدایمان کردند، با ما جلسه گذاشتند و به خاطر رفتار غیرحرفه ای زیر مجموعه خود ما را دلجویی کردند. قرار شد کار را با همه سختی و کمبود زمان اجرا کنیم. فعالیت را شروع کردیم و همه آمدند و هزینه کردیم، اما روسا هر چه دستور میدهند کار پیش نمیرود!!... او در ادامه نامه خود حتی تهدید کرده بود که کلاه قرمزی جدید را از طریق شبکه ویدیویی به دست مردم خواهد رساند. نامه ای که روز بعد با واکنش عزتالله ضرغامی، رییس سابق صدا و سیما مواجه شد.

ضرغامی که میدانست کلاه قرمزی چه پتانسیل بالایی در جذب تماشاگر، آن هم در باکس پربیننده نوروز دارد، با پا در میانی خود، رضایت سازندگان را جلب کرد تا تولید هر چه سریعتر آغاز شود. هر چند شنیده میشد سازندگان از چندی قبلتر، کار تولید را در سکوت خبری آغاز کردهاند و با جلوگیری از رسانهای شدن آن، میخواهند تلویزیون را در پذیرش خواسته های خود راضی کنند. درخواست هایی که بخش عمده آن مسایل مالی بود. طهماسب و حمید مدرسی (تهیه کننده) نیز با استقبال از رویکرد مسالمت آمیز تلویزیون و خرسند از به کرسی نشستن حرفشان، از کلید خوردن کلاه قرمزی 93 خبر دادند.

این ابراز رضایت تا حدی بود که طهماسب دوباره در یادداشتی کوتاه و این بار با لحنی دوستانه، نوشت: ... (اینجانب با کمال افتخار با همه مشکلاتی که در پیش رو خواهم داشت، نوروز 93 را مهمان خانه های گرمتان خواهم بود...».

کلاه قرمزی 93 ساخته شد و همان گونه که انتظار میرفت، با استقبال شایان توجهی مواجه شد. تا جایی که حتی گفته میشد ماجراهای این عروسک های پر شر و شور طبق نظرسنجیهای انجام گرفته، برای مردم از رقبای زنده آنها «پایتخت 3»، «خوب، بد، زشت» و «روزای بد به در» جذابتر هم بوده است!

قضیه نوروز 94
امسال اما مناسبات تلویزیون با آمدن مدیران جدید به کل متفاوت از سالهای قبل شده است. اگر ضرغامی در چند سال آخر ریاست خود مداخله چندانی در روند برنامه سازی نمیکرد و علی دارابی معاون سیما نیز چندان از در دوستی با برنامهسازان مدعی و شاید سازش ناپذیر وارد نمیشد و احتمالاً حرفش خریدار خاصی نداشت، در حال حاضر با حضور علی اصغر پورمحمدی معاون فعلی سیما شرایط تغییر کرده است.

همانطور که شنیده میشود او شخصاً به سه گروه سریالساز دستور داده تا آثار خود را برای رسیدن به کنداکتور نوروز 94 آماده کنند. البته این روزها حمید مدرسی در کشور حضور ندارد و عازم سفر به هلند شده است. هر چند طهماسب و حمید جبلی به عنوان دو عنصر مهم در راس گروه تولید کلاه قرمزی، در ایران هستند. تلویزیون گویا مصر است که کلاه قرمزی ساخته شود و به پخش در نوروز پیش رو هم برسد، ولی هنوز تصویربرداری شروع نشده است. ضمن آنکه همانطور که گفته شد، پورمحمدی هم مدیری نیست که تن به شروط برنامه سازانش بدهد و این بار معادله در صورت شرطگذاری سازندگان کلاه قرمزی و ادامه اصرار تلویزیون برای بازگشت کلاه قرمزی، پیچیده خواهد شد. مگر آنکه دو طرف بر سر این برنامه که به نوعی در مناسبت های مهمی چون نوروز، اعتبار تلویزیون محسوب میشود، به خاطر مردم کوتاه بیایند و برایشان باز هم خاطره بسازند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : banifilm.ir

مطالب پیشنهادی :
من ترلان پروانه 17 سال دارم!
نفیسه روشن از زندگی هیجان انگیز با همسرخلبانش گفت
آتیلا پسیانی و مهران احمدی عیدنوروز در تلویزیون!
بازیگر "هرکول پوآرو" زن شد !!
اظهار نظر حامد بهداد و هنرمندان درموردجشنواره فیلم فجر