چرا والت در فصل 2 اینهمه مورد توجه «دیگران» واقع شده بود؟ و چرا در بعضی اوقات موجب ترس و وحشت اطرافیانش را ایجاد می‌شد؟ این بچه چه توانایی‌ای داشت که بن بعد از دزدیدنش گفت...

10. اسکلت آدام و اوِ که در فصل 1دیدیم متعلق به چه کسانی بود؟
راز و رمزهای سریال لاست از همان فصل 1 آغاز شد، پس ما هم آنها در این لیست می‌آوریم. تهیه کننده‌های فیلم تاکید می‌کنند که دو اسکلتی که جک در فصل اول پیدا کرده بود، دراصل به فصل 5 و مقوله سفر در زمان ارتباط دارد. این موضوع یا خیلی بزرگ یا خیلی کوچک و کم اهمیت است. از یک سو این زوج می‌توانند کسانی باشند که به مرگ پایان دهند. از سوی دیگر نویسنده‌ها می‌توانند راز این دو اسکلت را تنها به افرادی نسبت دهند که کسی ازشان مراقبت نکرده است. حدس من: این دو نفر رز و برنارد هستند.
 
9. برای والت چه اتفاقاتی پیش آمد؟
من زیاد امیدوار نیستم این راز آنطور که انتظار داریم فاش شود. از زمانی که او پا به جزیره گذاشت تا زمانی که تبدیل به نوجوان قد بلندی شد، نکات مبهم زیادی راجع بهش مطرح بود. از یک سو در قسمتهای اول او مرکز توجهات بود، اما بعد موجی از سئوالات بدون جواب را به جا گذاشت. در فصل 2 چرا اینهمه مورد توجه «دیگران» واقع شده بود؟ و چرا در بعضی اوقات موجب ترس و وحشت اطرافیانش را ایجاد می‌شد؟ این بچه چه توانایی‌ای داشت که بن بعد از دزدیدنش گفت: «ارزش والت از آن چیزی که برایش پرداختیم بسیار بیشتر است»

8. چرا حضور و مرگ دانیل فارادی برای جزیره انقدر اهمیت داشت؟
جواب این سئوال می‌تواند به سادگی نیاز جزیره به او باشد، چراکه جزیره به خاطر حادثه‌ای که قرار بود اتفاق بیفتد و جنبه‌های تاریخی و نقشی که از او انتظار می‌رفت ایفا کند به او احتیاج داشت. احتمالا شما فکر می‌کنید مادر فارادی از قدرت خاصش برای انجام دادن کار بخصوصی استفاده نخواهد کرد، قدرتی که می‌تواند حتی جلوی مرگ را بگیرد و سالها قبل از وجودش خبر داشت. اما هرچه که هست وجود فارادی در تمام نقشه‌ها و برنامه ریزی‌ها اهمیت داشت، و برای همین مادرش در روزهای باقیمانده زندگی اشرا  با او سر کرد تا او را متقاعد کرده تا با سرنوشتش روبرو شود. من فکر می‌کنم این مورد یکی از لایه‌های حیاتی داستان فصل 6 خواهد بود.

7. شماره‌های‌ هارلی

4- 8- 15- 16-23-42. یکی دیگر از موضوعات در آغاز فیلم مربوط به این شماره‌ها می‌باشد. بله ما می‌دانیم که این شماره‌ها اولین بار از جزیره ارسال شده بودند، یک نفر هم به نام لئونارد زمان خدمت در نیروی دریای این شماره‌ها را دریافت کرده بود و بالاخره بعدها این اعداد را به دوستش‌ هارلی در بیمارستان بیماران روانی داده بود. اما چرا این اعداد نفرین شده اند؟ معنی واقعی آنها چیست؟ و چرا این بلاها سر‌ هارلی آمد و دلیل داشتن توانایی‌های خاص ‌هارلی چه بود (مثل حرف زدن با دوستان مرده اش)؟ سال 2006 در یک بازی آن لاین توضیحاتی در مورد این اعداد آمد، اما این اطلاعات زیاد موثق نبود.
 
6. هیولای دودی شکل
از همان شروع سریال و در اپیزود اول ما از وجود این هیولا مطلع می‌شویم. در برنامه شبکه ABC دلایل و توجیهات زیادی در مورد این دود آمد. دلایل زیادی مطرح شد، مثل «سیستم امنیتی» جزیره... این هیولا هرچند وقت یکبار و گاهی اوقات نشان داده شد و ما را هم ترساند، اما حضورش انقدر کوتاه نبود که بتوانیم فراموشش کنیم. درکنار جنبه‌های سری این هیولا به طور کلی، سئوالهای کمی‌ هم برایمان ایجاد شد و ما را به شک انداخت. اینکه چرا هیولا اکو را کشت؟ دود می‌تواند شکل انسانی هم به خود بگیرد؟ پس اگر بتواند آیا او یکی از جنبه‌های وجوددی جیکوب نیست؟ یا موجودی از طرف او برای گرفتن انتقام یا چیز دیگر؟
 
5. بن: شیطان یا قدیسه؟
قبل از فصل 5، هیچ شکی نداشتیم که بن آدم پست و بدذاتی است. ما فقط وقتی که دخترش را کشتند، جنبه‌های کمی ‌از انسانیت را از او دیدیم. اما در اپیزودهای بعد او مردی بود که هم بازیگرهای لاست و هم بیننده‌ها یا دوستش داشتند و یا ازش متنفر بودند. بله، سعید به پسربچه کوچکی شلیک می‌کند تا شاید در آینده بن بالغ وجود خارجی نداشته باشد! اما در فصل پنجم ما جنبه‌های دیگری از زندگی او را در خلال فلش بک‌هایش دیدیم. ما از بن تشنه قدرت دور شده و دیدیم که از قرار معلوم او مجبور بوده بعضی از کارهای نادرست را انجام دهد (مثل دزدیدن الکس برای نجات دادن جان او و ماردش از دست چالرز ویدمور). شاید هم واقعا بن آدم خوبی باشد، اما الان با اطمینان نمی‌توانیم این موضوع را تایید کنیم. ولی خیلی دلمان می‌خواهد بدانیم که وقتی او شفا پیدا کرد چه اتفاقی برایش افتاد، چرا او معصومیتش را از دست داد؟ محرک و انگیزه او در تمام مدت چه چیزی بود؟ آیا او واقعا به جولیت تمایل داشت یا نقشه دیگری برایش داشت؟

4. زیر سایه مجسمه چه چیزی خوابیده است؟

نه خود سئوال مرموز نیست. این موضوع برای ما جذاب است و البته ریچارد قبلا به آن جواب داده است. واقعا در اهداف برام و ایلنا در جزیره چه جذابیتی وجود دارد؟ من حدس می‌زنم آنها به طریقی به مجسمه عظیم «تاوارت» ارتباط دارند (مجسمه ای که که در مصر با نام خدای باروری، مرگ و شر شناخته می‌شود)، شبیه مرگ جیکوب در خانه اش در فصل پایانی. این نظریات نشان می‌دهد که تاریخ جزیره بسیار قدیمی‌تر از پروژه دارما، دیگران و سقوط هواپیمای 815  اوشینگ بوده است.
 
3. چه اتفاقی برای کلیر افتاد؟
اگر دلیل فرار کردن کلیر به داخل جنگل و به خطر انداختن زنگی اش را اصرار چارلی برای محافظت کردن از او بدانیم، کمی ‌ساده و سطحی فکر کرده ایم. ولی به هرحال او این کار را کرد و این موضوع اتفاقی‌ترین واقعه ای بود که در لاست به وقوع پیوست. این حادثه نه تنها غیر منتظره بود، بلکه بعد از فراموشی کلیر در بین افراد دیگر لاست نیز به فراموشی سپرده شد. همچنین در انتهای سریال هم حلقه‌های گمشده زیادی در مورد کلیر وجود داشت، همان طور که دیدیم چگونه کیت وظیفه نگهداری از فرزندش را به عهده گرفت. به نظر من نقش کلیر در فصل 6 یک نقش محوری خواهد بود.

2. جیکوب کیست؟ و در آخر چه کسی خودش را به جای جان لاک جامی‌زند؟
جیکوب از آغاز فصل 2 که خودش را از نظرها پنهان می‌کرد،  در تصور ما شبیه یک جادگر یا ساحره بود و هیچ کدام از افراد هم نمی‌توانستند بگویند که واقعا او را دیده اند. ما فقط مواقعی وجود او را احساس می‌کردیم، که او به هر وسیله ای می‌خواست کنترل و تسلط خود بر افراد جزیره را به طریقی نشان دهد و بالاخره در آخرین قسمت فصل 5 خودش را نشان داد. و بعد هم مساله انتقام جویی و کینه او مطرح می‌شود، چه کسی می‌توانست در رده او قرار بگیرد و چه ارتباطی با جان لاک ترسناک و غیر قابل باور  در قسمت آخر داشت. این سئوالی است که در ذهن تمام طرفداران لاست وجود دارد. اینکه چرا جان لاک قصد کشتنش را داشت؟ شاید فکر کردن به اینکه بن قبلا جیکوب واقعی را کشته است، جذاب باشد. اما منطقی‌تر این است که قبول کنیم جیکوب تا فصل آخر زنده است. و بالاخره چگونه انسان یا روحی در لباس جان لاک می‌تواند او را بکشد؟

1. ریچارد آلپرت و راز جوانی

شاید این نکته مهم ترین قطعه برای کنار هم چیدن قطعات پازل سریال لاست نباشد، اما من کاملا مطمئنم که باید توضیح منطقی برایش پیدا کنیم. اولین حضور ریچارد در تسلسل‌های تاریخی جزیره مربوط به سال 1854 می‌شد، پس چرا او 30 – 40 سال بعد و در سال 2008 با همان چهره و پرانرژی ظاهر می‌شود؟ علاوه براین چیزهای عجیب زیادی در مورد او مطرح است، او به راحتی در تمام اتفاقات مهم در تاریخ جزیره حضور داشته، و با وجود این هنوز هم مردی مهربان و دوست داشتنی در بین «دیگران» محسوب می‌شود. مسلم است که اپیزودهای مربوط به فلش بک‌هایش را در فصل 6 خواهیم دید، پس او نمی‌تواند زندگی اش را بیشتر از این در پشت صورت جوانش پنهان کند.
ما هم امیدواریم اولین راز لاست که در فصل‌های بعدی فاش می‌شود، راز جاودانگی ریچارد باشد.
 

بیشتر بدانید : بازیگر محبوب سریال لاست که حاضر نشد لباس هایش را سر صحنه درآورد!!

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ/ مریم محبعلی نژاد
www.seemorgh.com/culture
 اختصاصی سیمرغ