هیچ كدام از بازیگران بدل نداشتند و برای همین هم سر یكی از سكانس‌ها كه من باید توی چاه می‌رفتم متاسفانه پایم شكست و تا یك ماه هم با عصا راه می‌رفتم...
 
امیرمحمد زند، جزو بازیگران جوانی است كه خیلی زود توانست مسیرش در دنیای هنر را پیدا كند. او با حضورش در سریال «هزاران چشم» پا به عرصه تصویر گذاشت و پس از آن در ماه محبوب خدا، نسیم رویا، خانه مهر و... به ایفای نقش پرداخت. او در ایتالیا و در رشته سینما تحصیل كرده است و برای همین بازیگری را هم به صورت تجربی و هم به صورت آكادمیك می‌شناسد.
مدتی است كه امیرمحمد زند را در سریال عملیات 125 می‌بینیم. او در این كار در نقش متفاوتی ظاهر شده است. هرچند كه بازی در این مجموعه باعث شد كه مدتی پایش در گچ باشد. او از حضورش در این كار برایمان می‌گوید.

چه شد كه به بازیگری علاقه‌مند شدید؟

علاقه به بازیگری ذاتی است. اگر علاقه حقیقی باشد، نمی‌توانی از آن فرار كنی و هرچه كه دوری كنی، بالاخره در جایی دیگر و در سنی دیگر این علاقه برمی‌گردد. من سال‌ها قبل مهندسی شبكه رایانه‌ای خواندم؛ ولی عشق و علاقه‌ام چیز دیگری بود. اگر عشق حقیقی به بازیگری یا هر حرفه و هنر دیگری وجود داشته باشد، انسان را به آن سمت خواهد برد و كلا به نظرم بازیگری مجموعه‌ای از رفتارهای بشری است كه انسان را به حد تعالی می‌رساند.

از اولین بازی‌هایتان بگویید.

من در استودیو بدیع كار می‌كردم. در آن مكان با‌ آدم‌های سینمایی زیادی ارتباط داشتم، البته در سال 76 به مدرسه آزاد بازیگری رفتم. به هر حال برای اولین بار به آقای كیانوش عیاری معرفی شدم و نقش كوتاهی را در سریال هزاران چشم ایفا كردم.

برویم سراغ مجموعه عملیات 125. آیا خودتان بیننده مجموعه قبلی آن بودید؟

بله، كم و بیش شاهد مجموعه قبلی عملیات 125 بودم و آن را پیگیری می‌كردم.

مهم‌ترین فرق این دو مجموعه از نگاه شما چیست؟

به نظرم فرق زیادی دارد. صحنه‌های اكشن در سری دوم بسیار بیشتر از مجموعه اول است و همین‌طور شخصیت‌ها دراماتیزه‌تر شدند. از جمله كاراكتر خود من كه بسیار تحلیل شده است، اما با این حال می‌شود بهتر هم كار كرد. برای همین ما آخر سریال را باز گذاشته‌ایم؛ چراكه ممكن است سری سوم این مجموعه نیز ساخته شود. آن هم با شكل و شمایلی دیگر.

آیا در انتخاب نقش‌هایتان وسواس خاصی هم دارید؟

به آن معنا خیر. به نظر من كار خوب، خوب است. من بیشتر به فیلمنامه اهمیت می‌دهم و آن برایم مهم است. هرچند كه در بعضی مواقع فیلمنامه خوب در اجرا خوب درنمی‌آید. ضمن این‌كه نقش باید آن‌قدر برایم جذابیت داشته باشد كه من را به سمت خود سوق دهد.

بیشتر نقش‌های شما به سمت كاراكتر بودند تا تیپ، قبول دارید؟

بله، اصلا من بازیگر كاراكتر هستم و هیچ‌وقت تیپ بازی نمی‌كنم و به كاراكترهایی كه چندگانه هستند و بحث روان‌شناختی در آنها وجود دارد، علاقه زیادی دارم و از بازی در این گونه كاراكترها لذت می‌برم.

آیا در مورد نقش‌تان در سریال عملیات 125، این مساله وجود داشت؟

بله، قصه و شخصیت‌ها به صورت دراماتیك طراحی شده بودند و به مسائل تخصصی بسیار خوب پرداخته شده بود و می‌توانم بگویم صحنه‌های اكشن كار تماما براساس اتفاقات واقعی شكل گرفته‌اند.

فكر می‌كنم از بدل هم در این كار استفاده نشده است، درست است؟

بله. هیچ كدام از بازیگران بدل نداشتند و برای همین هم سر یكی از سكانس‌ها كه من باید توی چاه می‌رفتم متاسفانه پایم شكست و تا یك ماه هم با عصا راه می‌رفتم.

چرا از بدل استفاده نشد؟ آن هم با توجه به این كه این سریال پر از صحنه‌های اكشن است؟

نمی‌دانم، به هر حال این مساله جزو تصمیماتی بود كه از قبل گرفته شده بود.

آقای زند برای رسیدن به نقش خودتان چقدر تحقیق و تمرین داشتید؟

من اصولا بازیگری نیستم كه مرتبا با نقشم زندگی می‌كنم و خودم را درگیر آن می‌كنم. به نظر من می‌شود موجزتر و دقیق‌تر به نقش رسید منتها به این شرط كه بازیگر فایل عظیمی از شخصیت‌های مختلف را در پس ذهنش داشته باشد تا در موقع لزوم به آن مراجعه كند. به هرحال در مورد این مجموعه باید بگویم كه در تمام طول كار ماموران آتش‌نشانی در صحنه حضور داشتند و ما را راهنمایی می‌كردند.

فكر می‌كنید به غیر از نشان دادن زندگی آتش‌نشانی، به كدام حرفه دیگری به این شیوه می‌شود پرداخت؟

من فكر می‌كنم داستان آدم‌هایی كه می‌توانند مخاطب را جذب كنند زیاد است از جمله پلیس‌راه‌ها، امدادگران و... خوشبختانه در چند سال اخیر به واسطه موسسه ناجی هنر پلیس خیلی خوب در كارهای هنری ظاهر شده است و این یك حركت مثبت بوده است. به هر حال به واسطه ساخت این‌گونه كارها هم مخاطبان با مشاغل مختلف جامعه آشنا می‌شوند و هم آن آدم‌ها دلگرم‌تر می‌شوند.

اساسا جای دیگران بودن و به جای آنها زندگی كردن چقدر برایتان لذتبخش است؟

آنقدر كه زندگی‌ام را گذاشته‌ام.

از نقش‌هایی كه تا به امروز بازی كرده‌اید، راضی هستید؟

بله، سعی كرده‌ام كه كمتر نقش‌های یكسان و شبیه به هم بازی كنم. از نقش‌های تكراری و غیرمتفاوت فراری هستم.

یكی از كارهای به‌یادماندنی شما فیلم اتوبوس شب به كارگردانی كیومرث پوراحمد و بازی مقابل مرحوم خسرو شكیبایی بود. فكر می‌كنید حضور ایشان چقدر در ارائه نقش‌تان موثر بود؟
خیلی زیاد. ایشان همیشه جایگاه خاصی برای من داشتند و برای این كار بسیار به من كمك كردند. مرحوم شكیبایی آدم مسوول و مهربانی بود و خوشحالم از این كه توانستم در زمان حیاتشان در كنارشان باشم و بیاموزم.

آقای زند نمی‌خواهید به غیر از بازیگری كارگردانی را هم تجربه كنید؟

قبلا در ایتالیا یك فیلم نیمه‌بلند در مورد مهاجران ایرانی كه به آنجا می‌آمدند، ساختم. شاید اگر شرایط این كار برایم مهیا شود، یك بار دیگر این تجربه را تكرار كنم.

از عالم سینما چه خبر؟

در حال حاضر كه فیلم شب حورا را روی پرده اكران دارم، اما شرایط اكران فیلم‌ها همیشه برایم جای سوال دارد به هر حال فعلا هم كاری در نوبت اكران ندارم.

در حال حاضر مشغول چه كاری هستید؟

در سریال «زمین انسان‌ها» به كارگردانی ابوالحسن داوودی در نقش یك جراح ظاهر شده‌ام كه فكر می‌كنم پخش آن در سال 89 خواهد بود.

مدیوم هم برایتان فرقی دارد؟

در خصوص بازیگری خیر ولی در تكنیك بله.

عملیات 125...

یك سریال پرخاطره و یك تجربه متفاوت.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
8 فیلم تلویزیونی جدید ساخته شد
کاوه خداشناس بازیگر مجموعه‌ها‌ی تلویزیونی «بانو» و «عملیات ۱۲۵»
گفتگو با رضا رویگری بازیگر سریال به كجا چنین شتابان
صحنه‌های بی‌قرار در عملیات 125
گفتگو با كامبیز دیرباز بازیگر سریال «در چشم باد»