سریال هوش سیاه
البته به طور اطمینان درگیر شدن سهیل، فرزند جوان سرگرد و دوست شدنش با مجرم اصلی در ادامه به داستان هیجان و دلهره ای غیرقابل انکار خواهد داد. گذشته از تمام برجستگی‌ها و نوآوری‌های...

 «هوش سیاه» و جرایم رایانه ای
به طور معمول وقتی درباره یک سریال پلیسی صحبت می‌کنیم اولین نکته ای که ذهنمان را مشغول می‌کند لحظه‌های نفس گیر اکشن و هیجانی است که به سکانس‌های پرالتهاب سریال تزریق شده است. شاید این نکته در زمانی که تیزر «هوش سیاه» روی آنتن شبکه ۳ رفت، مزید بر علت شد چرا که خیلی‌ها فکر می‌کردند با یک سریال پلیسی پر از صحنه‌های تعقیب و گریز رو به رو خواهند شد، اما حالا با پشت سرگذاشتن نیمی ‌از سریال متوجه شده اید که این سریال به واسطه سوژه ای که انتخاب کرده به طور صرف به این ویژگی سریال‌های پلیسی اکتفا نکرده است و در واقع «هوش سیاه» به جرایم رایانه ای پرداخته و قابلیت‌های الکترونیکی نیروهای امنیتی را مورد توجه قرار داده است.

بدعت و سوژه بکر سریال

سوژه بکر و جدید سریال یکی از نکات قوت آن است که محبوبیتش را چندین برابر کرده است. نو بودن ایده و نوع پرداخت آن توانسته است تاکنون در بین مخاطبان محبوب شود. ماهیت متفاوت «هوش سیاه» که به جرایم رایانه ای و الکترونیکی می‌پردازد برای بیننده جوان کنجکاو کننده و شگفت‌انگیز است. نشان دادن وسایل پیشرفته و توانمندی‌های الکترونیکی پلیس باعث شده بیننده علاقه مند به مسائل حرفه ای، سریال را با علاقه دنبال کند. به خصوص این که عوامل با علم بر این خصلت شروع خوبی در قسمت اول سریال داشته و با معرفی فناوری‌های جدید رایانه ای در همان ابتدا مخاطب را آگاه ساختند که با اثری متفاوت رو به رو هستند. مسعود آب پرور، کارگردان اثر از سوژه‌های به روز مانند بلوتوث، کپی رایت و ... استفاده کرده است. دغدغه‌هایی که این روزها برای اقشار مختلف جامعه شناخته شده و جالب است بدانید چگونه با این گونه جرایم برخورد می‌شود. نگاه تخصصی پلیس به این گونه مسائل و آشنایی کاملشان از دنیای مجازی تماشاگر را جذب و مطمئن می‌کند.

«هوش سیاه»، بخش فنی و نوآوری‌های تکنیکی در فیلم برداری

اگر با دقت به این سریال نگاه کرده باشید متوجه تفاوت در فیلم برداری آن شده اید، مسعود آب پرور برای تصویربرداری سریالش دوباره سراغ ‌هاشم گرامی ‌رفته است. «هوش سیاه» پنجمین همکاری این ۲ پلیس از تله فیلم‌های «خشاب خالی»، «آن جا که زاده شدم»، «سرگیجه» و ... بوده است. آب پرور با پیشنهاد یک نوع فیلم برداری خاص،‌هاشم گرامی‌را مجبور کرد که نه فقط در چند سکانس یا قسمت، بلکه در طول ۷ ماه و در ۱۳ قسمت فیلم برداری روی دست را تجربه کند.
از آن جا که دنیای سینما به سمت منسوخ کردن فیلم برداری روی سه پایه پیش می‌رود و حالا بسیاری دلشان را به دیدن تکان‌های مستندگونه در هر سکانس و پلان خوش کرده اند، طبیعی است که آب پرور با استفاده از 2 دوربین که یکی روی شانه و دست‌هاشم گرامی ‌و دیگری ثابت روی سه پایه است «هوش سیاه» را با 9 قصه متفاوت بسازد.

هوش سیاه چگونه ذهن رادرگیر می‌کند

داستان سریال «هوش سیاه» دو محور دارد یکی محور اصلی سریال است که از ابتدا ذهن بیننده و پلیس‌ها را درگیر کرده است و دیگری داستانک‌هایی که در کنار پرونده اصلی بررسی می‌شود. محور اصلی داستان به دغدغه مامور قانون یا همان سرگرد احمدی (با بازی حسین یاری) می‌پردازد که به دنبال مجرم زبل و آگاهی (با بازی کیکاووس باکیده) است و محورهای فرعی به صورت مجزا و برای هر قسمت طراحی شده که در پایان هرقسمت به سرانجام می‌رسد. البته قابل ذکر است که «هوش سیاه» نیز به رسم دیگر آثار پلیسی، گذری بر زندگی و دغدغه‌های پلیس‌ها و مشکلاتشان داشته است.
البته به طور اطمینان درگیر شدن سهیل، فرزند جوان سرگرد و دوست شدنش با مجرم اصلی در ادامه به داستان هیجان و دلهره ای غیرقابل انکار خواهد داد. گذشته از تمام برجستگی‌ها و نوآوری‌های «هوش سیاه» باید گفت در بعضی اوقات داستان و نوع روایت آن به ورطه شعارزدگی و تکرار مکررات کشیده می‌شود به نحوی که حرف‌هایی را که بیننده بارها و بارها شنیده، خوانده یا دیده است به طور دیالوگ‌های القا کننده و انشاوار بیان می‌کند یکی دیگر از نقاط شعف سریال گره گشایی‌های سریع و بی تامل بعضی از معماها بوده است

نگاهی به بازیگران و بازی‌ها

حسین یاری در نقش سرگرد احمدی ایفاگر نقش معاون اداره پیش گیری و مبارزه با جرایم رایانه ای، سرپرست این گروه پلیس تخصصی است.
او در طول این سال‌ها با ایفای نقش‌های متفاوت در ذهن مخاطب تلویزیون جای دارد. شاید درخشان ترین نقش او حضور در سریال «شب دهم» حسن فتحی بود که در زمان پخش مورد توجه عموم قرار گرفت. حسین یاری تلاش کرده است هر چند تا به امروز از ژانر پلیس در خاطرش داشته کنار بگذارد و ایفای نقش احمدی، شخصیتی به دور از کلیشه‌های مرسوم پلیس ایرانی ارائه دهد. نقش یاری در «هوش سیاه» 3 وجه متفاوت دارد؛ سرگرد احمدی در مواجهه با همکاران، احمدی در برخورد با مجرم و مظنون‌ها در نهایت سرگرد در برابر اعضای خانواده و فرزندانش. یاری توانسته است کاراکترهای یک پلیس قابل باور را ارائه دهد، البته نوشته خوب و شخصیت پردازی کامل یکی از نکات مثبتی است که به یاری و بازی اش کمک کرده است. علاوه بر حسین یاری و شخصیت سرگرد احمدی که باورپذیر هستند، دستیاران سرگرد نیز معمولی، جذاب و حقیقی پرداخته شده اند. نیروهای جوانی که برعکس سریال‌های مشابه، شیطنت‌های مختص خود را دارند و به دور از خشکی‌های معمول هستند و فقط به احترام گذاشتن و بله قربان گفتن نمی‌پردازند، بلکه دچار درگیری‌ها و شوخ طبعی‌های مناسب با سن شان بوده و با ذهن متفاوت بیننده جوان همراه هستند. روح ا... کمانی در نقش امیرشاکری و افشین کتابچی در نقش حسام پورهادی 2 دستیار سرگرد احمدی هستند. یکی از اتفاقات ویژه سریال «هوش سیاه» حضور کیکاووس باکیده در نقش یک خلافکار است. باکیده را در تلویزیون کمتر (در مقام بازیگر) دیده ایم. اگر چه او یکی، دو تله فیلم و تله تئاتر را تجربه کرده است اما حضور در یک سریال تلویزیونی و ایفای یک نقش ممتد، آن هم در نقش یک خلافکار اتفاق ویژه ای برای او به شمار می‌رود. جالب است این گوینده و دوبلور تلویزیون که صدایش برای مخاطب به عنوان «باب راس» شناخته شده است در چند قسمت ابتدایی سریال بدون کوچک ترین دیالوگی بازی کرد. به این حرکت باکیده و عوامل سریال خرق عادت می‌گویند که به خوبی از آن برآمد. علیرضا حق شناس نیز در این سریال ایفاگر نقش یک سرباز وظیفه است. او اگر چه یک متخصص رایانه می‌باشد، حضور تیپ گونه و شوخ طبع اش در فضای جدی این حرفه، خالق موقعیت‌های مفرحی است که نشان از طراحی درست کارگردان دارد. در چند قسمت بعد کم کم باکیده در نقش کامران بوریایی به شکل جدی وارد ماجرا می‌شود. نمایش چند تیپ مختلف از جمله کارمند حواس پرت حسابداری و ... نشان از آن دارد که باکیده در بازی نیز به اندازه گویندگی توانمند و موفق است. سودابه بیضایی نیز در نقش پلیس زن بازی می‌کند که این روزها به مد و کلیشه ای در بیشتر سریال‌های پلیسی بدل شده است.
اگر با ریزبینی به سریال‌های «کلانتر» و «خواب و بیدار» نگاه کنید، متوجه می‌شوید منظور از کلیشه‌ای حتمی‌ چه است.

کوتاه و خواندنی از «هوش سیاه»
*این سریال 13 قسمت دارد و شب‌های زوج از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.
*عباس فاطمی، تهیه کننده سریال درمورد طرح فیلم گفته است ۲ سال پیش مسعود آب پرور طرح سریال را به سیما فیلم داد که در ژانر پلیسی به حوزه جدیدی می‌پرداخت.
*جالب است بدانید در این سریال 98 بازیگر ایفای نقش کرده اند.
*تعداد لوکیشن‌ها در این سریال معادل ۵سریال است.

مسعود آب پرور و تجربه گذشته اش درمورد جرایم یارانه ای

«قتل آن لاین» اولین ساخته سینمایی مسعود آب پرور بعد از چند کار تلویزیونی و ویدئویی بود که به گفته کارگردان در جذب مخاطب موفق عمل کرد. این فیلم با تهیه کنندگی سیدکمال طباطبایی، سال 85 تهیه و اکران شد. در دوران اکران فیلم «قتل آن لاین» هنوز کاربران اینترنت مانند امروز زیاد نبودند و در واقع آب پرور شرایطی را به تصویر کشید که از جامعه جلوتر بود. این جلوتر رفتن از شرایط روز جامعه را در «هوش سیاه» نیز می‌بینیم. «قتل آنلاین» نیز به حواشی و اتفاقات اینترنتی می‌پرداخت به گونه ای که می‌توان گفت مسعود آب پرور بابی جدید و به روز را در سینما باز کرد که از کلیشه و مضامین تکراری به دور بود.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com
 
مطالب پیشنهادی:
 نگاهی به سریال هوش سیاه
وقتی که مهدی مظلومی‌ سراغ کاری متفاوت می‌رود!
تلخی و شیرینی‌های ساخت سریال در خارج از كشور
گفت و گو با کارگردان سریال «کلانتر»
درباره سریال سایه‌های شهر