کامران تفتی
بازی در سریال زیر هشت را مدیون اعتماد سیروس مقدم هستم. شاید اگر به من اعتماد نمی‌كرد، زیر هشتی هم برای من وجود نداشت. من از طریق...
  
نقش‌های خاكستری را می‌پسندم
كامران تفتی متولد 19 فروردین 58 است. او فارغ‌التحصیل بازیگری است و از كودكی تئاتر را در كنار پدرش آغاز كرد و تا زمان ورود به دانشگاه در كنار تحصیل مشغول به تجربه‌اندوزی در صحنه‌ها بود و در زمان تحصیل با كارهای دانشجویی وارد فضای حرفه‌ای تئاتر كشور شد. از كارهای او می‌توان به تئاترهای بی‌شیر و شكر، دایره بسته، نجواهای شبانه و همین طور سریال‌های حس سوم، بی صدا فریاد كن، ولایت عشق و ... اشاره كرد. با او به بهانه بازی در مجموعه‌های «تاوان» و «زیر هشت» گفتگو كردیم كه می‌خوانید.

شما یك تئاتری هستید و سال‌های زیادی در این زمینه فعالیت كرده‌اید. می‌خواهم بدانم به عنوان یك تئاتری نقش‌های تلویزیونی‌تان را بر چه اساسی انتخاب می‌كنید؟
در وهله اول نقش برایم مهم است. بعد فیلمنامه و سپس كارگردان. بعد از همه این گزینه‌ها هم گروه تهیه و تولید برایم اهمیت دارد.

ولی در این آشفته بازار كارهای سینمایی خیلی هم نمی‌توان ایده‌آل فكر كرد، چرا كه معمولا كارهای شاخص بسیار كم هستند و باید بین كارها، متوسط را انتخاب كنید. قبول دارید؟

برای من مدیوم خیلی مهم نیست و در این سال‌ها هم سعی كرده‌ام كار خوب انجام دهم. به این معنا كه حداقل یكی از این گزینه‌ها را داشته باشد. قبول دارم كه داریم به سمت تكرار می‌رویم و فضاها و قصه‌ها چندان درگیر كننده نیستند كه این مساله به خودی خود یك آفت محسوب می‌شود. به هر حال باید كار كرد و به روشنی‌ها فكر كرد، نمی‌شود دست روی دست بگذاریم و كاری نكنیم.

برویم سراغ مجموعه زیر هشت. از انتخاب این كار برایمان بگویید.
بازی در سریال زیر هشت را مدیون اعتماد سیروس مقدم هستم. شاید اگر به من اعتماد نمی‌كرد، زیر هشتی هم برای من وجود نداشت. من از طریق سعید نعمت‌الله (نویسنده) به سیروس مقدم معرفی شدم و پس از جلسه‌ای كه با خانم غفوری (تهیه‌كننده) و دیگر دوستان داشتیم، بازی در این مجموعه را پذیرفتم. سال‌ها بود كه دلم می‌خواست با سیروس مقدم كار كنم و خوشحالم كه بالاخره این اتفاق برایم افتاد.

از نقشتان راضی هستید؟

بله، بسیار نقش سخت و خوبی است و جای كار زیادی هم داشت.

چند درصد از نقش منصوركارخانه سهم شماست؟

آن چیزی را كه شما در حال حاضر روی آنتن می‌بینید، درست مثل فیلمنامه سعید نعمت‌الله است و البته خواسته سیروس مقدم به عنوان كارگردان. ما قبل از تصویربرداری جلسات دورخوانی داشتیم كه در آن جلسات روی تك‌تك نقش‌ها صحبت و كار شد.

بازی مقابل هم برایتان مهم است؟

بله. باید بگویم كه خوشبختانه در این كار بازی‌های مقابل من فوق‌العاده بودند. افرادی مانند پانته‌آ بهرام، آتیلا پسیانی، امیر جعفری و... . تمام تلاش گروه این بود كه این سریال از سطح بالایی برخوردار باشد تا خدای ناكرده به شعور مخاطب توهین نكرده باشیم و باز هم می‌گویم كه روی تك‌تك شخصیت‌های این سریال تحلیل شده است و همه دوستان صادقانه مقابل دوربین ظاهر شده‌اند.

گریم خاصی هم برای شما طراحی شده است. با این گریم چطور كنار آمدید؟

من سعی كردم منصور كارخانه را واقعی بازی كنم، او حدود 12 سال از سن خودم بالاتر است. بنابراین این نوع گریم به من در این نقش كمك كرد. مجید اسكندری بخوبی از عهده كارش بر آمده است. به طوری كه من واقعا با این شخصیت درگیر شدم و توانستم به لایه‌های بهتری از این شخصیت دست پیدا كنم.

چقدر به منصور كارخانه حق می‌دهید؟

من این آدم را خیلی دوست دارم. او یك كاراكتر خاكستری است. نه مطلقا سیاه است و نه مطلقا سفید. برای همین گاهی دلم برایش می‌سوزد و گاهی اوقات از دستش عصبانی می‌شوم. باید بگویم كه سعید نعمت‌الله به جزئیات شخصیت این آدم بسیار توجه داشته و برای همین هم باورپذیر است.

چرا بیشتر در نقش‌های منفی ظاهر می‌شوید؟

من خیلی هم به بازی در نقش‌های منفی علاقه‌مند نیستم بلكه نقش‌های خاكستری كه دارای لایه‌های پنهانی هستند را می‌پسندم. من بشدت دوست دارم نقش آدم‌هایی كه عقده‌هایی درونی‌شان سر باز كرده را ایفا كنم، چرا كه معتقدم بازی در این‌گونه نقش‌ها به مراتب بسیار سخت است.

نقش سخت را چگونه تعریف می‌كنید؟

به نظرم نقش‌هایی است كه در قصه و كلیت كار تاثیرگذار هستند و این كه مخاطب بتواند آن كاراكتر را كشف كند درست مثل منصور كارخانه كه ذاتا چنین ویژگی‌ای را دارد. كشف این كاراكتر نیازمند یك تحلیل روان‌شناسانه است.

یكی از ویژگی‌های بارز كارهای سیروس مقدم ترس و التهاب است با این ویژگی در طول كار چطور كنار آمدید؟

به نظرم وی این كار را خیلی خوب انجام می‌دهد و این نوع فضاها را برای مخاطب به زیبایی به تصویر می‌كشد كه بشدت هم تاثیرگذار است.

منصور كارخانه در پرونده هنری شما چه جایگاهی دارد؟

جایگاه خوبی دارد. من سعی كردم این نقش را طوری بازی كنم كه قابل دفاع باشد و نسبت به این نقش واقعا حساس هستم، چرا كه برایش بسیار زحمت كشیدم. می‌خواهم از سهیل بیرقی هم به عنوان دستیار اول برنامه‌ریز تشكر كنم. به هر حال همه چیز در این مجموعه در حد عالی بود.

پس اگر این نقش را نقد كنند برای منتقدان جوابی دارید؟

بله، صددرصد. من در مورد تك‌تك رفتارهای این آدم تحلیل و تحقیق كردم و می‌خواستم منصور كارخانه واقعی باشد تا مخاطب راحت از كنار او نگذرد.

درباره حضورتان در سریال «تاوان» كه هم‌اكنون روی آنتن است، توضیح دهید.

من بعداز 2 ماه به این پروژه پیوستم. یك روز برای دیدن پژمان بازغی به لوكیشن این مجموعه رفته بودم كه بر حسب اتفاق و یك آشنایی نقش بهرام را به من سپردند.

این نقش چه ویژگی‌ای داشت كه آن را پذیرفتید؟

شاید بهرام حضور زیادی در تاوان نداشته باشد اما یكی از كاراكترهای اصلی است و حضورش هم بسیار تاثیرگذار است.

فكر نمی‌كنید بهرام هم یك شخصیت منفی است؟

خیر، او منفی نیست بلكه خاكستری است كه اتفاقا وجه مثبتش بیشتر از منصور كارخانه است.

قصه این كار را چقدر دوست داشتید؟

تاوان قصه پراكنده و پیچیده‌ای داشت كه كار را سخت می‌كرد اما با این همه قصه تازه و متفاوتی داشت.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
گزارش تصویری سریال «زیر هشت» سیروس مقدم
شخصیت‌های «زیر هشت» به روایت سیروس مقدم
مریم کاویانی از «بیتا» و «مرضیه» می‌گوید
 جذابیت‌های پنهان طبقه فرودست در «زیر هشت»
 یك روز داغ تابستانی در پشت صحنه سریال «زیرهشت»