روشنفکران و تحریم
در چند ماه اخیر بارها جامعه روشنفكری از سوی كارشناسان و سیاستمداران مورد خطاب قرار گرفت تا برای رفع بحران آستین بالابزنند. سعید حجاریان از روشنفكران خواست در مقابل تحریم ها سكوت نكنند. مسعود كیمیایی درباره...
در چند ماه اخیر بارها جامعه روشنفكری از سوی كارشناسان و سیاستمداران مورد خطاب قرار گرفت تا برای رفع بحران آستین بالابزنند. سعید حجاریان در مصاحبه اخیر خود با روزنامه اعتماد مجددا این بحث را مطرح كرد و از روشنفكران خواست در مقابل تحریم ها سكوت نكنند. چه انتظاری می توان از این بدنه نحیف روشنفكری داشت و آنها چه نقشی در این میان می توانند بازی كنند؟

خواسته ها ترسیده اند
|مسعود كیمیایی|
فیلمساز
موضوع مشاركت روشنفكران برای حل مساله یی كه تبعات آن نه فقط در بالاو روی میز سیاستمردان، كه در زندگی مردم، روی سفره مردم دیده می شود، موضوع ساده یی نیست. ریشه دارد، تاریخ دارد و لااقل رد آن را از 60 سال پیش باید تعقیب كرد. با یك احتیاط در تعیین مسوولیت و تعیین قدرت روشنفكران. اینكه روشنفكر دیگر روشنفكر آن زمان نیست. روشنفكری سنگینی و وقار خود را از دست داده و دیگر آن تاثیر را ندارد. روزگاری نه چندان دور سارتر قلم برمی داشت و نامه یی به ابردیكتاتور زمان خود می نوشت و آزادی زندانیان سیاسی را می خواست. درهای زندان باز می شد. آن زمان روشنفكری هنوز سر جای خودش، وزین و سنگین نشسته بود. حالابازی چرخیده و جای همه با هم عوض شده و روشنفكر هم دیگر همان روشنفكر موثر نمی تواند باشد، اگرچه «باید» باشد. تكنوكرات ها روشنفكر شدند و روشنفكران تكنوكرات، وقتی تكنوكرات همه چیز را به نفع خود مصادره می كند، روشنفكری بی حاصل می شود. دیگر روشنفكری وجود ندارد كه زیر ورقه یی را امضا كند. دوره زیر ورق امضا زدن و خواستن تمام شده. خواسته ها ترسیده اند. دیگر نمی دانم با این جایگاه متزلزل چه انتظاری باید از جامعه روشنفكران داشت.
        
پویش اجتماعی علیه تحریم
|حمیدرضا جلایی پور |
جامعه شناس
دولت شعاری نهم و دهم با سیاست های جنجالی اش (متاسفانه شش سال جناح اصولگرا از این سیاست ها دفاع كردند) اقتصاد و معیشت مردم را در چاله یی انداخته است كه اگر همه قشرهای مردم و نه فقط روشنفكران دست به دست هم بدهند و با دولت همكاری كنند سال ها طول می كشد تا از این چاله بیرون بیاییم. از مهم ترین كارهایی كه دولت و مردم باید با همیاری به انجام برسانند حل مساله تحریم هاست. ساده اندیشی است كه فكر كنیم دولت آقای روحانی و وزیر امور خارجه ایشان آقای ظریف می توانند با امكانات و شرایط معمول و مرسوم دیپلماسی و از طرق دیپلماتیك كشور را از تحریم ها برهانند و كشور از پیامدهای سوءتحریم ها در امان بماند. مردم و به خصوص روشنفكران و نهادهای مدنی باید علیه تحریم ها موضع گیری كنند، چراكه این تحریم ها ضدحقوق بشری است و این تحریم بر تندرو های جامعه تاثیری ندارد بلكه آسیب هایی بر مردم است كه هر دم فزونی می گیرد. به نظرم پویشی اجتماعی با حضور تمام نیروهای جامعه باید علیه تحریم ها شكل گیرد تا با تدبیر و مصلحت اندیشی دولت این فرآیند به نتیجه برسد و تحریم ها برداشته شود. در این میان روشنفكران با زبان و قلم شان می توانند تحریم های ضدحقوق بشری علیه ایران را محكوم كنند و این رویكرد را در فضای مدنی جهانی گسترش دهند.
    
صدای ایران شویم
|سروش دباغ |
نویسنده
بر این باورم كه بر همه ما ایرانیان وطن دوست فرض است كه در حد توان با تحریم های سنگین بین المللی علیه ایران مخالفت كرده، اعتراض خود را با صدای بلند اعلام كنیم. وضعیت بازار دارو در داخل كشور، همان گونه كه در اخبار آمده، بحرانی است: وضعیت برخی دیگر از كالاهای اساسی هم چنین است. بدون تردید، بیشترین آسیب از اعمال این تحریم ها شامل حال طبقه فرودست و طبقه متوسط جامعه می شود: طبقه متوسطی كه قرار است حاملان ساز و كار دموكراتیك در كشور ما باشند. دولت ها و افرادی كه بر طبل تحریم می كوبند و آن را موجه می انگارند، ادعا می كنند كه در پی محدود كردن بلند پروازی های هسته یی جمهوری اسلامی ایران و تقویت نهادینه شدن ساز و كار دموكراتیك در كشورند.

ایشان در داوری های خود درباره برنامه هسته یی ایران از « آژانس» پیشتر می افتند و مع الاسف سخنانی می گویند كه هنوز آژانس ادعا نكرده: و از سوی دیگر با اعمال تحریم های شدید، قشر متوسط را كه بناست حاملان ساز و كار دموكراتیك باشند، عملانابود می كنند. قاعدتا باید ایران و ایرانی ای در كار باشد تا ساز و كار دموكراتیك را تجربه كند: با اعمال تحریم های همه جانبه، نه از « تاك» نشان می ماند و نه از « تاك نشان». علاوه بر این، حال كه دفتر سیاست در دیار ما ورقی خورده و كاردانانی چون دكتر ظریف سكاندار سیاست های خارجی و هسته یی ما شده اند، جامعه جهانی نیز باید همدلی و حسن نیت و عزم راسخ خود برای حل مساله هسته یی ایران نشان دهد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شرق



مطالب پیشنهادی:
هانیه توسلی از بهترین بازیگر زن تا حضور در انتخابات + تصاویر
پدر و مادر زنده‌یاد عسل بدیعی در مراسم جایزه جهانی صلح + تصاویر
شهید برنامه ماه عسل علیخانی پیدا شد
توقع حدیث فولادوند از رئیس جمهور
توهین زشت تلویزیون و مجری شبکه آموزش به محسن چاوشی!!