تغییر نام «مرداد» ماه
مرداد یا امرداد؟ یک استاد دانشگاه تاکید دارد که امرداد باید نام ماه پنجم باشد و مرداد معنای خوبی ندارد.
مرداد یا امرداد؟ یک استاد دانشگاه تاکید دارد که امرداد باید نام ماه پنجم باشد و مرداد معنای خوبی ندارد.

دکتر عبدالحمید حسابی - استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران - در روزنامه اطلاعات نوشت: پنج سال قبل در تاریخ ششم امرداد ماه 1388 در صفحه گفته‌ها و نوشته‌ها مقاله‌ای تحت عنوان «بنویسم امرداد» از من چاپ شد که ضمن آن با بهره‌گرفتن از فرهنگ استاد دهخدا و استاد معین نوشتم که کلمة مرداد، مردنی؛ نیستی و نابودی معنی می‌دهد و با افزایش حرف «ا» به اول آن که نشانه «نه» است، «امرداد» می‌شود که معنایش بی‌مرگی و جاودانگی است و در صفحه 179 جلد پنجم فرهنگ معین می‌خوانیم که: «امرداد یکی از امشاسپندان؛ مظهر جاودانگی اهورا مزداست»، پس حیف نیست که با حذف یک «ا» یک کلمه زیبا تبدیل به یک لغت نازیبا شود؟

بعد از این مقاله، روزنامه اطلاعات تا پایان امرداد آن سال (1388) تاریخ تمامی صفحاتش امرداد بود، ولی متأسفانه در سال‌های بعد این سنت زیبا تکرار نشد و باز هم «امرداد» تبدیل به «مرداد» و یا بهتر بگویم زندگی و جاودانگی تبدیل به مرگ و نیستی شد!

بنابراین، امسال تصمیم گرفتم قبل از آغاز امرداد ماه با نوشتن این مقاله و یادآوری گذشته، استدعا کنم که حداقل روزنامه گرامی اطلاعات باز هم پیش گام به‌کاربردن کلمه امرداد باشد.

لازم است باز هم از روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها و چاپ‌کنندگان تقویم‌ها و بالاتر از همه عزیزان صدا و سیما درخواست کنم که بنویسند و بگویند «امرداد»، تا این کلمه جاودانه جانشین «مرداد» مردنی شود.

و در آخر هم از والدین دانش‌آموزان که در ماه امرداد به دلیل تعطیلی به مدرسه نمی‌روند، درخواست می کنم به آنها بیاموزند این ماه که اسد (شیر) هم نامیده می‌شود و ماهی است همراه با خورشید فروزان؛ امرداد است نه مرداد. و بالاخره جای گله از سروران و بزرگان فرهنگ و ادب هم هست که چرا در این مورد سکوت کرده‌اند و هیچ تذکری نمی‌دهند؟


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir



 مطالب پیشنهادی:
همه نقش های بهنوش بختیاری در 7 قاب+تصاویر
«رضا یزدانی» آرزوی دخترک 6 ساله را برآورده کرد+فیلم
«خوش صدایی» یا «احساس خوش صدایی» هنرپیشه هایی مثل بهرام رادان و حامد بهداد!
سارا شاهی بازیگر ایرانی الاصل فیلم های هالیوود+تصاویر
آیشواریا با 3 میلیارد تومان به ایران می آید!