عکس غم‌انگیز ایرانی برگزیده مسابقه‌ ورلد پرس فوتو 2014 + تصاویر
آن عکس از دو نفر زورگیر گرفته شده است که فیلمشان در حین ارتکاب جرم از طریق یوتیوب منتشر شده و همین موضوع هم باعث جلب توجه افکار عمومی به آن‌ها شد و مسؤولان هم برای جلوگیری از رعب و وحشت مردم...
 عکاس برگزیده‌ مسابقه‌ «ورلد پرس فوتو 2014» می‌گوید، به جایزه‌اش حس دو گانه‌ای دارد، چون علاقه نداشته که تصویری از پایان زندگی یک فرد را منتشر کند.

امیر پورمند، درباره‌ی عکسش توضیح داد: آن عکس از دو نفر زورگیر گرفته شده است که فیلمشان در حین ارتکاب جرم از طریق یوتیوب منتشر شده و همین موضوع هم باعث جلب توجه افکار عمومی به آن‌ها شد و مسؤولان هم برای جلوگیری از رعب و وحشت مردم، دستور دادند تا در رسیدگی‌ به پرونده‌ی آن‌ها تسریع شود.

او اظهار کرد: من در جلسه‌ی دادگاه آنها حضور داشتم و به دلیل اهمیتی که پرونده‌ی آن‌ها داشت، تصمیم گرفتم تا از اجرای حکم آن‌ها عکس بیندازم. روز اجرای حکم، به دلیل ازدحام حضور خبرنگاران، اجازه‌ حضور همه‌ عکاسان و خبرنگاران را به محوطه‌ اصلی نمی‌دادند، به همین دلیل من لحظات اولیه‌ی ورود متهمان را از دست دادم و پس از ورود همه‌ی عکاسان، پلیس که در صحنه‌ی اعدام حضور داشت با زور و فشار تصویربرداران و عکاسان را به سمت پیاده رو هدایت کرد. در حالی‌که تعدادی از همکارانم به برخورد پلیس اعتراض می‌کردند. متوجه شدم که یکی از محکومان سرش را بر روی شانه‌ی مجری حکمش گذاشته و با او صحبت می‌کند و در همان موقع شروع به عکس گرفتن کردم.


امیر پورمند

این عکاس خبری درباره‌ی بازخوردهایی که روز انتشار برنده شدن عکس‌اش گرفته است، بیان کرد: بعد از اینکه به خبرگزاری (ایسنا) برگشتم، برای استراحت، تلفنم را درحالت سکوت قرار دادم. پس از مدتی متوجه شدم که تماس‌های از دست رفته بسیاری دارم و متوجه شدم که این تماس‌ها برای خبر برنده شدن عکسم است. آن عکس و خبرش به سرعت در فضای مجازی پیچیده بود و از طریق یکی از عکاسان بخش هنری که آن روزها در جشنواره‌ی موسیقی فجر فعال بود، شنیدم که یکی از مسؤولان هنری با تماشای این عکس به محل اجرای این حکم اعتراض کرده است.

محل وقوع جرم در نزدیکی پارک خانه‌ هنرمندان بود
پورمند با بیان این‌که، عکس وی بعد از انتشار، مورد توجه خبرگزاری‌ها و آژانس‌های خبری زیادی قرار گرفته است، اظهار کرد: آسوشیتدپرس یکی از خبرگزاری‌هایی بود که این عکس را از ایسنا دریافت کرد و با ذکر منبع آن را منتشر کرد. در ادامه نیز متوجه شدم که این عکس مورد توجه روزنامه‌ها، مجلات و برخی از کارتونیست‌ها هم قرار گرفته است.

او درباره تأثیر جایزه‌ی ورلد پرس فوتو ، در زندگی‌ شخصی‌اش توضیح داد: این مسابقه و برگزیده شدن در آن در کار حرفه‌ای بسیار مهم است و کسی نمی‌تواند مهم بودن آن را کتمان کند. "ورلد پرس فوتو" یک برند است و همه‌ی عکاسان خبری از برنده شدن در آن خوشحال می‌شوند. قطعا برگزیده شدن در چنین مسابقه‌ای برای من اهمیت دارد. اما فکر نمی‌کنم در روند کاریم تغییر خاصی ایجاد شود. فقط انگیزه‌ای برای بهتر و بیشتر کار کردن خواهد بود.

این هنرمند درباره‌ی این‌که برگزیده شدن در این مسابقه برایش حالتی دوگانه دارد، گفت: در خبرگزاری ایسنا نیز سیاست ما بر این است که هیچ مراسم اعدامی را به صورت گزارش تصویری ارسال نکنیم. این‌بار نیز فقط به دلیل سفارش عکس از سوی بخش حقوقی خبرگزاری، تعدادی عکس از این برنامه بر روی خبر ارسالی قرار گرفت. دوست نداشتم عکسی که از اعدام آدم‌ها می‌گیرم مطرح شود. البته معتقدم این عکس خشن نیست و لحظه‌ای انسانی را به تصویر کشیده است و اگر از زاویه‌ی دیگری به آن نگاه کنیم می‌توانیم تسلی‌بخشی مجری حکم به محکوم را ببینیم.

او در بخشی از سخنانش به مشکلات عکاسی خبری در ایران اشاره کرد و گفت: مشکل عکاسی خبری در ایران این است که سیکل عرضه و تقاضا معیوب است، یعنی عکس تولید می‌شود ولی در جای درستش به کار گرفته نمی‌شود یعنی به نگاه عکاسانه توجه کمتری می‌شود.

پورمند افزود: یکی از مشکلات دیگر عکاسی خبری در ایران فقدان سیاست‌گذاری درست است، برای نمونه خبرگزاری‌ها کل انرژی و تلاششان را برای انتشار سریع تصاویر برنامه‌ها به کار می‌بندند در صورتی که مخاطبان اصلی آن‌ها روزنامه‌ها هستند که زمان صفحه‌بندی نهایی آن‌ها مشخص است و در مورد مسائل مهم‌تری مانند شرح‌عکس‌ نویسی کاری انجام نمی‌شود.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/amir-23-1.jpg
او با بیان اینکه ایسنا اولین رسانه‌ای بوده که عکس را مجانی در اختیار مخاطبان قرار داده است، گفت: این خبرگزاری چندی است که تصمیم گرفته که سیاست دیگری را در پیش گیرد و عکس‌ها را رایگان در اختیار روزنامه‌ها قرار ندهد، که البته این اقدام هم ممکن است به دلیل همراه نشدن برخی از خبرگزاری‌های داخلی چندان موفق نشود. همه‌ی این مشکلات به این دلیل اتفاق می‌افتد که ساختار مشخصی بر کار ما حاکم نیست. بنابراین گرچه عکاسان ما حرفه‌ای کار می‌کنند ولی سیستم حرفه‌ای و نظام‌مندی برای ارائه‌ی کارشان وجود ندارد.

او درباره‌ نقش خبرگزاری ایسنا در کارش توضیح داد: من زمان ورود به ایسنا دانشجو بودم و ایسنا را دانشگاه دوم خود می‌دانم چون بسیاری از آموزش‌ها و تجربه‌ها را در کنار دیگر همکارانم در سرویس عکس کسب کردم. این جایزه برای من برایند آموزش‌هایی است که در دانشگاه و در کار دیدم. بنابراین اگر جایزه‌ای برنده شدم این جایزه به نمایندگی از سرویس عکس ایسناست.

پورمند با از گله از نحوه‌ انتقادهایی که در این مدت، برخی رسانه‌ها بر عکس او داشته‌اند، گفت: نقد در ذات خود مفید است ولی به شرط اینکه باعث اصلاح و پیشرفت شود. من منتقدانم را به اخلاق و انصاف دعوت می‌کنم، گاهی می‌بینم که بعضی از آن‌ها با ماهیت مسابقه‌ی جهانی عکس سال مشکل دارند. این در حالی است که خودمان در ایران حتی یک جشنواره‌ی مقتدر منطقه‌ای نداریم. در راه برگزاری یک مسابقه‌ی خوب و یک کارگاه عکس حرفه‌ای هم آنقدر سنگ‌اندازی و تنگ‌نظری می‌شود که کارها در نهایت به خوبی پیش نمی‌رود.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ  
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
حاشیه‌های بی پایان دعوای جمشید مشایخی و رضا عطاران
پرسش جنجالی از هانیه توسلی و علی نصیریان درباره خاطرات عاشقانه
ماه چهره خلیلی بعد سه ماه بستری بودن چه می‌کند؟
گریم ابرهه در فیلم محمد (ص) + تصاویر
درسی که همسر ولاسکو به مجری تلویزیون و ما داد!