یا زمان خاتمی، عصر طلایی عکاسی بود؟
بعضی از عکاسان خبری از وضعیت کاری خود رضایت ندارند و می‌گویند، در برنامه‌های رسمی با آن‌ها برخورد مناسبی نمی‌شود.
با روی کار آمدن ساختار جدید از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رفت که در فضای فرهنگی کشور گشایشی ایجاد شود و بخشی از محدودیت‌هایی که دوره پیشین برای هنرمندان ایجاد شده بود، برطرف شود اما برخی از اهالی هنر چنین نظری ندارند.

وزیر ارشاد پیش از این، از تغییر فضای امنیتی دولت قبل برای هنرمندان سخن گفته بود، او در گفت‌وگویی که در ویژه‌نامه‌ی صدمین روز دولت یازدهم ضمیمه روزنامه‌ی رسمی ایران درج شد با بیان امنیتی بودن فضای کار فرهنگی کشور در سال‌های گذشته تصریح کرد: اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صد روز اخیر ( صد روز اول دولت یازدهم)، بر باز کردن فضا برای کار فرهنگی و هنری متمرکز بوده است.

وی ابراز رضایت کرد: بعداز دورانی که شاید بتوان از آن به عنوان دوران افسردگی هنرمندان نام برد، روحیه‌ای همراه با نشاط و خرسندی در جامعه فرهنگی کشور پیدا شده است.

جنتی با بیان اینکه فرهنگ در فضای آزاد رشد می‌کند نه در فضای بسته، گفت: دراین مدت در جهت بازکردن فضا تلاش کرده‌اند تا هنرمندان احساس کنند می‌توانند با تکیه به خلاقیت‌های خود در حوزه های مختلف محصولات جدید خلق کنند.

او در بخشی دیگر ار سخنانش بیان کرد: نوع نگاه برخی از مدیران فرهنگی سابق به ناشران، نویسندگان و هنرمندان امنیتی بود یا حداقل دستگاه‌های امنیتی به آن‌ها دیکته می‌کرده‌اند که اکنون این نوع نگاه به عرصه فرهنگی حتی در حوزه امنیتی هم دگرگون شده است.

یکی از بخش‌هایی که هنرمندان فعال در آن معتقدند، در وضعیت آن‌ها گشایش چندانی ایجاد نشده‌ است، بخش رسانه و عکاسی رسانه‌ای است. توقیف نشریات مختلف توسط نهادهای دیگر همچنان ادامه دارد و عکاسان خبری نیز نه تنها از وضعیت فعلی خود رضایت چندانی ندارند، بلکه گاهی وضعیت امروزی خود را از مقاطعی، از گذشته بدتر تلقی می‌کنند.

محسن شاندیز، یکی از عکاسان پیشکسوت خبری، اظهار کرد: من 35 سال است که روز 22 بهمن برای عکاسی یه میدان آزادی می‌روم و هیچ زمانی برای من هیچ اتفاقی نمی‌افتاد، ولی در سال 92 که طبق روال هر سال برای عکاسی به این میدان رفتم در میان کار، جلو کار ما گرفته شد و توسط افرادی که مسؤولیت‌شان مشخص نبود، از میدان آزادی رانده شده و به خانه بازگشتم.

این عکاس مطبوعاتی گفت: البته این اتفاق فقط برای من نیفتاد؛ آن روز در حالی که عکاسان جوان در حال عکاسی بودند، جلو کار من و دو نفر دیگر از عکاسان پیشکسوت، یعنی محمد صیاد و رضا مرادی هم گرفته شد و به ما گفته شد شما حق ندارید عکس بگیرید. نکته‌ی قابل توجه این است که ما با نهاد ریاست جمهوری برای عکس برداری به میدان آزادی رفته بودیم.

او اظهار کرد: نمی دانم دلیل چیست، سلیقه‌ای عمل می‌کنند، امنیتی برخورد می‌کنند یا چیز دیگری. در نهایت چیزی که در این دوره هم مشاهده کردیم این بود که با ما عکاسان خبری که سالیان دراز است کار عکس خبری انجام می‌دهیم، چنین برخورد شد.

این هنرمند بیان کرد: بهترین دوره برای عکاسی ما، زمان ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی بود، او به واسطه‌ی اینکه خودش زمانی وزیر ارشاد بود، به وضعیت کار خبر و خبرنگاران آگاهی کامل داشت و به استفاده از توانایی‌های خبرنگاران واقف بود.

مرتضی فرج‌آبادی، مدیر سرویس عکس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نیز درباره‌ی تغییر شرایط عکاسان خبری با تغییر دولت‌ها گفت: من فکر می‌کنم بهترین دوره برای عکاسان خبری، هشت سال دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی بود؛ آن دوره با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.

در این دوره هم من احساس می‌کنم اوضاع عکاسی سخت‌ است. علتش را نمی‌دانم و نمی‌دانم چرا اینقدر برخورد و نگاه بد به عکاسان وجود دارد. چنانچه وقتی عکاسان مطبوعاتی ما از برنامه‌های خبری برمی‌گردند از برخوردی که با آنها شده احساس بدی دارند.

البته برخی دیگر از عکاسان مطبوعاتی نگاه مثبت‌تری به فضای کارشان در دولت حسن روحانی دارند و معتقدند که بسیاری از مشکلات حاصل، نتیجه موازی‌کاری‌های موجود در نهادهای تصمیم‌گیرنده است.

چنانچه اسماعیل عباسی، یکی دیگر از عکاسان پیشکسوت خبری که جزو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی هم هست، درباره‌ی وضعیت عکاسان خبری در دولت یازدهم گفت: یکی از مشکلات جامعه‌ی ما این است که به درستی تقسیم کار انجام نشده است و همه‌ درباره‌ی همه چیز اظهار نظر می‌کنند، من فکر می‌کنم که بسیاری از مشکلات عموما و مشکلات عکاسان خصوصا، به خاطر تعدد نهادهای تصمیم گیرنده است. اگر فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کار عکاسان مطبوعات، تصمیم بگیرد وضعیت عکاسان متفاوت خواهد بود.

وحید سالمی یکی از عکاسان مطرح مطبوعاتی ایران است که در این  گفت‌و گو ، در پاسخ به این سوال که شرایط عکاسان مطبوعاتی را در دوران جدید چقدر متفاوت از دولت قبل می‌داند، توضیح داد: من فکر می‌کنم مسائلی که مربوط به دولت و کابینه بوده است، در این دولت تغییر کرده ولی مسائل مربوط به نهادهای دیگر مانند دادستان یا غیره قطعا تغییر چندانی نکرده است. البته من به عنوان یک عکاس مطبوعاتی فکر می‌کنم شرایط بهتر شده است.

او افزود: البته بهترین دوره برای عکاسی ما عکاسان مطبوعاتی، در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی بود. از نظر من آن دوران، دوران طلایی عکاسان بود. با این همه این دولت نیز چند ماه است که بر سرکار است و هنوز زود است که درباره‌ی عملکرد آن قضاوت کنیم.

به طورکلی به نظر می‌رسد، اغلب عکاسان خبری دوران طلایی کار خود را در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی می‌دانند و معتقدند که در هشت سال ریاست جمهوری او بهترین سال‌های کاری خود را گذراندند.

 با اینکه به قول وحید سالمی شاید اکنون برای قضاوت در مورد عملکرد دولت روحانی در برخورد با رسانه‌ و هنرمندان زود باشد، ولی انتظار هم نمی‌رود که با گذر نزدیک به 9 ماه از روی کار آمدن دولت جدید، هنرمندان وضعیت خود را بهتر از گذشته قلمداد نکنند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
تقدیر مادر شهید از مریلا زارعی + تصاویر
پایتخت 3 باجوک های اس ام اسی یکیست؟
اظهار نظر BBC درباره کلاه قرمزی
ناگفته های رضا عطاران از « چ »
مردی که فرشته میدید + تصاویر