شکایت عکاس ورزشی از شرکت سامسونگ+تصاویر
یک شرکت کره‌ای از عکس یکی از عکاسان ورزشی ایران که در دیدار تیم‌های فوتبال ایران- کره گرفته شده‌است،‌ بدون اجازه در تبلیغات خود استفاده کرده‌ است.
 یک شرکت کره‌ای از عکس یکی از عکاسان ورزشی ایران که در دیدار تیم‌های فوتبال ایران- کره گرفته شده‌است،‌ بدون اجازه در تبلیغات خود استفاده کرده‌ است.

رضا سعیدی‌پور - عکاس - در گفت‌و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: عکسی که سامسونگ از آن برای تبلیغات تلویزیون‌های جدید خود در سطح شهر تهران و در حاشیه اتوبان‌ها استفاده کرده است، متعلق به من است که در سال گذشته در دیدار تیم‌های فوتبال ایران و کره جنوبی گرفته شده است. من به عنوان تنها عکاس ورزشی رسانه‌های ایران در آن دیدار که به میزبانی کره جنوبی برگزار شده بود، حضور داشتم و این عکس را عکاسی کردم.


تبلیغ سامسونگ در تهران

او افزود: این عکس متعلق به من است و در این موضوع هیچ شکی نیست. شرکت سامسونگ نیز این موضوع را پذیرفته است. کاری که این شرکت درباره‌ی عکس کرده غیراخلاقی و غیرقانونی است و من نیز قطعا تا حصول نتیجه برای دفاع از حقم موضوع را پی‌گیری خواهم کرد.اکنون نیز وکیلم در حال پیگیری پرونده است.

این هنرمند گفت: شرکت سام الکترویک که به عنوان نماینده رسمی شرکت سامسونگ در ایران فعالیت دارد، در طول بیش از یک ماه اخیر و همزمان با آغاز رقابت‌های جام‌جهانی برزیل، با سوءاستفاده‌ی گستره از این عکس، آن را در تبلیغ تلویزیون‌هایش در بیلبوردهای خیابانی، رسانه‌های مکتوب و دیداری به کار برده‌ است و در این اقدام غیرقانونی، نه تنها موضوع استفاده‌ی بدون اجازه از صاحب اثر مطرح است، بلکه متأسفانه این شرکت بزرگ تجاری با دستکاری در عکس تغییراتی نیز در آن ایجاد کرده‌ است!

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/mmma1.jpg
تبلیغ سامسونگ در تهران

عبدالله خاتمی‌فر، وکیل این عکاس نیز در این باره گفت: موضوع در نهادهای قضایی طرح شده و امیدوار هستیم در جهت احقاق حق و حفظ حقوق مادی و معنوی این عکاس خوش‌نام ایرانی، این پرونده هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

او اضافه کرد: در ابتدا تلاش شد تا از طریق گفت‌وگو این موضوع حل و فصل شود اما متاسفانه شرکت مذکور حاضر به رفع دغدغه‌های موکلم نشد. به نظر می‌رسد با توجه به نبود توجه جدی به موضوع حقوق معنوی هنرمندان و صاحبان اثر در کشور، این شرکت نیز تصور کرده که می‌تواند دست به سوء استفاده از این عکس بزند، در حالی که اگر این اتفاق در کشور دیگری رخ می‌داد، متخلف به پرداخت میلیون‌ها دلار خسارت محکوم می‌شد.

رضا سعیدی‌پور عکاس خبری-ورزشی مطبوعات کشور است که با بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در طول 17 سال گذشته همکاری داشته است، مسابقات المپیک و چند دوره حضور در جام‌جهانی فوتبال و غیره از رویدادهایی است که نامبرده عکس‌های متعدد را از آن‌ها برای رسانه‌ها تهیه و ارائه کرده است.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir


 
  مطالب پیشنهادی:
کپی آبکی از طنز آمریکایی در ماه رمضان
شهرزاد کمال زاده و سایر هنرمندان در گردهمایی برای محکومیت داعش+تصاویر
«سفره های افطاری»+تصاویر
چه‌کسی به فیسبوک فوتبالیست‌ها حمله کرد؟
تازه‌ترین عکس از فیلمی با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا