وحید چمانى یكى از پنج هنرمند پرفروش زیر ٣٠ سال خاورمیانه و آفریقا
وحید چمانی نقاش ایرانی یکی از پنج هنرمند زیر 30 سال در خاورمیانه و آفریقا است که در یک سال و نیم گذشته بهترین عملکرد را از نظر فروش آثار هنری داشته‌اند.
وبسایت آرت‌پرایس در مطلبی که اول ژوئیه منتشر شد، به پنج هنرمند زیر 30 سال در خاورمیانه و آفریقا اشاره کرده که در 18 ماه گذشته بهترین عملکرد را به لحاظ فروش آثار هنری داشته‌اند؛ در این فهرست هنرمندانى از آفریقاى جنوبى ، تركیه و تونس این نقاش جوان ایرانى را همراهى مى كنند ؛

آرت‌پرایس در مطلع این گزارش خبرى تحلیلى نوشت: برای این منطقه به سه نکته اولیه اشاره می‌کنیم:

اول: این هنرمندان جوان بدون حراجی کریستی در دبی، ساتبی در دوحه و حراجی‌های مهم در لندن احتمالا حتی در دنیای حراجی‌ها وجود نداشتند.

دوم: در حالی که قیمت‌ها رابطه بسیار نزدیکی با رشد اقتصادی یک کشور (یا در این مورد یک قاره) دارد، آثار هنرمندان آفریقایی و خاورمیانه در دنیای حراجی‌ها پایین‌ترین قیمت را دارند. برای توصیف این نکته تنها کافی است مجموع فروش‌ها را مقایسه کنید: گردش مالی پنج هنرمند جوان آفریقا و خاورمیانه در یک سال و نیم اخیر حدود 150 هزار است. این در حالی است که گردش مالی پنج هنرمند جوان اروپایی در این مقطع حدود 10 میلیون دلار و گردش مالی پنج هنرمند جوان آمریکایی تقریبا 5.4 میلیون دلار است.

سوم: گردش آثار هنری در یک بازار مشخص تا حد زیادی به قدرت فروش موسسات حراجی دارد. به تعبیر دیگر تراکم آثار یک هنرمند مشخص تا حد زیادی وابسته به قدرت تحرک کلی حراجی‌هاست. در این مورد ما درمورد هنرمندانی صحبت می‌کنیم که همچنان تا حد زیادی در سطح بین‌المللی ناشناس هستند. گذشته از این، تعداد آثار حراج‌شده در این مناطق در 18 ماه گذشته خیلی کم بوده است.

جوزف کلیبانسکی (متولد 1984 در کیپ تاون)، هلیل وروچوغلو (متولد 1984 در ترکیه)، یوسف آیگچ (متولد 1989 در ترکیه)، وحید چمانی (متولد 1984 در ایران) و یاسمین بن خلیل (متولد 1986 در تونس)، پنج هنرمند زیر 30 سال در خاورمیانه و آفریقا هستند که در یک سال و نیم گذشته بهترین عملکرد را از نظر فروش آثار هنری داشته‌اند. دو نفر آخر بخصوص در حراجی‌های دبی و دوحه موفق بودند. بازارهای آن‌ها هرچند کوچک، اما نویدبخش است و هر دو از مرز 10 هزار دلار عبور کرده‌اند.

گفتنى ست وحید چمانى ٣٠ ساله با مجوعه "اسید آمینه‌ها" در جامعه تجسمى ایران به چهره اى تثبیت شده بدل شده است ؛ او برگزیده رویدادهاى معتبرى مانند هفتمین بینال نقاشی ایران ، نخستین دوسالانه نقاشی دامون فر و "مجیا پرشیا" درلندن است كه در ماركت هنر نیز ركوردهاى قابل ملاحظه اى از آن خود نموده است : رکورد او در کریستیز 28 هزار دلارو در سمین حراج تهران ٣٤ میلیون تومان است ؛ چمانی تاکنون پنج نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار‌کرده و دربیش از 35 نمایشگاه گروهی نیزشرکت داشته‌است. او در ماه مارس 2011 برای دومین بار راهی کشورآمریکا شد و دراین کشور نقاشی‌هایش را به نمایش گذاشت كه با اقبال شایان توجهى همراه بود.




گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir



 مطالب پیشنهادی:
از «جنیفر لوپز» بازنده تا «کیتی پری» برنده+تصاویر
محبوبترین هنرمند مُرده ی آمریکایی+تصاویر
انصراف مهناز افشار و فرخ نژاد از بازی در فیلم!!!
«تست آی کیو» مدونا، ناتالی پورتمن و نیکل کیدمن+تصاویر
اخطار حسام نواب صفوی با«هفتاد وکیل مجرب»برای دفاع هنرمندان برزیل+تصویر