دو اسلایدشو از با موضوع انقلاب و خرمشهر و 38 فریم از عکس‌های بهمن جلالی با موضوع جنگ ایران و عراق در موزه هنر مدرن پاریس به نمایش گذاشته شده است.
دو اسلایدشو از با موضوع انقلاب و خرمشهر و 38 فریم از عکس‌های بهمن جلالی با موضوع جنگ ایران و عراق در موزه هنر مدرن پاریس به نمایش گذاشته شده است.

رعنا جوادی، عکاس و همسر زنده‌یاد بهمن جلالی، در گفت‌وگو ، اظهار کرد: اسلایدشو «انقلاب ایران» که کار مشترک من و بهمن بود به همراه اسلایدشو خرمشهر با عنوان «شهری که ویران شد» و همچنین 38 قطعه از عکس‌های جنگ ایران و عراق در نمایشگاه «تاریخ ویرایش نشده» در موزه هنر مدرن پاریس به نمایش گذاشته شده است.

او افزود: «کاترین داوید» که کیوریتوری این نمایشگاه را بر عهده داشت از قبل با بهمن و کارهای او آشنا بود و نمایشگاه‌های قبلی او در خارج از کشور را دیده بود. به همین دلیل از پیش تصمیم به نمایش آثار او داشت و به همراه چند هنرمند دیگر برای انتخاب آثار آمدند و نهایتا مجموعه‌هایی که گفتم را برای این رویداد برگزیدند.

این عکاس همچنین عنوان کرد: این دو مجموعه‌ای که انتخاب شد در زمان حیات خود او آماده شدند و در چند نمایشگاه دیگر هم به نمایش درآمدند.

جوادی در ادامه درباره ویژگی عکس‌های بهمن جلالی گفت: نگاه بی‌طرفانه بهمن به اتفاقات و اینکه همیشه دوست داشت شاهدی بر تاریخ باشد از مشخصه‌هایی است که عکس‌های او را متمایز می‌کند. عکس‌های بهمن جلالی جنبه زمان ندارند، تبلیغاتی نیستند و به معنای واقعی مستندند.

او همچنین درباره کار مشترک خود با زنده‌یاد جلالی در زمینه عکس‌های انقلاب اظهار کرد: من و بهمن در 64 روزی که وقایع مهم انقلاب صورت می‌گرفتند در مکان‌های مختلف عکاسی می‌کردیم. در واقع جاهایی که او نبود را من پوشش می‌دادم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عکاسی از حضور امام خمینی در مدرسه علوی بود که عکس‌ها را از پشت‌بام انداختم.

این عکاس افزود: این‌طور نبود که بخواهیم با هم هماهنگ کنیم که چه کسی از کجا عکس بگیرد و به هم دورغ می‌گفتیم. صبح که می‌شد به همدیگر می‌گفتیم نباید بروی، خطرناک است؛ اما بعد که می‌شنیدیم خبری شده دوربین را برمی‌داشتیم و به محل اتفاق می‌رفتیم. برای همین همیشه باید آماده می‌بودیم.

نمایشگاه «تاریخ ویرایش نشده» با نمایش آثاری از هنرمندان ایرانی در حوزه گرافیک، عکس و نقاشی به ایران سال‌های 1340 تا امروز می‌پردازد و بیش از 20 هنرمند ایرانی در آن شرکت کرده‌اند. این نمایشگاه تا دوم شهریور ماه در موزه هنر مدرن پاریس برپاست.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir



 مطالب پیشنهادی:
آیشواریا عاشق می شود؟
روز رفتن «عمو خسرو» از زبان پرویز پرستویی
گلزار کنار آیشواریا و آمیتاپاچان در «سلام بمبئی»
سارا شاهی بازیگر ایرانی الاصل فیلم های هالیوود+تصاویر
آیشواریا با 3 میلیارد تومان به ایران می آید!