حق مولف آثار هنری در ایران رعایت نمی شود.
 سامان آفریدند طراح و گرافیست جوان ایرانی نیز از جمله کسانی است که در اقدامی غیرمتعارف با این ماجرا روبرو شده است. او چندی قبل و در یک تجربه شخصی و با همکاری یکی از دوستان عکاس اش اقدام به خلق یک تصویر انتزاعی کرده بود؛ تصویری که در آن جوانی در فضایی رویایی با غلبه بر جاذبه بین زمین و هوا معلق مانده بود.

با این حال اخیرا در نمایشگاهی که در یکی از فرهنگسراهای شهر تهران برگزار شده این تصویر با نام شخصی که کمترین نقشی در تولید اثر نداشته به نمایش درآمده و متاسفانه اعتراضات این هنرمند جوان هم به جایی نرسیده است.

سامان آفریدند با اشاره به این اتفاق غیرحرفه ای بیان داشت:  طراحی این تصویر کاملا توسط خودم انجام شده و سعی کرده ام از دانش ام در طراحی و ادیت تصاویر برای خلق فضایی انتزاعی بهره گیرم با این حال یک بی انصاف این طرح را به نام خود به این نمایشگاه داده و متاسفانه مسئولان نمایشگاه نیز کمترین کمکی برای حل این مساله نمی کنند.


 تصاویر 1 و 2 مراحل خلق اثر را نشان میدهند. تصویر 3 نیز خالق اثر را نشان میدهد در کنار اثرش که به نام کسی دیگر به نمایش درآمده!

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما هنرمندان جوان که نه به جایی وابسته هستیم و نه در سایه اسامی بزرگ قرار گرفته ایم اجرا نشدن قانون حق مولف است. اگر این قانون به درستی اجرا میشد مطمئنا این طور نبود که این اثر به راحتی به نام کس دیگر به نمایش درآید.

آفریدند خاطرنشان ساخت: من به حقوق مادی اثر کاری ندارم و فقط این خواسته را دارم که بعد از این و بخصوص در فرهنگسراهایی که با استفاده از آثار هنرمندان نامی برای خود دست و پا کرده اند حتما به رعایت حق مولف توجه بیشتری شود. این مساله چیزی جز سرقت نیست و خوب نیست با سرقت یک اثر هنری که با عشق و علاقه خلق شده اسباب بدگمانی هنرمند را فراهم کنیم.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : mizanonline.ir

مطالب پیشنهادی :
عموی پاشایی:چرا رضارشیدپور جواب تلفن من را نمیدهد!؟
اسکورسیزی با رییس‌جمهور اسبق آمریکا اختلاف پیداکرد!
62میلیارد تومان هزینه برای ساخت یک فیلم!!
آنجلینا جولی مسیر زندگی یک بازیگر را تغیررداد!
داستان جدایی بردپیت و جنیفر انیستون !