محسن چاووشی
بعضی‌ها می‌گویند چاووشی مرد پرحاشیه‌ای است اما بعضی‌ها هم معتقدند چاووشی آنقدر به دنبال حاشیه نیست که این موضوع گاهی آوازه‌اش را بر سر زبان‌ها می‌اندازد و...

                                                         
شنیدن صدایی که غم از گوشه‌گوشه‌اش بیرون می‌زند، از لحظه ورود چاووشی به موسیقی ایران برایمان عادی نبود. نشان دادن این غم با لحنی متفاوت و در ترانه‌های مختلف، انتقاد خیلی‌ها نسبت به کارهای چاووشی جوان را برانگیخت و خیلی‌های دیگر بیشتر جوانان اهل پاپ از همان اول کار طرفدار پروپاقرص او شدند.
بعضی‌ها معتقدند چاووشی در تمام این سال‌ها تفاوتش را با خواننده‌های دیگر اثبات کرده و بعضی‌های دیگر هم او را متهم به سقوط کردن می‌کنند. اما صحبت هرکدام اینها را که بپذیریم، باز هم چاووشی، همان صدای متفاوت می‌ماند و چه دوستش داشته باشیم و چه نه، او از فهرست برترین‌های پاپ ایران بیرون نمی‌رود. به سبب تمامی این دلایل و به بهانه تولد 33 سالگی‌اش، سری به مصاحبه‌های او زدیم تا بیشتر با او و دلایل موفقیتش آشنا شویم.

شبیه هیچ کس نیست
محسن چاووشی به دلیل خاص بودنش «سلطان» شد و وقتی از او در مورد الگوهایش در موسیقی می‌پرسند، می‌گوید که هیچ وقت تلاش نکرده تا مثل کسی باشد. محسن چاووشی که شبیه نبودنش به دیگران یکی از رازهای موفقیت اوست در این مورد می‌گوید: «هیچ‏وقت خودم را با خواننده دیگرى مقایسه نكرده ‏ام تا متوجه تفاوت‏ها بشوم!» چاووشی می‌گوید: «اگر بخواهم درباره خودم حرف بزنم، می‌توانم بگویم كه من فقط برای علاقه به موسیقى، وارد دنیای آن شدم و از روز اول به دنبال شهرت یا سایر مسائل حاشیه ‏اى نبودم. هرگز نخواستم بگویم «من» هستم. از «منیت» متنفرم. دوست داشتم با كارهایم به مردم انرژى دهم و محبوب شوم». او تاکید می‌کند: «از تکرار کردن خودم دوری می‌کنم. همیشه حرف جدیدی دارم که فکر می‌کنم مخاطبان هم من را اینگونه بیشتر می‌پسندند.»

سرش به کار خودش است
بعضی‌ها می‌گویند چاووشی مرد پرحاشیه‌ای است اما بعضی‌ها هم معتقدند چاووشی آنقدر به دنبال حاشیه نیست که این موضوع گاهی آوازه‌اش را بر سر زبان‌ها می‌اندازد و برایش دردسرساز می‌شود. خودش در این‌باره می‌گوید: «من اصلا حقى براى خودم قائل نیستم كه بخواهم درباره دیگران حرفى بزنم. همین كه كار خودم را انجام دهم و سرم به كار خودم گرم باشد، كافى است. تا حالا زمینه‏ هاى زیادى به وجود آمده كه درگیرى با دیگران را شروع كنم اما به دنبالش نرفته‏ام و چون به جرقه‏اى كه علیه من زده شد، عكس‌‏العملى نشان نداده‏ام، مسئله سروصدا نكرده است.»

از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرد
چاووشی در زندگی‌اش یک سر و هزار سودا نداشته بلکه تمام زندگی او با موسیقی معنا پیدا کرده و برای رسیدن به نقطه‌ای که حالا در آن قرار دارد، سال‌ها تلاش کرده ‌است. او توضیح می‌دهد: «زندگى‏ام را پاى موسیقى گذاشتم. همیشه سعى كردم تلاش كنم تا به نقاط بالاتر برسم. تمام اطلاعاتم در مورد آدم‏هاى موفق به من ثابت كرد كه آنها براى موفقیت سختى كشیده‏اند. به همین دلیل سعى كردم در اوج تنگناهاى زندگى كه مسائل مالى قسمت مهمى از آنها بود، آدم «تمام ‏وقت» موسیقى باشم و تمام مرارت‏ها را تحمل كنم.»

زندگی‌اش را فدای کارش نمی‌کند
محسن چاووشی که سال‌ها با موسیقی‌اش زندگی کرده بود، چند سال پیش تصمیم گرفت سر و سامانی به زندگی خصوصی‌اش هم بدهد و ازدواج کند. او برخلاف خیلی از ستاره‌ها، خوشبختی‌اش را فدای شهرتش نمی‌کند، بلکه تلاش را می‌کند با یک زندگی موفق، به موفقیت کاری‌اش هم نزدیک‌تر شود. چاووشی می‌گوید: «بسیار خوشحالم كه اتفاقى به نام «ازدواج» در زندگى‏ام افتاده و زندگى مشترك را بدون آنكه در كارم تاثیر منفى بگذارد، آغاز كرده ‏ام. همسرم اولین و تنها گزینه من براى ازدواج بود. او نسبت به حرفه من درك كامل دارد و نه تنها مانع فعالیت من نیست بلكه كمك هم مى‏كند تا پیشرفت كنم. بعد از ازدواج حسم عوض نشد. همسرم هم موسیقى را مى‏شناسد و هم شنونده خوبى براى كارهاى من است.»

ابزار کارش را می‌شناسد
چاووشی تنها یک خواننده نیست. او شعر که یکی از اصلی‌ترین ابزارهای کارش است را خوب می‌شناسد و بدون مطالعه کاری را شروع نمی‌کند. چاووشی اهل کتاب و شعر هم هست  و می‌گوید: «علاقه زیادی به ادبیات کلاسیک ایران دارم؛ قرن‌ها پیش شاعری بوده که هنوز هم حرف‌هایش مصداق دارد و این عمق کار را می‌رساند.» اما چاووشی به دلیل ناآگاهی‌اش از این آثار، خود را محدود نمی‌کند و تلاش می‌کند تا از میان منابع بسیار، شعری که مناسب حال و هوایش است را انتخاب و اجرا کند.

در کلیشه‌ها گیر نمی‌افتد
ترانه‌هایی که با صدای چاووشی خوانده می‌شوند، بیشتر تصور ما را در مورد ساده‌ترین شعرها به‌هم می‌ریزند. چاووشی دوست ندارد از کلیشه‌ها پیروی کند و دوست دارد حتی یک شعر ساده را طوری بخواند که مخاطب تمام حسش را درک کند. خودش می‌گوید: «زمانی‌که شهر هنوز آباد نشده چرا باید صدای من به عنوان یک شهروند خرمشهری شاد باشد. اصلا مگر قرار است همه چیز را شاد بخوانم. هر هنرمندی سبک و ایدئولوژی خود را دارد. این نظر من بود که باید این آهنگ، اینگونه خوانده شود. دوست دارم هر فردی آنگونه که دوست دارد، برداشت خود را از کارهایم داشته باشد.»

از ریسک کردن نمی‌ترسد
صدای خاص، شعرهایی که پیش از این کمتر در موسیقی پاپ ایران شنیده می‌شد و انتخاب موسیقی‌هایی که تفاوت‌شان با کارهای دیگر را نمی‌شد انکار کرد، همه و همه باعث شد که چاووشی، خیلی زود «چاووشی» شود. خودش درباره دلایل موفقیت و متفاوت بودنش می‌گوید: «همیشه دوست داشته‌ام که فضاهای جدید را تجربه کنم، علاقه دارم آن چیزی را که فکر می‌کنم درست است، انجام دهم. حرف تکراری نمی‌زنم. زیرا معتقدم باید به مخاطب‌ها احترام گذاشت و در چنین شرایطی نباید خود را تکرار کنم. اگر شما اسم این را ریسک می‌گذارید باید بگویم به خاطر طرفداران و مخاطبان، این ریسک را همیشه می‌پذیرم.»



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: زندگی ایده آل


مطالب پیشنهادی:
محسن چاوشی: بگو شب بخوابه، من بیدارم…
درس از زندگی محمد اصفهانی
محسن یگانه: یا این مصاحبه را نخوانید، یا تا انتها بخوانید!
محسن چاوشی با قدرت کنسرت می‌دهد!
درس از زندگی «فاطمه معتمد آریا»