من، ترانه، چند جور دارم!
یکسری آهنگ وجود دارند که سرود خورشان خوب است. همه راحت باهاشان هماهنگ می شوند و اکثرا هم - ولو در حد دو سه بیت - حفظ شان هستند. در این مطلب می خواهیم یک لیست جدید جلوی روی تان بگذاریم. یک لیست از آهنگ هایی که ممکن است موقع دور هم جمع شدن یادتان بهشان نیفتد.
یکسری آهنگ وجود دارند که سرود خورشان خوب است. همه راحت باهاشان هماهنگ می شوند و اکثرا هم - ولو در حد دو سه بیت - حفظ شان هستند. همین آهنگ هایی که به قول معروف، دیگر رُسشان کشیده شده. پس بهتر است لیست تان را یک غبارروبی بکنید. در این مطلب می خواهیم یک لیست جدید جلوی روی تان بگذاریم. یک لیست از آهنگ هایی که ممکن است موقع دور هم جمع شدن یادتان بهشان نیفتد.
فولکلور کودکانه

نوستالژی همیشه جواب می دهد. باور ندارید؟ کافی است بگویید «یار دبستانی من ...» تا در هر جمعی که باشید همه همراه تان شوند. ما اما سه پیشنهاد دیگر برایتان داریم.

خونه مادربزرگه

اطلاعات: گفتن ندارد که این آهنگ، تیتراژ سریال معروف مرضیه برومند بوده است. شعرش را هنگامه مفید و مرضیه برومند با هم گفته اند. بهرام دهقان یار آهنگسازی اش کرده و خودکارگردان هم آنرا خوانده. سال گذشته نیز گروه پالت در یکی از آهنگ های آلبوم «آقای بنفش» آن را بازخوانیکرد.

توصیه: برای جمع های شر و شیطان، اردوهای دانشگاهی وجمع های دوستانه ای که رده سنی افراد در یک سطح است توصیه می شود. «خونه مادربزرگه» در هر فضا و مکانی حال آدم را خوب می کند اما خب مثل بیشتر آهنگ ها در فضای باز و طبیعت حالش بیشتر است.

بخشی از متن شعر:

خونه مادربزرگه، هزارتا قصه داره/ خونه مادربزرگه شادی و غصه داره/ خونه مادربزرگه حرفای تازه داره/ خونه مادربزرگه گیاه و سبزه داره...



از اینجا تا به بیرجند

اطلاعات: همان جور که از اسمش پیداست، یک آهنگ قدیمی بیرجندی است که تا به حال نسخه های مختلفی از آن خوانده شده. علیرضا افتخاری هم یکی از چندین خواننده ای است که این آهنگ را بازخوانی کرده.

توصیه: اگر توی جمعتان آدم سن و سال دار هم دارید، این آهنگ خوب جواب می دهد. از آن آهنگ های قدیمی ونوستالژیکی است که معمولا با ساز مخالف روبرو نمی شود. اگر اعتماد به نفس و پرشور کافی برای بامزه بازی دارید، گدار سومی را می توانیدبا «زان لوک گدار» جایگزین کنید!

بخشی از متن شعر:

از اینجا تا به بیرجند سه گداره/ گدار اولی نقش، نقش، نقش و نگاره/ گدار دومی مخمل بپوشم/ گدار سومی، دی، دی، دیدار یاره/ گل زردُم، همه دردُم/ از جفای تو شکوه نکردُم، تو بیا تا دور تو گردُم آه!...

پرسون پرسون

اطلاعات: شعرش از معینی کرمانشاهی است و انوشیروان روحانی آن را آهنگسازی کرده.

توصیه: اگر نوستول باز هستید و در جمع های دوستانه تان هم معمولا به گذشته نقب می زنید و لذت می برید، این آهنگ گزینه مناسبی است. آهنگی که ریتم و متنش هر دو تا حال خوب کن هستند.

بخشی از متن شعر

پرسون پرسون، یواش یواش، اومدم در خونه تون! ترسون ترسون، لرزون لرزون، اومدم در خونه تون / یک شاخه گل در دستم، سر راهت بنشستم/ از پنجره منو دیدی، مثل گل ها خندیدی/ آه به خدا، آن نگهت، از خاطرم نرود...

سنتی

«مرغ سحر» و «بهار دلنشین» را بگذارید کنار. تا همین امروز به اندازه کافی اینها را خوانده اید. بهتر است سراغ آهنگ های قدیمی تری بروید تا به حس و حال گروهی تنوعی داده باشید. فقط حواستان باشد آهنگ های سنتی ممکن است در هر جمعی طرفدار نداشته باشندو تنها باب طبع سلیقه خاص شما و چند تن از دوستانتان قرار بگیرند.

شهزاده رویای من

اطلاعات: اجرای اول واصلی این ترانه با آهنگسازی همایون خرم و شعری از بیژن ترقی بود. در سال های اخیر، اجرای جدیدی از این آهنگ با صدای شهاب حسینی زیاد بین جوان ها گل کرده. حامد فولاد قلم نیز در آلبوم «راز» (که در سال 87 منتشر شد) از دیگ رجوان هایی است که به قول معروف این ترانه را «کاور» کرده است.

توصیه: غروب باشد، جمع خودمانی باشد یا نباشد، در حال برگشت از مسیر باشید و یکی از وسط جمع بگوید: «دیدم تو خواب وقت سحر...»، مطمئن باشید با خواندنش، از مسیر خسته کننده برگشت چیزی نمی فهمید.

بخشی از متن شعر:

دیدمتو خواب وقت سحر/ شهزاده ای زرین کمر/ نشسته رو اسب سفید/ می اومد از کوه و کمر/ می رفت و آتش به دلم می زد نگاهش...

به سوی تو

اطلاعات: آهنگساز این آهنگ مجید وفادار و شعر آن از عبدالله الفت است. اولین بار کوروس سرهنگ زاده و بعد از او داریوش رفیعی و در سال های اخیر، مهران زاهدی این ترانه را خوانده اند. اجرای زاهدی که تیتراژ پایانی سریال «اولین شب آرامش» احمد امینی هم بود، این ترانه را شناخته شده تر کرد. اجرای سرهنگ زاده هم حسن ختام «یه حبه قند» رضا میرکریمی شد.

توصیه: آخر شب ها، در فضاهای بسته ای مثل خانه یا اتاق خوابگاه یا زیر سقف ایوان ویلای جمع و جوری در شمال، ترجیحا با همراهی ساز یکی از اعضای جمع، نیمه شب دلپذیری برای شما رقم می زند.

بخشی از متن شعر:

به سوی تو، به شوق رویتو، به طرف کوی تو/ سپیده دم آیم، مگر تو را جویم، بگو کجایی/ نشان تو، گه از زمین گاهی ز آسمان جویم/ ببین چه بی پروا، ره تو می پویم، بگو کجایی...

دیگه عاشق شدن فایده نداره

اطلاعات: از این شعر جهانبخش پازوکی، چندین نسخه خوانده شده که قدیمی ترین آن مربوط به کوروس سرهنگ زاده است. علیرضا افتخاری هم یکی از افرادی است که این آهنگ را خوانده. مسعود کرامتی هم در یکی از آلبوم هایش اجرا و تنظیم جدیدی از این آهنگ ارائه کرده.

توصیه: بعد از صرف غذا، زمان استراحت، بعد از یک پیاده روی طولانی و به طور کلی هر زمان که جمع، حال و حوصله و نفس آهنگ شش و هشت ندارد، گزینه مناسبی است.

متن شعر:

دیگه عاشق شدنناز کشیدن فایده نداره/ دیگه دنبال آهو دویدن فایده نداره نداره/ چرا این در اون در می زنی ای دل غافل/ دیگه دل بستن و دل بریدن فایده نداره...

پاپ

گزینه مناسب و همه پسندی که معمولا انتخاب اول هر جمع است. خوبی انتخاب این سبک برای آواز خواندن دسته جمعی، تنوعی است که دارد و دستتان را برای انتخاب آهنگ باز می گذارد. همیشه به راحتی می توان چند آهنگ مشترک پاپ پیدا کرد که بیشتر اعضای جمع از بر باشند.

حسودی

اطلاعات: شعر این ترانه در دهه 60 سروده شده اما تا همین چند سال پیش، کسی برایش آهنگی نساخته و برای اجرا تنظیمش نکرده بود. در «سعادت آباد» مازیار میری، آوازی که بهرام و محسن (حسین یاری و حامد بهداد) برای بیرون آوردن لاله (مهناز افشار) از حال و هوای افسرده اش می خوانند همین ترانه است. هر چند محسن ترانه را درست خاطرش نمانده، و به جای «حسودی» می گوید «حسادت»!

توصیه: مناسب تولد، سالگرد ازدواج، جشن خداحافظی و هر گردهمایی دیگری که حکم جشن را داشته باشد. حس خوب و آرامش بخش آهنگ، بعد از شنیدن مداوم ریتم تند آهنگ های شش و هشت، عجیب می چسبد.

متن شعر:

وقتی باد آروم آروم،موتو نوازش می کنه/ طبیعت وجود تو اینقدر ستایش می کنه/ وقتی که یواشکی خواب به سراغ تو می آد/ برای داشتن چشمای تو خواهش می کنه/ این همه عاشق داری، چطور حسودی نکنم؟

نفس کشیدن سخته

اطلاعات: آهنگساز و خواننده این اثر، روزبه نعمت اللهی است. شاعر ترانه هم پدرش - مسرور نعمت اللهی- است.

توصیه: موقع بالا رفتن از کوه و در مهمانی های دوستانه ای که حکم جشن را ندارند، ریتم آرام و دلنشین این آهنگ جواب می دهد. اگر شعرش به نظرتان آشنا می آید اما نمی دانید کجا آن را شنیده اید، حتما یکی از بینندگان فیلم سینمایی «سعادت آباد» بوده اید.

متن شعر:

نفس کشیدن سخته، تو رو ندیدن سخته/ تو پیچ و تاب عاشقی، به تو رسیدن سخته/ منو به غمام سپردی، همه آرزومو بردی/ همه جا اسم تو بردم، یه بار اسم مو نبردی/ واسه شب زمستون، همه هیزمو سوزوندی/ واسه پنجره کور، توی خونه مون نموندی/ نفس کشیدن سخته، تو رو ندیدنسخته/ تو پیچ و تاب عاشقی، به تو رسیدن سخته/ یه وقت بده به چشمات، نگاه کنه به چشمم/ شاید که برق نگات، بشکنه این طلسمم/ نفس کشیدن سخته...

چشام تو رو می بینه

اطلاعات: از یک سال پیش که این آهنگ شهاب رمضان در مسابقه ای خوانده شد، طرفداران زیادی پیدا کرد. شعر این آهنگ از محمد کاظمی است و سیروان خسروی هم آن را تنظیم کرده.

توصیه: کلا توصیه می شود! زمانش را دیگر خودتان با توجه به فضای گروه تعیین کنید. حواستان باشد اما اگر شما پیشنهاد دهنده هستید، قسمت «هر طرف که می رم...»ش را که حکم نقطه تزریق انرژی به آهنگ دارد، پرشورتر از بقیه اش بخوانید.

متن شعر:

تو هر نفس که می خوام/ بگم که خیلی تنهام/ تو قطره های اشکام/ چشمام تو رو می بینه/ تو اوج عشق و احساس/ دلم که خیلی تنهاس/ وقتی که یادت اینجاس/ چشام تو رو می بینه/ هر طرف که می رم چشام تو رو می بینه/ از دلم شنیدمعاشق شدن همینه/ وای اگه نباشی بدون تو می میرم/ من دوباره می خوام که از تو جون بگیرم/ تو اون چشای مهربون، کنار خاطرات مون/ هر جا دلم می گه بمون/ چشام تو رو می بینه/ یاد تو همراه منه این خود عاشق شدنه/ هر شب که بارون می زنه/ چشام تو رو می بینه/ هر طرف که می رم، چشام تو رو می بینه...

حماسی

اگر نزدیک انتخابات هستید یا در روزهایی به سر می برید که تیم ملی به تازگی یکسری مسابقه حساس را با موفقیت پشت سر گذاشته، چنین آهنگ هایی بیشتر جواب می دهند. با اینحال، در باقی روزهای سال هم همیشه حس و حال چنین آهنگ هایی، با عرق ملی اعضای گروه قاطی می شود و حال خوبی به جمعتان می دهد.

نام جاوید وطن

اطلاعات: می گویند این اولین سرود ملی ایران بوده. اینطور که معروف است، این سرود در اصل یک قطعه موسیقی بی کلام با نام «سلام شاه با سلامتی» بوده که توسط موسیرو لومر، موسیقیدان فرانسوی در دوره قاجار به ایران فرستاده شده بود و برای پیانو ساخته شده. این آهنگ در دوره مظفرالدین شاه روی صفحه ضبط شد و وقتی شاه برای سلام رسمی به تخت مرمر می آمد، اجرا می شد. پیمان سلطانی اولین کسی بود که اجرا و تنظیم جدیدی از این قطعه ارائه کرد و بیژن ترقی هم روی آن شعری سرود. این کار برای اولین بار توسط ارکستر ملل به رهبری پیمان سلطانی در تالار وحدت اجرا شد که خواننده آن سالار عقیلی بود.

توصیه: متن این شعر به خاطر ریتم تندی که دارد، معمولا به راحتی در حافظه نمی ماند. بهتر است در جمعی خوانده شود که شعر را بلدند چون از قضا از آن شعرهایی نیست که بشود با یک کلمه پس و پیش، زیرسبیلی ردش کرد. موقع ادای «آسمان» و «جاودان»ش هم در «جلوه کن در آسمان» و «همچو مهر جاودان» حسابی مراقب باشید که صدایتان توی دست انداز نیفتد.

بخشی از متن شعر:

نام جاوید وطن/ صبح امید وطن/ جلوه کن در آسمان/ همچو مهر جاودان/ وطن ای هستی من/ شور و سرمستی من/ جلوه کن در آسمان/ همچو مهر جاودان/ بشنو سوز سخنم/ که هم آواز تو منم/ همه جان و تنم، وطنم وطنم وطنم وطنم/ بشنو سوز سخنم/ که نواگر این چمنم/ همه جان و تنم/ وطنم وطنم وطنم وطنم/ همه با یک نام و نشان، به تفاوت هر رنگ و زبان/ همه شاد و خوش و نغمه زنان، ز صلابت ایران جوان

ای ایران ایران

اطلاعات: این شعر به یادماندنی که با صدای استاد محمد نوری خوانده شده را تورج نگهبان سروده و محمد سریر آهنگسازی اش را برعهده داشته. هنوز هم موقع انتخابات و راهپیمایی های مردمی، شنیدنش حس غرور و سربلندی توأم با بغض عجیبی به آدم می دهد.

توصیه: متن این آهنگ، متن سختی است که اگر شانس باهاتانیار باشد، می توانیدامیدوار باشید آدم های پایه گروه تان آن را از حفظ داشته باشند. اگر اعضای گروه نصفه و نیمه آن را بلدند، پیشنهادمان این است که کلا شروعش نکنید. بعضی جاهای ترانه هم ریتم پیچیده و آوازطور سختی دارد که اگر گمش کنید، فقط اسباب خنده و تفریح خودتان می شود.

بخشی از متن شعر:

در روح و جان من، می مانی ای وطن/ به زیر پا فتد آن دلی که بهر تو نلرزد/ شرح این عاشقی نشیند در سخن/ که بهر عشق والای تو، همه جهان نیارزد/ ای ایران ایران / دور از دامان پاکت دست دگران، بد گُهران/ ای عشق سوزان، ای شیرین ترین رویای من/ تو بمان، در دل و جان/ ای ایران ایران/ گل زار سبزت دور از تاراج خزان، جور زمان/ ای مهر رخشان، این روشن گر دنیای من به جهان...

ایران

اطلاعات: شاید تعجب کنید اما شعر این قطعه - که در چند سال اخیر، به دفعات آن را از رادیو و تلویزیون شنیده ایم و انگار همین دیروز سروده شده - از ملک الشعرای بهار است؛ روزبه نعمت اللهی برایش آهنگ ساخته و خودش هم آن را خوانده.

توصیه: گرفتن ریتم این آهنگ برای آواز خواندن دسته جمعی کار سختی است. اگر در جمعتان آدم هایی که دیر با ریتم هماهنگ می شوند، زیاد دارید، برگردید به همان دو گزینه قبل، در غیر اینصورت، اگر بتوانید درست با آهنگ همراه بشوید، حس خوبی عایدتان می شود. همه کیفش هم بعد از «نه منم من، نه منم من»، به آن «هـــــی» بلند و کشیده بعد از «ذره خاک وطنم من»ش برمی گردد که جیغ زدن سرش، چهره همه را به خنده باز می کند.

بخشی از متن شعر:

آبی قلب تو خلیج فارس و هرمز/ سینه به سینه ات سلسله کوه البرز/ وسعت نام تو، وسعت نام خورشید/ جلوه خاک تو قرمز و سبز و سپید/ این نه منم من، نه من منم من/ ذره خاک وطنم من، هــــــــی!/ ایران، خاک دلیران/ ایران غرش شیران/ ایران همیشه جاویدان...



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:همشهری جوان


مطالب پیشنهادی:
لیست کامل برندگان جوایز ACM (اسکار دنیای موسیقی )سال 2014 + تصاویر
مهناز افشار در فستیوال فیلم نور امریکا،در کنار مدل ایرانی + تصاویر
کلیپ ساختن باران کوثری،برایش دردسر ساز شد + تصاویر
مسعود کیمیایی چهره مهناز افشار را خونین کرد!
واکنش تند به حضور مریلا زارعی در برنامه هفت