کابوس «شهرام ناظری»
شهرام ناظری در مراسم یادمان محمدرضا لطفی گفت: مرگ محمدرضا لطفی را باور نمی‌کنم و نبود او برایم کابوس است.
شهرام ناظری در مراسم یادمان محمدرضا لطفی گفت: مرگ محمدرضا لطفی را باور نمی‌کنم و نبود او برایم کابوس است.

مراسم یادمان استاد محمدرضا لطفی با حضور تنی چند از مسئولین فرهنگی و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کلیپی با آهنگ‌سازی هوشنگ کامکار که به مناسبت درگذشت استاد لطفی ساخته شده بود پخش شد.

در ادامه این مراسم علی‌اکبر شکارچی به روی سن رفت و قطعاتی را با کمانچه نواخت. سپس شهرام ناظری با تشویق حضار به روی سن آمد و در سخنانی گفت: متاسفانه هر وقت جمع می‌شویم و وقتی سعادت دیدار پیدا می‌کنیم تقریبا به خاطر این است که موسیقی‌دانی از بین ما رفته و این مسئله خیلی در چند وقت اخیر تکرار می‌شود.

وی افزود: مثل اینکه قتل و عامی بین موسیقی‌دانان به وجود آمده، فکر می‌کنم در دیگر شاخه‌های هنری وضعیت به این‌گونه نیست و این خیلی برایم تعجب‌آور است.

ناظری ادامه داد: یکی از دوستان در زمان فوت مشکاتیان گفتند که ایشان دق کرد. این جمله برایم بسیار عجیب بود. چطور ممکن است هنرمند با آن خلاقیت بالا از موسیقی زده شود و دیگر به ساز دست نزند البته این واکنش برایم خیلی هم غیرطبیعی نیست. برای نسل ما که نسل آرمان‌هایی بودیم باید آنقدر می‌جنگیدیم تا مشکلات را از میان برداریم.

ناظری با اشاره به اینکه در سال‌های پایانی عمر مرحوم لطفی با او رابطه‌ای نداشته گفت: لطفی از کسانی بود که چیزی جز اعتلای موسیقی نمی‌خواست و آنقدر سر راه او مشکل پیدا شد که او مجبور به مهاجرت شد هرچند بعدها بازگشت و فعالیتش را از سر گرفت.

این استاد موسیقی ایران اضافه کرد: لطفی استاد کم‌نظیر و خستگی‌ناپذیری بود و در سخت‌ترین شرایط ایستاد و کار کرد. دوره اول کاری او به قدری پربار بود که همان کافی است تا در تاریخ موسیقی ماندگار شود.

ناظری یادآور شد: متاسفم از اینکه این گوهران از بین می‌روند و مسئولین و رسانه‌ها آنچنان که باید و شاید از حضور آنها استفاده نمی‌کنند. هنرمندان همواره زیر فشار بودند شاید همین فشارها سر باز کرده و این مرگ و میرها را به بار آورده است. چقدر باید طول بکشد که هنرمندی مثل لطفی و مشکاتیان به وجود آید. شاید ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال آینده هم همانند آنها به وجود نخواهند آمد.

ناظری یادآور شد: از سال ۵۳ با لطفی آشنا شدم در آن دوره‌ای که با هم آشنا شدیم پیامی از جهان موسیقی می‌آمد و پیام آن زمان هنرمندانی را می‌طلبید که صاحب اندیشه و تفکر باشند و در عین حال نسبته به مردم و وضعیت جامعه حساسیت داشته باشند.

ناظری با اشاره به تشکیل گروه چاوش پس از انقلاب گفت: تشکیل گروه چاوش در واقع به نوعی رنسانس هنری در موسیقی ایجاد کرد و بسیاری از اساتید از جمله لطفی این اتفاق را رقم زدند. امروز شاید اگر همین نسل قدیمی نباشند هم عمق هنر موسیقی هم دیگر نباشد.

ناظری در پایان گفت: امیدوارم جوی به وجود بیاید که قدر آنها که زنده هستند بیشتر دانسته شود. ما باید از نبود اساتیدی جز لطفی، ذوالفنون و مشکاتیان درس بگیریم.

در این مراسم چهره‌هایی چون بیژن کامکار، اردشیر کامکار، محمود دولت‌آبادی، علی مرادخانی، داود گنجه‌ای، اردوان کامکار، مصطفی کمال پورتراب، حمیدرضا نوربخش و پیروز ارجمند حضور داشتند.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonine.ir



  مطالب پیشنهادی:
وعده دیدار «رضا عطاران» با مردم در سینما قدس
آنا نعمتی بر فرش قرمز جشنواره مسکو+تصاویر
آیشواریا،اسپیلبرگ،جیم جارموش و نیکول کیدمن در آنونس«ردکاپت»+فیلم
پیشنهادات هنرمندان برای تابستان+تصاویر
رضا عطاران و کلاشینکفش