تلاوت شجریان در سوگواری پدر+ فیلم
تلاوت شجریان در مراسم ترحیم پدرش...
حاج مهدی شجریان فرزند حاج علی‌اکبر طبسی یکی از ملاکان بزرگ مشهد بود که صدای بسیار خوبی داشت و به واسطه وضعیت مالی‌اش، کمتر کسی از قدرت آوازخوانی خوش او آگاه بود. او صرفا برای دوستان سرشناس و متمکن خود که میهمانش بودند، می‌خواند.



فرارو ادامه داد: حاج علی‌اکبر فرزندش مهدی را همراه خود به جلسات قرآن می‌برد و تلاش می‌کرد در حالی که صدایش هنوز شکل نگرفته بود، به شیوه او قرآن بخواند. مهدی که تا 12 سالگی زیر سایه پدر و تحت تعلیم او با آوازخوانی آشنا شده بود مدتی نیز آواز خواند اما پس از درگذشت حاج علی‌اکبر و به‌واسطه معرفی دوستان نزدیک پدر خدمت حاج سیدمحمد عرب رسید تا آن صدای خوش را در خدمت تلاوت قرآن تربیت کند. مهدی پس از استادش به جایگاه اول قاریان مشهد رسید. او شاگردان زیادی به سبک قرائت استادش تربیت کرد.

محمدرضا شجریان در 29 سالگی پدر به دنیا آمد و از چهار سالگی به مجالس قرائت پدر می‌رفت. در 12 سالگی قرائتش از رادیو مشهد پخش شد. تا قبل از سال 46 که شجریان به تهران مهاجرت کند در رادیو مشهد به صورت افتخاری قرآن می‌خواند. پدر با آواز خواندن پسر موافق نبود و محمدرضا شجریان به همین دلیل تا چهار سال در رادیو تهران با نام «سیاوش بیدگانی» آواز خواند.

حاج مهدی پس از ملاقات استاد احمد عبادی نوازنده نامی سه‌تار، دل قوی کرد و رضایت داد که پسر در راه موسیقی گام بردارد. با این حال از او خواست که بخشی از تلاوت‌هایش را منتشر کند اما محمدرضا به دلیل جلوگیری از برخی سوءتفاهمات از این کار سر باز زد.

حاج مهدی شجریان در سال 75 درگذشت و محمدرضا در مراسم او بار دیگر به قرائت آیاتی از قرآن پرداخت و دو سال بعد از آن اثر «به یاد پدر» را منتشر کرد و به خواسته پدر جامه عمل پوشاند.

در فیلم زیر تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط استاد محمدرضا شجریان را ببینید و بشنوید.


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna, fararu.com



 مطالب پیشنهادی:
پاسخ تیزهوشانه مژده لواسانی به واکنش تند رضا رشیدپور
آنجلینا جولی عزادار شد!
شبی همسرم از من خواست با زن دیگری بیرون بروم!
الماس «دریای نور» و تاج فرح پهلوی کجاست؟+تصاویر گنجینه
سریالی که آبروی صدا و سیما را برد!