دومین شب از اجرای آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» به آهنگسازی تهمورس پورناظری و آواز همایون شجریان شامگاه گذشته در تالار وزارت کشور برگزار شد.
چهارمین اجرا از کنسرت «نه فرشته ام نه شیطان» به آهنگسازی تهمورس پورناظری و آواز همایون شجریان در میان استقبال علاقمندان به موسیقی ایرانی شامگاه گذشته 17 مردادماه در تالار وزارت کشور برگزار شد.

در این کنسرت که بدون آنتراکت روی صحنه رفت، مجموع قطعات آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» و یک قطعه بی کلام و همچنین قطعه خاطره‌انگیر «مردان خدا پرده پندار دریدند» که متعلق به دهه 60 است، اجرا شد.

قطعه «مردان خدا» که مخاطب آن را با آواز شهرام ناظری و سیدجلال محمدیان می‌شناسد این‌بار با آواز همایون شجریان در تالار کشور طنین‌انداز شد.

در ابتدای کنسرت «چرا رفتی» که راس ساعت هم آغاز شد، 2 نوازنده سازهای کوبه ای و سه نوازنده تار روی صحنه آمدند و پس از آن همایون شجریان و تهمورس پورناظری به گروه اضافه شدند و یک قطعه ساز و آواز بر شعری از مولانا «چه کسم من که بسی وسوسه مندم/ گه از آن سو کشندم گه از این سوی کشندم»، «نفسی آتش سوزان نفسی سیل گریزان/ ز چه اصلم ز چه فصلم به چه بازار خزندم» را به عنوان مقدمه کنسرت اجرا کردند.

پس از اجرای این قطعه از موسیقی ایرانی که به شکل ساز و آواز روی صحنه رفت، قطعه «نه فرشته ام نه شیطان» روی صحنه رفت. پس از اجرای این قطعه که با تشویق پی در پی مخاطبان در سالن همراه بود قطعه «کولی» اجرا شد. هنگام اجرای این قطعه موسیقی، صدای نم نم باران و نسیم ملایم در سالن پخش شد که این فضاسازی به نوعی تداعی‌کننده خزان برگ‌ریزان بود.

پس از اجرای این قطعه، سهراب پورناظری با ساز کمانچه به گروه پیوست و قطعات «شتک»، «دل سپرده ام» و «در این حصار بشکن» را اجرا کردند. تنبورنوازی سهراب پورناظری رد پای موسیقی کردی را در طول کنسرت به جای گذاشت و در ادامه گروه‌نوازی و آواز جمعی اجرا شد.

در بخش دیگر سهراب و تهمورس پورناظری با دو ساز «صراحی» و «ساغر» که از سازهای ابداعی محمدرضا شجریان است روی صحنه آمدند و همایون شجریان درباره این دو ساز توضیحاتی ارائه کرد.

این خواننده موسیقی ایرانی در ابتدا گفت: سپاس از اینکه به این کنسرت آمدید. در این بخش از کنسرت از دو ساز ابداعی پدر استفاده خواهیم کرد و با این دو ساز قطعه «ای همدم روزگار» را اجرا می کنیم. ساز و آواز و اجرای قطعه «درون آینه روبرو» از دیگر قطعات این کنسرت موسیقی بود.

«چرا رفتی» آخرین قطعه از آلبوم موسیقی «نه فرشته‌ام نه شیطان» بود که به عنوان قطعه پایانی اجرا شد. حاضران در سالن هنگام اجرای این قطعه همصدا با همایون شجریان این قطعه را زمزمه می کردند و گاهی این زمزمه کردن رنگ اشک به خود می‌گرفت.

پس از پایان کنسرت، در پی تشویق حاضران در تالار وزارت کشور، همایون شجریان همراه با گروه موسیقی خود بار دیگر روی صحنه آمدند و علی رغم درخواست حاضران برای خواندن «مرغ سحر»، تصمیم گرفتند که قطعه «دل سپرده ام» را اجرا کنند.

در حاشیه
* چهارمین اجرا از آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» با حضور جمعیت مشتاق ارس ساعت 21:30 در تالار وزارت کشور برگزار شد.

* محمد رضا شجریان خواننده موسیقی ایرانی نیز در سالن و در میان جمعیت حاضر حضور داشت و پاسخگوی ابراز احساسات تماشاگران در سالن بود.

* گروه تولید« ققنوس» به عنوان تیم برگزار کننده در هدایت مخاطبان به سالن و همچنین استقرار آنها تلاش بسیار کردند اما تابلو و یا راهنمایی مبنی بر اینکه متقاضیان با توجه به بلیت و شماره صندلی هایی که دارند از کدام ورودی و خروجی تردد کنند، وجود نداشت.

* همایون شجریان در پایان اجرا دست گلهایی را که از مردم دریافت کرده بود به پدرش تقدیم کرد.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com

مطالب پیشنهادی:
افشاگری درباره سرنوشت «پایتخت 4» به سبک تنابنده
کشف اسکلت «نوح» در زیرزمین موزه‌ پنسیلوانیا + عکس
سه فیلم از ایران در لیست پنجاه فیلم مستند برتر تاریخ
روایت بازگشت «حبیب» به ایران از زبان پسرش
خاستگاه «سیاوش» کجاست؟