حافظ ناظری تاثیرگذارترین و نوآورترین آهنگساز و خواننده جدید ایران است که به خاطر معرفی موسیقی فارسی/صوفی به جهان غرب شناخته می‌شود.
حافظ ناظری تاثیرگذارترین و نوآورترین آهنگساز و خواننده جدید ایران است که به خاطر معرفی موسیقی فارسی/صوفی به جهان غرب شناخته می‌شود. او ابتدا با اجرا در کنار پدرش، شهرام ناظری در فستیوال اروپا و خاورمیانه در حالی که ۹ سال داشت، کار موسیقی را شروع کرد. در ۲۱ سالگی در تلاش برای کشف زمینه‌های نو در موسیقی، در نیویورک به تحصیل موسیقی کلاسیک غرب پرداخت و به اجراهای مختلفی درسالن‌های مشهور موسیقی از جمله تالار کارنگی و رویال آلبرت هال دست زد. آلبوم پروژه سنفونی رومی ناظری که ضبط آن در استودیو و در ۵ کشور مختلف ۵۰۰ ساعت به طول انجامید، امسال به صورت جهانی انتشار یافت.




در سال ۲۰۰۷، پروژه سنفونی رومی، که تاکنون مهم‌ترین تلاش حافظ، و برای بزرگداشت هشتصدمین سالروز مولاناست آغاز شد. پروژه در لوس‌آنجلس شروع به کار کرد و در آنجا با استقبال گسترده‌ای روبرو شد.

روز ۲۵ فوریه ۲۰۰۶ توسط شهردار و هیئت امنای شهر سن دیگو به عنوان روز حافظ ناظری برگزیده شد. کمی پس از آن وی جایزه‎ای از کنگره آمریکا دریافت کرد و برای سخنرانی به دانشگاه Emory، و دانشگاه هاروارد دعوت شد، که در آنجا از وی برای تلاش‌های نوآورانه و پیشرویش در عرصه موسیقی ایرانی تقدیر شد


حافظ همچنین جایزه خلاقیت UCLA را هم به عنوان موفق‌ترین آهنگساز جوان دریافت کرد. جایزه Irvine City Hall به خاطر ترویج پیام صلح فرهنگ رومی از طریق موسیقی هم به وی اعطا شد. سازمان ملل هم از وی به خاطر تلاش‌ها، مشارکت و نوآوریش در تور In the Path of Rumi تقدیر کرد.


افتتاحیه اجراهای حافظ ناظری در شمال آمریکا، شامل اجرای وی در کداک تیاتر در لوس‌آنجلس (که رکورد بیشترین شرکت کننده در یک کنسرت کلاسیک فارسی در خارج از ایران را شکست)، تالار سنفونی آتلانتا و سپس سفر به سان‌فرانسیسکو، واشنگتن و بوستون بود. استقبال بین‌المللی از حافظ باعث شد که از طرف رسانه‌های زیادی برای مصاحبه دعوت شود، مثل رادیوهایی شامل KPBS،KPFK ،KPFA ، UC Berkeley و NPR در آمریکا.

مصاحبه‌ها شامل یک مصاحبه ۹ دقیقه‌ای زنده با کایرا فیلیپس در CNN (۲۹ مارس ۲۰۰۶)، برنامه سرویس جهانی BBC، برنامه The Ticket با مارک کولز، یک حضور زنده در شبکه فاکس (۱۰ مارس ۲۰۰۶)، و یک مصاحبه اختصاصی با ABC پس از اجرای اخیر در نیویورک بود.

.

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:
قرار بود برای تست گریم بروم ،دستیار کارگردان زیرآب مرا زد!!
بیزینس ستاره سنتوری در خارج از ایران چیست؟!/ گفتگوی منتشر نشده بهرام رادان
چرا تشنه سرک کشیدن در زندگی خصوصی هنرمندان هستیم؟!
افراط ستاره ها در جراحی زیبایی + عکس قبل و بعد از عمل
ایرانی‌ها از کی صاحب «فامیلی» شدند؟!