حقوقی که اگر از زنان گرفته شود، مفسده ایجاد می شود
بسیاری از علمای ما بر این باورند که صدای زن فی‌النفسه حرام نیست.
بحث حضور نوازندگان و همسرایان خانم در کنسرت‌ها همچنان داغ است. رضا مهدوی، نوازنده و آهنگساز و مدیر کل سابق دفتر موسیقی حوزه هنری درباره موسیقی بانوان و آوازخوانی زنان می‌گوید: «حدودا از دوره صفویه به بعد، می‌بینیم که دیدگاه‌ها و تفاسیر شخصی بسیار زیادی از علما دیده شده است تا جایی که بعضی علما موسیقی را کاملا حرام اعلام کردند و برخی دیگر هم دیدگاه بینابینی درباره موسیقی دارند و وظیفه تشخیص حلال و حرام بودن را به عهده شخص مکلف گذاشته‌اند که نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری هم همین است که فرد اگر نمی‌تواند موسیقی را بشنود محل را ترک کند و اگر هم مشکلی ندارد موسیقی را گوش کند یا اینکه موسیقی اگر در سرزمین ایران باشد مباح است و اگر در سرزمین دیگری پخش شود حرام است و این یعنی از نظر امام خمینی «ره»، ارزش مکان و زمانی می‌تواند بر شنیداری موسیقی موثر باشد.

بسیاری از علمای ما بر این باورند که صدای زن فی‌النفسه حرام نیست مگر اینکه در آن مفسده‌ای صورت بگیرد و طبیعتا هر چیزی که در آن مفسده صورت بگیرد باید حرام اعلام شود حتی سیگار کشیدن چون مصرف کننده سیگار صددرصد به بدن خودش آسیب وارد می‌کند اما اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم این است که دیگر مصرف کننده مواد مخدر مجرم نیست و بیمار محسوب می‌شود و با همه خانمانسوزی این مواد، علما تصمیم می‌گیرند که این موضوع را بیماری تلقی کنند.

اینکه با فعالیت هنری زن به واسطه نگاه به جنس مونث در ایران برخورد می‌شود هم می‌تواند فرضیه درستی باشد زیرا زن در دوره‌هایی در ایران «ضعیفه» خطاب می‌شد و احکام اسلامی هم مبنی بر این وجود دارد که زن هیچ وظیفه‌ای در خانه و بیرون از خانه ندارد به جزء تمکین کردن همسر و خانواده و حتی وظیفه شیر دادن و خرج کردن برای خانه هم ندارد و این موضوعات در احکام اسلامی مطرح شده است که کاملا به نفع زنان است اما این نباید باعث شود که ما زنان را از حضور در جامعه و انجام فعالیت‌های اجتماعی منع کنیم.

کما اینکه ما امروز به واسطه انقلاب اسلامی می‌بینیم زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی همپای مردان حضور دارند و فعالیت‌ می‌کنند اما چطور است که زنان در حوزه‌های صنعت، سیاسی، اجتماعی، فناوری، علمی، ورزشی و... حضور دارند اما در عرصه های هنری دیدگاه‌ها در این مورد همچنان بسته مانده؟! چرا بانوان که در عرصه‌های هنری مانند سینما، اجراهای موسیقی، هنرهای تجسمی و... فعالیت دارند باید از استفاده از یک نعمت فطری و خدادادیشان یعنی استفاده از حنجره خوب، منع شوند؟ حتی در برخی از استان‌ها مشکلات اساسی‌تری وجود دارد و حتی اجازه نمی‌دهند نوازندگان زن روی صحنه بیایند که ما چنین مشکلاتی را تا دو سال پیش هم نداشتیم!

حتی همخوانی زن با مرد هم مشکلی نداشت اما الان به این مشکل برخورده‌ایم که حتی نوازندگان زن هم نباید روی صحنه حضور داشته باشند و بسیاری از کنسرت‌ها به همین واسطه لغو مجوز می‌شوند و بر خلاف اینکه در تهران برای مجوز سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و می‌گویند که در استان ما، زن حتی با پوشش اسلامی روی صحنه نباید برود. این به یک معضل و مشکل جدیدی تبدیل شده است که پس این همه هنرستان دخترانه، آموزشگاه‌های موسیقی و دانشگا‌ه‌های موسیقی برای دختران برای چی وجود دارد؟

این حقوق اگر از دختران و زنان ایرانی گرفته شود طبیعتا مفسده‌های بزرگتری به وجود می‌آید کما اینکه ما امروزه شاهد برگزاری کلاس‌های رقص خصوصی در منازل و برگزاری کنسرت‌های خصوصی در اماکن مسکونی هستیم و زمانی که دولت و شهرداری کلاس‌‌های موسیقی را تعطیل می‌کند طبیعتا افرادی هستند که از نظر مالی این توانایی را دارند که منازل شخصی‌شان، پارکینگ‌شان و سالن‌های اجتماع‌شان را برای آموزش انواع موسیقی به کار بگیرند و چون هیچ نظارتی هم صورت نمی‌گیرد معلوم نیست در این اماکن چه اتفاقی رخ می‌‌دهد! اما اگر خود دولت این کارها را با نظارت انجام دهد بدیهی است که محیط برای بانوان بسیار امن‌تر خواهد بود.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:setarehnews.ir

مطالب پیشنهادی:  
آنجلینا جولی در ملاقات با ملکه نشان افتخاری دریافت کرد+تصویر
الهام حمیدی:عروسی هستم که یک روز با مادرشوهرش خوب است و یک روز بد!
زن پوشی "مهران غفوریان"+تصویر
شعرهایی خواندنی از "شاعر عشق و لبخند و آزادگی
آیه الله جوادی آملی: فضیلت زن در این نیست که پایش را دراز کند و مدال بیاورد!