اخیرا اتفاقات خوشایندی در اجرای کنسرت و موسیقی کشورمان نیفتاده است.
تمامی مخاطبان موسیقی می‌گویند دو هفته اخیر برای موسیقی خوب نبود .چه آنهایی که در زادگاه خود برای شرکت در کنسرت گروه موسیقی لیان رفته بودند و در شهر بوشهر، آنجا که سنج‌ها و دمام‌ها و نی‌همبان‌ها برای شهروندانش، صدای دیگری است و چه شیرازی‌هایی که برای نواختن این گروه در شهرشان لحظه‌شماری می‌کردند. تصور بر این بود که فقط به خاطر اتفاقات حاشیه‌ای این دو شهر نتوانستند صدای زنگ گروه موسیقی جنوبی لیان را در کناره خلیج فارس بشنوند اما…

حریر اجرا نمی‌کند
چند روز پیش بود که خبری دیگر تیتر اول تمامی رسانه ها شد. خبری که شوک بزرگی را به موسیقی دوستان وارد کرد. خبر از حضور بانوی دف نواز، حریر شریعت‌زاده، همسر سالار عقیلی. ماجرا از آنجایی آغاز شد که بعد از اجرای شهر بجنورد، سالار عقیلی به همراه گروهش به پیشنهاد اداره کل ارشاد خراسان راهی می‌شود تا بتواند کنسرتی را در شاندیز برگزار کند. بعد از اجرای قطعه اول یکی از مسئولان از گروه می‌خواهد تا حریر، برای اجرای قطعات دیگر روی سن نباشد. او حتی مشکل پوشش هم نداشت. سوال در همین جا پیش آمد و باز هم گفتیم، اتفاق است دیگر! تا…

به شرط حذف فرقانه
باز هم گفتیم اتفاق است دیگر. پیش می‌آید تا رسیدیم به روز دیگر و تیتری که چشم‌نوازمان شد. در آخرین شب کنسرت و با حواشی بسیار؛ «عالیم قاسم‌اف» بدون دخترش روی صحنه رفت! آخرین سانس از کنسرت ارکستر بادی تهران، با یک ساعت و نیم تاخیر در تالار وحدت و تنها با شرط حذف فرقانه قاسم اف، اجرا شد. این بار یک ساعت پیش از آغاز کنسرت با حضور مسئولان اداره اماکن نیروی انتظامی و اعتراض آنها مبنی بر حضور دختر «عالیم قاسم‌اف»، تذکراتی را دریافت کردند و برنامه تا آستانه لغو پیش رفت. این در حالی بود که مردم زیادی بیرون تالار انتظار شروع کنسرت را می‌کشیدند. پشت درهای بسته! در آخر وساطت برخی از چهره‌ها باعث شد، تنها و تنها به شرط حذف فرقانه اجازه ورود به مردم بدهند تا کنسرت با کنداکتور و شیوه‌ای متفاوت نسبت به دو شب گذشته اجرا شود. عالیم قاسم اف تنها یک جمله در ابتدا گفت: «به قوانین ایران احترام می‌گذارم، اما در هیچ کجای دنیا این رفتارها در مورد بانوان هنرمند اعمال نمی‌شود.»

بابازاده: شوکه‌ام
هیچ صحبتی نمی‌ماند جز اینکه از واقعیت ماجرا باخبر شویم. بهمن بابازاده، مدیر روابط عمومی کنسرت گروه ارکستر بادی تهران با همراهی عالیم قاسم اف از حواشی و اتفاقات آخرین شب اجرای این کنسرت گفت. «مسوولان اداره اماکن نیروی انتظامی شب آخر اجرا، از حضور دختر آقای قاسیم اُف و همراهی گروه ممانعت کردند و سرانجام با پادرمیانی مسوولان برگزاری، کنسرت با تاخیر و حواشی بسیار آغاز شد این در حالی است که دو شب گذشته بدون هیچ حاشیه و اتفاق خاصی خانم قاسیم اُف به روی صحنه رفتند و گروه را به بهترین شکل ممکن همراهی کردند که این اتفاق استقبال مخاطبان و حاضران در سالن را به همراه داشت.» بابازاده که هنوز از این اتفاقات شوکه بود ادامه داد: هیچ کدام از بچه‌های گروه علاقه‌ای به صحبت و واکنش در خصوص حواشی پیش آمده ندارند و ترجیح می‌دهند اعتراض خود را از راه‌های قانونی به گوش مسوولان برسانند. گرچه اتفاقات در خصوص برگزاری کنسرت و لغو آن‌ها چیز جدیدی نیست اما ما هنوز از آن حوادث تلخ شوکه هستیم اما خوشحالیم که در آن دو روزی که به روی صحنه رفتیم، با استقبال خوب مخاطبان روبرو شدیم و همین‌ها ما را برای ادامه راه دلگرم می‌کند.» شاید جای یک امیدواری کم بود که بابازاده آن را کامل کرد: «امیدوارم دیگر این اتفاقات را شاهد نباشیم و بتوانیم در جهت اعتلای هنر موسیقی کشور باز هم اقدامات بین‌المللی انجام دهیم بدون آنکه این حوادث تلخ تکرار شوند که همه این حواشی حاصلی جز خدشه به وجه فرهنگی ایرانیان ندارد.» اما این یک گوشه ماجرا بود و آن هم تنها برای یک کنسرت. با جوابی که از مدیر روابط عمومی این گروه می‌توانستیم بشنویم. اصل ماجرا کجا بود؟ پیروز ارجمند، شاید برای ما پاسخی داشت. از آنچه باید و نباید!

ارجمند: صبور باشید
پیروز ارجمند، در ابتدا یک جمله برای پاسخ داشت و آن هم شاید برای تمرکز بیشتر روی واژگانی بود که بتواند حواشی پیش آمده را در سرزمین، تمدن، فرهنگ و هنر توجیه کند. «تا زمانی که شیوه نامه بین ما و نیروی انتظامی نهایی نشود بسیاری از مشکلات وجود دارد.»اما این مرهمی بر زخم های موسیقی نبود. آن هم در آستانه سی امین جشنواره موسیقی فجر!مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد تنها ابراز امیدواری کرد. امیدواری که با امضای شیوه‌نامه بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی رنگ و روی بهتری به خود می‌گرفت. وی ادامه داد:« تا زمانی که شیوه‌نامه بین ما و نیروی انتظامی نهایی نشود بسیاری از مشکلات کنسرت ها وجود خواهد داشت. البته خوشبختانه این شیوه‌نامه هفته پیش نهایی شده و وقت آن رسیده که بسته نهایی آن را به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی نهایی، تایید و امضا ارسال کنیم.»

آیا شیوه‌نامه چاره کار است؟
حال باید دید که این شیوه نامه چه تاثیری در روند اجرای موسیقی خواهد داشت. «شیوه‌نامه مورد نظر در صورت تایید و توافق به امضای آقای جنتی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی خواهد رسید و تصور می‌کنم آغازی برای رفع بسیاری از مشکلات خواهد بود.» اینها را پیروز ارجمند می‌گوید. البته وی تاکید می‌کند: «با توجه به تعداد کنسرت‌هایی که در کشور برگزار می‌شود، مشکل لغو و یا برگزار نشدن تعداد اندکی از کنسرت‌ها هم وجود دارد که معتقدیم این تعداد نیز نباید وجود داشته باشد. هیچ وقت این نیست که ما بخواهیم کاری را مستقل انجام دهیم و البته قطعا اگر ایراد و نقصی در کار باشد این موضوع باید در طول زمان مرتفع شود.»

با هر حرکت غیرقانونی مخالفیم
ما به حذف سیستم کنونی اصلا فکر نمی‌کنیم. ما معتقدیم تک تک موارد باید به بحث گذاشته شود تا بتوانیم بر مبنای این مباحث به یک راهکار قانونی دست پیدا کنیم. ما با هر نوع رفتار و حرکت غیر قانونی خارج از قواعد و قوانین مخالفت می‌کنیم و خوشبختانه این موضوع نیز در مجموعه کلی نظام هم مطرح شده و در این راستا ارتباطی که بین بدنه نیروی انتظامی و دفتر موسیقی انجام گرفته نیز در همین راستا است.

امنیت لیان با وجود تمام فشارها
ارجمند ادامه می‌دهد: «نیروی انتظامی به ما اعلام کرده اگر چیزی را تایید کردیم برای اجرا نیز قطعا پای امضا مانده و امنیت سالن‌ها را تامین می‌کنیم که نمونه آن کنسرت گروه لیان بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان بود و ناجا با وجود تمام فشارهایی که بود ایستاد و امنیت سالن را به عهده گرفت و با کسانی که هنجارشکنی کردند برخورد قانونی کرد. از این جهت فکر می‌کنم فصل خوبی شروع شده است اما به هر حال در عرصه موسیقی همیشه این مشکلات بوده است. به هر حال ما در برخی مواقع وارد بحران‌هایی می‌شویم که باید اینها را مدیریت بحران کرد و این کار سختی است که به امید خدا این مشکلات نیز حل می‌شود.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه ابتکار

مطالب پیشنهادی :
طناز طباطبایی:دیگر سیمرغ برایم اهمیتی ندارد!
حامد بهداد و امین حیایی در اکران ویژه"جینگو"
نامه بهزاد فرهانی به گلشیفته: تو دختر من نیستی!
فاطمه معتمد با همسرش همبازی شد
عکس های سلفی هالیوودی ها قبل از شروع گلدن گلوب