شعری که برنده نوبل 10 روز پیش از مرگش سرود
او 10 روز پیش از درگذشتش با دیدن تابلویی از «گوستاتو کیلبوت» شعری را درباره‌ زیبایی یک کانال سرود که...
آخرین سروده‌ «شیموس هینی»، شاعر ایرلندی برنده نوبل ادبیات، در یک مجموعه شعر از سوی گالری ملی دوبلین به چاپ می‌رسد.

مجموعه‌ای از شعرها، مقاله‌ها و داستان‌های نویسندگان ایرلندی چون «شیموس هینی‌»، «کولم تویبین» و «رادی دویل» که با الهام از تابلوهای نقاشی سروده‌ شده،‌ به زودی در یک کتاب منتشر می‌شوند و در گالری ملی ایرلند واقع در دوبلین به نمایش درمی‌آیند.

هینی 10 روز پیش از درگذشتش با دیدن تابلویی از «گوستاتو کیلبوت» شعری را درباره‌ زیبایی یک کانال سرود که در این مجموعه شعر آورده شده است.

چاپ این آنتولوژی به مناسبت 150 سالگی گالری ملی لندن صورت می‌گیرد. در این مجموعه کارهای بیش از 560 رمان‌نویس‌، شاعر‌، نمایشنامه و داستان‌نویس ایرلندی گنجانده شده است.

داستان «رادی دویل» پس از تماشای یک نقاشی از «جک بی. ییتس» به نگارش درآمده و «کولم تویبین» با الهام از پرتره‌ای از همین هنرمند اثرش را خلق کرده است.

 از دیگر نویسندگان ایرلندی «جان بنویل» است که تابلوی «دستگیری مسیح» کاراواجیو الهام‌بخش او شده است. کتاب «سیر الهام نویسندگانی ایرلندی از هنر» دربردارنده‌ آثار ادبی و عکس تابلوهایی است که الهام‌بخش نگارش آن‌ها شده‌اند.

گالری ملی ایرلند سال 1864 با 112 نقاشی بازگشایی شد. در این مکان اکنون مجموعه‌ای شامل بیش از 15 هزار اثر هنری نگه‌داری می‌شود که قدمت برخی از آن‌ها به قرن سیزدهم بازمی‌گردد.

شیموس هینی نمایشنامه‌نویس‌، مترجم و سخنران ایرلندی که بیش‌تر به خاطر شعرهای پست‌مدرن در دنیا شهرت داشت‌، متولد 13 آوریل 1939 بود. او نخستین فرزند یک خانواده‌ 11 نفره‌ کشاورز بود، اما طی سال‌های پربار عمرش مهم‌ترین جایزه‌های ادبی دنیا همچون نوبل‌ ادبیات، «پن» و جایزه شعر «گریفین» را به خود اختصاص داد.

او از سال 1981 تا 1997 هم در دانشگاه «هاروارد» تدریس می‌کرد. هینی که از سال 1989 تا پنج سال پس از آن استاد شعر دانشگاه آکسفورد بود‌، سال 1996 موفق به کسب نشان عالی هنر و ادبیات فرانسه شد.

این شاعر در سال 1975 جایزه‌ «ای.ام فورستر» را از آن خود کرد. جایزه‌ بخش ترجمه «پن» 1985 و «تاج طلایی شعر» 2001 هم از دیگر افتخارات ادبی شیموس هینی محسوب می‌شوند. این شاعر بلندآوازه در سال 2006 جایزه «تی.اس. الیوت» را که از معروف‌ترین جایزه‌های شعر جهان به شمار می‌رود به خود اختصاص داد.

از برجسته‌ترین مجموعه شعرهای او می‌توان به «دری به تاریکی»، «شال»، «زنجیر انسانی» و «مزرعه کار» اشاره کرد. شیموس هینی همچنین در سال‌های 1980، 1990 و 1998 سه کتاب دربردارنده‌ گزیده‌ای از شعرهایش را به چاپ رساند.
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir

مطالب پیشنهادی: 
 ساره بیات درفیلم کارگردان اسپانیایی+پوستر فیلم
توضیحات بازیگر زن درباره گریمش در هیبت پیرمرد!
فرزاد حسنی به عیادت او رفت
تصاویری از فیلم پر سر و صدای این روزها"دخترگمشده"
پروانگی در پیلۀ زنانگی