لباس‌های میلیونی بر قامت زنان کردستان!
معاون صنایع دستی کردستان: نمونه‌ زنانه‌ی لباس‌های کردی بیش از یک‌میلیون تومان قیمت دارد، ولی با این وجود، یکی از محصولات پرفروش استان کردستان است، چون بیشتر زنان کُرد به این لباس‌ها علاقه دارند.
معاون صنایع دستی کردستان با معرفی «پوشاک محلی» به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی این استان، گفت: نمونه‌ی زنانه‌ی این لباس‌ها، بیش از یک‌میلیون تومان قیمت دارد، ولی با این وجود، یکی از محصولات پرفروش استان کردستان است، چون بیشتر زنان کُرد به این لباس‌ها علاقه دارند.

فرهاد حامدی اظهار کرد: حدود پنج رشته‌ی صنایع دستی در استان کردستان بین مردم بومی و مسافران محبوب‌اند و 18 رشته‌ی دیگر نیز از استقبال قابل قبولی برخوردارند.

پوشاک محلی
او درباره‌ی پوشاک محلی، گفت: حدود 10هزار کارگاه خیاطی در استان وجود دارند که برای تولید پوشاک محلی تدارک دیده شده‌اند. این پوشاک عموما از پارچه‌های وارداتی هند و پاکستان تولید می‌شوند و به‌خاطر تنوع رنگ‌ها، نقش‌ و نگارهایی دارند که غالبا مورد پسند زنان کردستان قرار می‌گیرند. این لباس‌ها با سنگ‌های زیبا و درخشان تزیین می‌شوند و گرچه گران‌قیمت هستند، ولی یکی از محصول پرفروش استان به‌شمار می‌آیند.

وی درباره‌ی قیمت این نوع پوشاک، اظهار کرد: یک دست لباس معمولی زنانه، از یک‌میلیون تومان به بالا قیمت دارد و یک دست لباس مردانه‌ نیز 400 تا 450هزار تومان قیمت دارد؛ ولی با وجود قیمت بالای این نوع لباس، این محصولات بسیار مورد علاقه‌ی زنان کردستان است و اغلب آن‌ها حدود 5 تا 10 دست از آن‌ها را دارند.

نازک‌کاری چوب
او با معرفی نازک‌کاری چوب به‌عنوان یکی دیگر از محبوب‌ترین آثار صنایع‌ دستی در کردستان درباره‌ی این هنر، توضیح داد: هنرمندان کردستانی با استفاده از نقوش و جوش‌های طبیعی موجود در تنه‌ی درختان مناطق کوهستانی مانند درخت گردو‌، نارنج‌، افرا‌، توت و ون، محصولاتی شکیل را تهیه می‌کنند که عموما کاربردی‌اند، از جمله‌ی این محصولات می‌توان به جعبه‌های جواهرات و ملزومات، رحل قرآن‌ و عصا اشاره کرد.

وی ادامه داد: نام این آثار صنایع دستی را به این دلیل نازک‌کاری چوبی گذاشته‌اند که از قطعات نازک‌شده‌ی چوب برای روکش آن‌ها استفاده می‌شود، مواد زمینه‌ی این محصولات ممکن است درخت چنار یا گردو باشد؛ ولی با روکش‌های چوبی نازک پنج میلی‌متری تا یک سانتی‌متری، روکوبی و تزیین می‌شوند و آثار به طرح‌های طبیعی جوش گردو نمایان می‌شوند. استفاده از گره گردو و نقوش طبیعی بافت چوب در صنایع دستی، مختص استان کردستان است.

بافته‌های داری
معاون صنایع دستی کردستان با معرفی رشته‌ی «بافته‌ی داری» به‌عنوان یکی دیگر از صنایع دستی محبوب این استان، درباره‌ی آن گفت: بافته‌های داری، بویژه گلیم کردستان یکی از آثار صنایع دستی مورد توجه مردم است. این اثر به‌واسطه‌ی بافت هنرمندانه، نقوش سنتی و بومی و با استفاده از مواد اولیه‌ی مرغوب شامل پشم‌های رنگ‌شده‌ی گیاهی تهیه می‌شود. به‌دلیل اصالتی که این محصول دارد، به‌عنوان نماد صنایع دستی کردستان به‌شمار می‌آید و مسافرانی که کردستان را برای گردش انتخاب می‌کنند، غالبا یک نمونه از آن را به‌عنوان توشه‌ای از سفر خود همراه می‌برند.

کلاش
حامدی یکی دیگر از محصولات صنایع دستی کردستان را پاپوش‌ یا گیوه یا کلاش دانست و درباره‌ی آن توضیح داد: این محصول که به خارج از ایران نیز صادر می‌شود، در کردستان عراق و کردستان ترکیه طرفداران زیادی دارد و به‌خاطر بافت سنتی‌اش در میان اقوام کُرد بسیار محبوب است. سال پیش، حدود سه‌میلیارد تومان به‌صورت رسمی، صادرات کلاش انجام شد.

زیورآلات سنتی
او یکی دیگر از محصولات محبوب صنایع دستی استان کردستان را زیورآلات سنتی ارزیابی و درباره‌ی آن اظهار کرد: این محصول به‌واسطه‌ی طراحی‌های هنرمندانه و استادانه‌ی هنرمندان کردستان مشهور شده است. روش تهیه‌ی این زیورآلات به این صورت است که از فلزکوبی مس و برنج، یعنی فلزات ارزان‌قیمت به شیوه‌ها و جلوه‌های زیبا تهیه می‌شود. جلوه‌های ویژه‌ای که طرح‌های این فلزات دارد، معادل آثار زرگری باارزش است، ولی از نظر قیمت با آن‌ها تفاوت دارد، این نوع زیورآلات سنتی برای مشتریان ارزان تمام می‌شود.

معاون صنایع دستی کردستان اضافه کرد: مشتری اصلی این محصولات، زنان هستند و البته مسافران غیربومی نیز طرفدار این محصول‌اند و غالبا به‌عنوان سوغاتی از این زیورآلات می‌خرند. از جمله‌ی محصولات این زیورآلات سنتی می‌توان به گردن‌آویز‌، دست‌بند‌، گوشواره و کمربند اشاره کرد. این آثار گرچه ظرافت و پرکاری ملیله‌کاری‌های استان‌های دیگر را ندارند، اما فرم و شکل ظاهری آن‌ها، خاص و چشم‌نواز است و از آن‌ها استقبال می‌شود.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
دو نفر از خواننده‌های کشته شده در آمریکا فرزندان یک زوج سینمایی بودند! + تصاویر جدید
باران کوثری در دوران کودکی + عکس
آنجلینا جولی و دخترش در اولین آنونس فیلم «خبیث» + فیلم و عکس
ویشکا آسایش در نقش «ملکه زیبای لینن»
یکی از پیشکسوتان سینمای ایران درگذشت