پرده‌ بافی؛ هنری سخت و رو به فراموشی!
پرده‌ بافی یکی از رشته‌های زیرمجموعه‌ی نساجی سنتی است که برای تهیه‌ی روتختی، پرده و زیرانداز استفاده می‌شود. درآمد من از طریق پرده‌بافی تأمین نمی‌شود، سالانه بخش صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری...
یک هنرمند پرده‌ بافی گفت: دیگر کمتر کسی پرده‌بافی می‌کند، چون محصولات پرده‌بافی مشتری کمتری دارند و تهیه‌ی آن‌ها نیز بسیار دشوار است.

پرده‌بافی یکی از رشته‌های زیرمجموعه‌ی نساجی سنتی است که برای تهیه‌ی روتختی، پرده و زیرانداز استفاده می‌شود.

روش تهیه‌ی این محصول به این صورت است که روی چهار پارچه‌ی مختلف، چهار طرح متفاوت مانند کاج، گل یا یک حیوان را با استفاده از پشم و کاموا می‌بافند و سپس این چهار پارچه را به‌صورت رشته‌رشته کنار هم می‌بافند. پرده‌بافی اکنون جزو رشته‌های در حال منسوخ شدن است و در کشور، بسیار معدودند کسانی که هنوز پرده‌بافی می‌کنند.

دل‌آرا عباسی، یکی از هنرمندانی است که در شهرستان طارم استان زنجان محصولات پرده‌بافی را تولید می‌کند. او درباره‌ی نحوه‌ی ورودش به این حوزه، گفت: این حرفه را از مادرم یاد گرفتم و از زمانی که حدود هشت سال داشتم تا 12 سالگی، کنار او پرده‌بافی می‌کردم. حالا حدود 56 سال سن دارم و در تمام این سال‌ها هرگاه موقعیت برایم فراهم شده است، کارهای این حوزه را انجام داده‌ام.

او ادامه داد: تهیه‌ی محصولات پرده‌بافی بسیار سخت است. بافتن پارچه‌هایی با طرح و نقش روی دارهای زمینی کار دشواری است. اکنون دیگر کار پرده‌بافی را بسیار کم انجام می‌دهم. مثلا سال گذشته سفارشی از یک کارگردان گرفتم که برای یکی از سکانس‌های فیلمش به یک رو تختی پرده‌بافی نیاز داشت.

این هنرمند با بیان این‌که اگر به من سفارش داده نشود، پرده‌بافی نمی‌کنم، اظهار کرد: درآمد من از طریق پرده‌بافی تأمین نمی‌شود، سالانه بخش صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تعدادی هنرجو برای آموزش دادن نزد من می‌فرستد و من به آن‌ها آموزش می‌دهم و برای آموزش، مبلغ اندکی می‌گیرم. البته برای آموزش هنرجویان، مواد اولیه را در اختیارم قرار می‌دهند و من هم در پایان دوره‌ی آموزشی موظفم محصولات تهیه‌شده را برگردانم.

عباسی همچنین بیان کرد: در کنار پرده‌بافی، گلیم و مفرش هم تهیه می‌کنم و درآمدم بیشتر از طریق فروش محصولات گلیم و مفرش است. در زمان وقوع زلزله‌ی رودبار، جهاد به من مواد اولیه می‌داد و از من می‌خواست برایش گلیم ببافم. من سال‌ها برای آن‌ها کار کردم؛ ولی بیمه نشدم. حالا هم بیمه نیستم، برای بیمه شدن اقدام کردم، اما با بیمه کردن من موافقت نشد و گفتند سنم زیاد است. همچنین به من وام ندادند، وقتی خواستم وام بگیرم گفتند که تو پیر شدی و نمی‌توانی وام گرفته‌شده را برگردانی. این در حالی است که کسانی که پیش من آموزش دیده‌اند و مدرک فنی حرفه‌ای گرفته‌اند، توانسته‌اند وام بگیرند.

او درباره‌ی این‌که آیا کسی در خانواده‌اش هنر پرده‌بافی، گلیم یا مفرش را آموخته‌ است؟ گفت: دو دختر دارم که هر کدام استاد کار تهیه‌ی یکی از رشته‌های گلیم و مفرش هستند، گاهی هم در کنار من پرده‌بافی می‌کنند؛ ولی وقت‌شان را روی مفرش و گلیم می‌گذارند، چون مشتری برای پرده‌بافی کم شده و این رشته، بسیار سخت و قیمت محصولات هم گران است. شاید در شهرستان طارم، به‌جز من فقط یک نفر دیگر کار پرده‌بافی انجام دهد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
یکتا ناصر، مهناز افشار و ساره بیات در روز برفی جشنواره فیلم فجر + تصاویر
زوج جدید سینمای ایران در نشست خبری جشنواره فیلم فجر + تصاویر
فسق‌وفجور مهمانان خارجی جشنواره فیلم فجر!
آبروریزی؛ حمل 4 مهمان خارجی جشنواره فیلم فجر با یک پراید قدیمی! + عکس
حاشیه های روز چهارم جشنواره فیلم فجر 92