گردنبندهای بدل بر گردن عروس ایرانی!
به تازگی به هنگامی که به عروسی‌ها می‌روم متوجه می‌شوم که اغلب عروس‌ های ایرانی طلای بدل به گردن انداخته‌اند، از نظر من این فاجعه است چون که طلا هر قدر که گران‌تر باشد، خریدار در خریدن آن ضرر نمی‌کند...
 یک هنرمند جواهرساز می‌گوید، این روزها به جای طلا بر گردن اغلب عروس های ایرانی بدل می‌بینیم، به این دلیل که طلا گران است و دامادها توان خرید طلا ندارند.

حمیدرضا علی‌مردانی گفت: آموختن حرفه‌ی طلا و جواهرسازی و سنگ تراشی آسان است. من سال‌هاست که در دانشگاه جامع علمی-کاربردی طلا و جواهرسازی و سنگ‌تراشی تدریس می‌کنم. به طور کلی کار در این رشته به حدود سه تا پنج میلیون تومان سرمایه نیاز دارد و آن سرمایه نیز صرف تجهیزات کار در این رشته می‌شود.

او افزود: تهیه و ‌تولید محصولات طلا و جواهر نیاز به فضای زیادی ندارد. یک فضای دو متری در یک خانه، برای کسی که این رشته را آموزش دیده است، کفایت می‌کند.

این هنرمند دربارهٔ مبادله طلا و جواهر بین ایران و کشورهای دیگر توضیح داد: در بازارهای جهانی متقاضی زیادی داریم اما گاهی قوانین داخلی به صورت دست و پاگیر عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که کار به آسانی پیش رود. از نظر من همکاران اتحادیه طلا و جواهر باید به فکر به روز کردن قوانین این حوزه باشند. اکنون مشکلات زیادی برای خارج کردن طلا از ایران داریم و این جلوی کار ما را می‌گیرد.

علی‌مردانی اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد منابع سنگ‌های قیمتی جهان در ایران قرار دارد. ولی چون پیش از این، تراش سنگ‌ها با کیفیت بالا در ایران انجام نمی‌شد این امکان برای خارجی‌ها فراهم می‌شد که طلا را با قیمت ارزان از ما بخرند و بعد به خودمان با قیمت گران بفروشند اما اکنون به تکنولوژی تراش سنگ‌ها دست یافته‌ایم و توانسته‌ایم سنگ‌هایمان را به شکل زیبایی بتراشیم و به کشورهای خارجی صادر کنیم.

او با انتقاد از رسانه‌ها برای تبلیغ نکردن طلا و جواهر ایرانی توضیح داد: وقتی به سریال‌های خارجی مثلا حریم سلطان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که فیلم در محتوای خود تبلیغات طلا، جواهرات و سنگ‌های ترکیه را گنجانده است. این در حالی است که رسانه‌های ایرانی از این قابلیت‌ها استفاده نمی‌کنند.

علی مردانی با بیان اینکه طلای ایران عیار ۱۸ است، اظهار کرد: ‌متأسفانه عیار طلای ایران بسیار بالاست و هیچ ضرورتی ندارد که این عیار تا این حد بالا باشد. این عیار استاندارد ملی است برای اینکه اصرار داریم بگوییم طلای ایران ناب است. وقتی ما می‌بینیم که با طلای عیار ۱۸ مخاطب علاقه‌ای به استفاده از آن ندارد و معتقد است که قیمت کالا بالاست، هیچ ضرورتی ندارد که با بالا بردن عیار استاندارد ملی، قیمت طلا را هم بالا ببریم و مانع استفاده مردم از معادن شویم.

او همچنین گفت: به تازگی به هنگامی که به عروسی‌ها می‌روم متوجه می‌شوم که اغلب عروس‌ها طلای بدل به گردن انداخته‌اند، از نظر من این فاجعه است چون که طلا هر قدر که گران‌تر باشد، خریدار در خریدن آن ضرر نمی‌کند و می‌تواند یک زمان آن را به قیمت بالا‌تر بفروشد ولی وقتی خریدار، به طلای بدل پول می‌دهد در واقع پول خود را دور ریخته و از بین برده است.

او در بخشی از سخنانش اظهار کرد: ‌ باید تولید داخلی را رونق بخشیم و با فرهنگ‌سازی و تبلیغات مردم را به محصولات خارجی جذب کنیم. اکنون می‌بینیم که اگر طلا ایرانی باشد مشتریان تمایل چندانی به خریدن آن ندارند، اما مثلا وقتی مارک بولگاری به آن می‌خورد مشتری به آن علاقه نشان داده و آن را تهیه می‌کند. باید رسانه‌ها توانایی کار ما را به مردم نشان دهند. از نظر من رسانه‌ای که می‌تواند یک مربی فوتبال را عوض کند، قطعا در راستای فرهنگ‌سازی مثبت هم می‌تواند خوب عمل کند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود بحث اشتغال‌زایی است. باید مسوولان یاد بگیرند چگونه می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف بهره ببرند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ  
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
هنرمندان در روز درختکاری؛ بنیامین به یاد همسرش درخت کاشت + تصاویر
شیطنت های بهنوش بختیاری در پشت صحنه سریال نوروز 93
یادی از گذشته؛ باران کوثری در آغوش مهدی هاشمی + عکس
آخرین وضعیت بازیگری که هر دو پایش قطع شد!
طولانی‌ترین غار آبی خاورمیانه کجاست؟ + تصاویر