صنایع دستی ایران در برهوت نوآوری
صنایع دستی ، هنرهای سنتی هویت فرهنگی و تاریخی یک ملت محسوب می شود؛ این هنر- صنعت درگذر زمان برای ماندگاری نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد تا به سلیقه های مختلف پاسخ دهد.
 آمیختگی صنایع دستی با نوآوری و خلاقیت های جدید به حفظ این صنایع کمک خواهد کرد هر چند در برخی موارد این ابتکارات و خلاقیت ها منجر به منسوخ شدن یک رشته صنایع دستی مثل خورچین بافی می شود.اما از دیدگاه دیگر نوآوری در صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز می تواند به بقای این هنر صنعت کمک کند.

صنایع دستی برای حفظ و ماندگاری نیاز به نوآوری و خلاقیت دارد تا در معرض نابودی و منسوخ شدن قرار نگیرد.

هم اکنون 356 رشته صنایع دستی در کشور فعال است که در تولید و ساخت آنها کمتر نوآوری دیده می شود. نبود نوآوری صادرات این تولیدات را با خطر جدی همراه می کند. فقدان نوآوری در ساخت این صنایع باعث شد که در سالهای اخیر صادرات این صنایع با مشکل روبروشود.



** نبود بسته بندی مناسب

بسته بندی نامناسب از جمله مشکلاتی است که صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران را مورد تهدید قرارداده است به نحوی که صادرات این تولیدات را نیز دچار چالش کرده ، این درحالی است که با مدیریت مناسب و هزینه های اندک می توان اقدامات موثری دراین خصوص انجام داد .

به طور قطع بسته بندی مناسب و مطابق ضوابط و معیارهای تعیین شده برای تولیدات صنایع دستی، رونق صادرات این محصولات را به دنبال دارد .

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی کشور معتقداست: صنایع دستی کشور در نوع خود بی نظیر است اما به علت معرفی نشدن مناسب و نداشتن بسته بندی مناسب تاکنون در سطح کشورهای دیگر چندان قابل عرضه نبوده و اگر عرضه هم شده گاه با تولیدات دیگر کشورها به اشتباه گرفته شده است.

ویدا توحدی گفت: بسیاری تولیدات ارزشمند صنایع دستی کشور فرم و شکل 50 سال گذشته را دارد که این تکرار می تواند انگیزه و رغبت مصرف کنندگان داخلی و خارجی را کاهش دهد ، بنابراین باید به نوآوری و خلاقیت در تولید این محصولات دست زد تا در نهایت بتوانیم به رقم پیش بینی شده صادرات صنایع دستی کشور دست یابیم.



** کیفیت صنایع دستی

در سالهای اخیر واردات صنایع دستی کشورهای بیگانه ضربات مهلکی به پیکره نیمه جان این صنایع وارد کرده است. ورود صنایع دستی از چین که در تولید آن هیچ معیاری مورد توجه قرار نگرفته صنایع دستی داخلی را به حاشیه رانده است.

این صنایع که معمولا ارزان تر از صنایع دستی و هنرهای سنتی هنرمندان ایرانی به بازار عرضه شد باعث گردید مشتریان بدون توجه به دوام و کیفیت آن به خرید آن اقدام کنند.

این محصولات معمولا پس از مدتی شکل ظاهری خود را از دست می دهد در حالی که صنایع دستی هنرمندان ایرانی با کیفیت در خور به بازار عرضه می شود.



** نشان مرغوبیت صنایع دستی

نشان مرغوبیت صنایع دستی در سال 2000 به طور مشترک توسط سازمان یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی ASEAN پایه گذاری شد. به دنبال موفقیت های کسب شده، این طرح در سراسر دنیا گسترش یافت.

این طرح در سال 2001، به صورت آزمایشی در منطقه جنوب شرقی آسیا اجرا شد. جمهوری اسلامی ایران از سال 2007 در این برنامه بین المللی شرکت کرد.

انگیزه نشان مرغویبت صنایع دستی یونسکو ترویج صنایع مطابق با برترین معیارهای مرغوبیت است. هدف این است که خریداران هنگام تهیه تولیدات دارای نشان مرغوبیت و اصالت کالا ، با احترام به محیط زیست ومسئولیت اجتماعی در روند تولید، اطمینان داشته باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گوید: نوآوری در تولیدات صنایع دستی امری حائز اهمیت است.

نصرت الله سپهر اظهار کرد: از آنجایی که مردم به کالاهای کاربردی نیاز بیشتری دارند، بنابراین خلق آثار هنری صنایع دستی به صورت نوآورانه در زمینه رونق این هنر صنعت سفید کمک قابل توجهی می کند.

وی تاکید کرد: لازم است که هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی نگاهی تخصصی به خواسته ها و نیاز مشتریان داشته تا بتوانند شاهد رونق بیشتر فروش محصولات خود باشند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه، اظهار کرد: هنرمندان هرگز نباید به تولید آثاری یکنواخت و تکراری بپردازند.



** نوآوری حرف نخست بازارهای جهانی

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولیدات معاونت گردشگری کشور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: رشته های صنایع دستی هرکدام دارای تعاریف و شاخص به خصوصی هستند، زیر مجموعه تولیدات و محصولاتی قرار دارند که براساس کیفیت و تنوع تولید می شود.

کامران سبزمیدانی درباره نوآوری و خلاقیت در رشته های صنایع دستی در ایران تصریح کرد با توجه به شرایطی که در جهان موجود است موضوع نوآوری و خلاقیت باید در دستور کار قرار گیرد که هم اکنون این مورد در این معاونت دنبال می شود.

وی افزود: نوآوری درصنایع دستی اکنون حرف نخست را در بازارهای جهانی می زند و باید با توجه به ظرفیت های بازارهای جهانی نسبت به تولیدات این محصولات اقدام کرد.

سبزمیدانی گفت: صنایع دستی کشور باید براساس نوآوری های مورد نظر بازارهای جهانی طراحی و تولید شود تا حرفی برای گفتن در این بازارها داشته باشیم.



** آموزش به هنرمندان

وی به ارایه آموزش به هنرمندان رشته های صنایع دستی اشاره کرد و افزود: هنرمند باید شیوه تولید این صنایع را بیاموزد و براساس شرایط و بازار موجود به طراحی و تولید این محصولات اقدام کند.

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید معاونت گردشگری کشور به مساله بسته بندی محصولات صنایع دستی در کشور اشاره کرد و گفت: بسته بندی این تولیدات از جمله دغدغه های این معاونت است و اکنون این معاونت به بحث بسته بندی مناسب این محصولات ورود پیداکرده است.

وی بسته بندی صنایع دستی را موضوعی جدا از موضوع تولید صنایع دستی ذکر کرد و گفت: در حوزه بسته بندی با مشکلاتی روبرو بودیم و باید صنعتگران و هنرمندان ضمن ورود به این بخش نواقص را برطرف کنند.

سبزمیدانی افزود: بسته بندی صنایع دستی و کالاهایی که در بازار از مقبولیت برخوردار است را در دستورکار قرارداده ایم تا این محصولات وارد بازارهای بین المللی شود.

وی اظهار داشت: برای توسعه صنایع دستی به دنبال حمایت دولت و ایجاد تسهیلات بیشتر برای فعالان این بخش هستیم و با رفع مشکلات، کارگاه ها بزرگتر شده و کیفیت تولیدات نیز افزایش خواهد یافت.



** صنعتی با کمترین سرمایه

به گفته کارشناسان صنایع دستی هنوز نتوانسته جایگاه خود را به عنوان یک حرفه درآمد زا در بین نسل جدید باز کند صنعتی که با کمترین سرمایه و تنها با ذوق هنرمند تولید می شود.

سهولت ایجاد مراکز تولید، بی نیازی به سرمایه های کلان، اشتغال زا بودن این هنر - صنعت، وجود ارزش افزوده بالا و داشتن زمینه ای مناسب برای جلب جهانگرد و صادرات از جمله ویژگی های صنایع دستی بومی است.

با این حال تربیت نیروهای انسانی کارآمد و متخصص در زمینه تولید آثار هنرهای صناعی در دانشگاهها و مؤسسات علمی از جمله حلقه های مفقوده توسعه صنایع دستی در کشور است.

و سخن آخر آنکه حمایت از توسعه کارگاه های تولیدی از طریق اعطای تسهیلات مالی، ایجاد بازارهای آثار صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه های فصلی برای جذب گردشگری به طور قطع در توسعه این صنایع موثر است .



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع:irna.ir



مطالب پیشنهادی:
نگار فروزنده: هیچ وقت عمل زیبایی نداشته‌ام + تصویر
زندگی خصوصی شکیرا + تصاویر
امیر مهدی ژوله؛ آدم مهم «شوخی کردم»
اعلام فراخوان برای شرکت در جایزه بین‌المللی «ABU»
اعتراض چینی ها به پخش «پایتخت ۳»