یادگاری های مادربزرگ در دکور خانه!
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان معتقد است: صنایع مسی ماشینی باعث صدمه به هنر قلم‌زنی شده است.
 محمود علی‌محمدی ، منطقه زنجان، اظهار کرد: متاسفانه عده‎ای سودجو محصولات تقلبی را به‌نام صنایع‌دستی وارد بازار کرده‌اند. مثلاً مس‎های حکاکی شده با اسید و لیزر به نام صنایع‌دستی به فروش می‎رسد که سبب صدمه به حرفه قلم‌زنی و بازار حرفه‎ای صنایع‌دستی می‌شود که دلیل آن رونق بازار مس است.

وی درباره حضور صنایع‌دستی در زندگی روزمره مردم، خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی و محصولات هنرهای سنتی قسمتی از زندگی افراد است. در هر دوره‎ای از تغییر ذائقه مردم از سمت سنتی به سمت محصولات غربی تغییر می‏‌کند، ولی پس از گذشت زمان به سمت استفاده از محصولاتی که به زندگی خود نزدیک است باز می‏‌گردند که هم‌اکنون در جامعه شاهد این موضوع هستیم. مردم به سوی استفاده از یادگاری‎های مادربزرگ‏های خود تمایل پیدا کرده‎اند، به همین جهت هم‌اکنون در خانه‎ها از محصولات سنتی به ارث رسیده به ‌عنوان ظروف دکوری استفاده می‌شود.

عل‌یمحمدی افزود: به همین جهت امروزه دیگ‏ها و کاسه‌های مسی وارد زندگی افراد شده است و چاقو، کارد و چنگل‎های صنایع‌دستی در ساختار پذیرایی از میهمان‎ها قرار گرفته‎اند که این موضوع اتفاق مبارکی است.

وی اظهار کرد: متاسفانه روند طراحی چاقو، قاشق و چنگال به صورت خطی است و این مدل‎ها چندین سال است که پی در پی تولید می‎شوند، لذا لازم است هنرمندان صنایع‌دستی با هوشمندی تغییری در تولید مجموعه‏‌های خود داشته باشند و مجموعه خود را با بازار صنایع‌دستی تطبیق دهند، اگر چه این تطبیق در هنر مس به خوبی وجود داشته است، ولی چاقو در این روند خطی باقی مانده و محصولات تولید شده همانند محصولات 30 سال قبل است.

این مسوول تصریح کرد: برنامه‎ریزی برای طراحی محصولاتی که با ذائقه شهروند متناسب باشد و خروج از فرم‎های قدیمی با تکنیک خاص سنتی باید در اولویت باشد، لذا با برنامه‌‎ریزی چهار ساله امیدواریم این اتفاق در حوزه صنایع‌دستی بیفتد.

وی درباره قیمت بالای صنایع‌دستی، یادآور شد: مجموعه صنایع‌دستی کاملاً خاص هستند و هر مجموعه‌‏ای برای خود شخصیتی جدا دارد که آن را با محصولات صنعتی متفاوت می‏‌کند، لذا داشتن قیمت بالا ویژگی کار هنری است و اگر به قیمت موجود عرضه نشود به این حرفه صدمه خواهد زد، زیرا این محصولات توسط دست‎های انسان تولید می‌شود و باید قیمت خود را حفظ کند؛ در واقع باید این فرهنگ ایجاد شود که مردم برای کار هنری هزینه کنند.



گرد آوری: فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir



  مطالب پیشنهادی:
گلشیفته فراهانی با «سرزمین فلفل های شیرین من» به کن می رود+ تصاویر
ماااا به کافه ها و دود سیگار...ماااا
به مناسبت تولد ادری هپبورن، پری مهربان هالیوود+تصاویر
لذت های بازخوانی نیکی کریمی+ تصاویر
مریل استریپ: فکر می کردم برای بازیگر بودن زیادی زشتم!+ تصاویر