هنرمندی که فرش ایران را جهانی کرد
رستم شیرازی در طول عمر هنری خود نقشه‌های زیبایی از فرش‌های اصیل اصفهان و ایران را طراحی کرد.

ششم خرداد ماه سال‌روز درگذشت جواد رستم شیرازی است؛ هنرمندی که فرش ایران بخشی از شهرت جهانی خود را مدیون طراحی‌های بی‌نظیر این هنرمند اصفهانی است.


جواد رستم شیرازی، مینیاتوریست، نقاش، طراح هنری و طراح نقشه فرش و از استادان برجسته اصفهان در سال 1298 متولد شد. او از کودکی به هنر علاقه داشت و در پنج سالگی صحنه‌هایی از مراسم قمه‌زنی، زنجیرزنی و روضه‌خوانی را به تصویر کشید که باعث حیرت اطرافیانش شد.

نخستین الگوهای نقاشی رستم شیرازی نقش قلمدانی بود که از پدربزرگش هدیه گرفته بود. علاقه او به هنر در کودکی نزد استادانی چون وزیرزاده تربیت شد. او پس از گذراندن دوره دبیرستان، از نخستین هنرجویانی بود که وارد هنرستان هنرهای زیبای اصفهان شد و دوره‌های نقاشی ایرانی، نقشه فرش و تذهیب را گذراند.

این هنرمند مینیاتور را به عنوان هنر تخصصی خود انتخاب کرد و پنج سال زیر نظر عیسی بهادری آموزش دید. رستم شیرازی در سال 1320 در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد. حضور در این مرکز هنری و آموزشی نقطه عطف زندگی این هنرمند بود. او با رتبه نخستی که در رشته نقاشی کسب کرد راهی اروپا شد و همزمان با تحصیل نمایشگاه‌هایی را از آثار خود در کشورهای مختلف اروپایی برگزار کرد.


جواد رستم شیرازی

دیدن آثار هنرمندان چین و ژاپن در موزه‌های اروپا بر کارهای هنری رستم شیرازی تاثیر گذاشت. او در سال 1337 به اتفاق زنده یاد مصورالملکی و استاد بهزاد در نمایشگاه بین المللی بروکسل (نروژ) که با حضور 83 کشور تشکیل شده بود، شرکت کرد و موفق به دریافت دیپلم افتخار، مدال طلا و تقدیرنامه شد.

رستم شیرازی پس از مینیاتور، روی طرح‌های فرش تمرکز کرد. بخشی از شهرت طرح فرش‌های ایران و به‌خصوص اصفهان در دنیا مدیون تلاش این هنرمند است. کارهای او در این زمینه از زیباترین طرح فرش‌های اصفهان به شمار می‌روند. مینیاتورها، تذهیب و طراحی‌های فرش این هنرمند در موزه‌های داخل و خارج از کشور نگه‌داری می‌شوند.

رستم شیرازی سی سال در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به تعلیم شاگردانی پرداخت که هر کدام از آن‌ها بعدها خودشان به استادان بزرگی تبدیل شدند. محمود فرشچیان، امیر هوشنگ جزی‌زاده، اکبر مصری‌پور، شاه‌جانیان، بهرام طاهری، علی والیان و ... از جمله کسانی هستند که هنر را نزد او آموخته‌اند. او ساعت‌های فراغتش را به ترمیم آثار نقاشی دوران صفویه در کاخهای سلطنتی اصفهان می‌پرداخت.

رستم شیرازی در طول عمر هنری خود نقشه‌های زیبایی از فرش‌های اصیل اصفهان و ایران را طراحی کرد. برخی از این آثار در انگلستان نگه‌داری می‌شوند. مینیاتورهای این هنرمند نیز شهرت جهانی دارند.

طراحی فرش نفیس به نام «بهارستان» در مجلس شورای ملی به شکل مربع با ضلع ۱۱ متر، طراحی بخش‌هایی از نقش‌های تزیینی هتل عباسی، مرمت نقاشی کاخ‌های دوره صفویه اصفهان، مرمت کاشی‌های موزه چهل ستون در سال ۱۳۲۷ و طراحی‌های گچبری در کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه کویت از فعالیت‌های هنری این هنرمند به شمار می‌روند.

او در دوران فعالیت هنری خود موفق به دریافت نشان افتخار از طرف انجمن ادبی ایران و انگلستان در نمایشگاه تهران، دریافت نشان طلا و دیپلم افتخار از نمایشگاه بروکسل در سال ۱۹۵۸ و دریافت نشان درجه یک هنری معادل با دکترای هنر در سال ۱۳۶۷ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران شد.

این هنرمند ششم خرداد ماه سال 1384 از دنیا رفت.


گرد آوری:  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


  مطالب پیشنهادی:
شهاب حسینی: فشار عصبی مرا راهی بیمارستان کرد!!!
بازتاب جهانی عذر خواهی لیلا حاتمی
در دفاع از الهام چرخنده دچارجوزدگی نشوید!
جان تراولتا و حرکت جالب تارانتینو بر فرش قرمز جشنواره کن 2014+ تصاویر
سگی به نام هاگن بر روی فرش قرمز جشنواره کن 2014+ تصاویر