عکسی که باعث سرعت پیروزی انقلاب شد!+ تصویر
19 بهمن سال 57، روزنامه کیهان عکسی را در صفحه نخست خود چاپ کرد که باعث سرعت گرفتن سیر تحولات انقلاب شد

عکس جنجالی روزنامه کیهان در 19 بهمن 57

 عصر روز پنج شنبه 19 بهمن، عکس اصلی صفحه نخست روزنامه کیهان به تصویری اختصاص داشت که جمعی از ارتشی‌ها را در حال ادای احترام به امام خمینی نشان می‌داد. چندی بعد مشخص شد که بخش بزرگی از ارتشی‌هایی که آن روز در مدرسه رفاه به دیدار امام رفته بودند، از افراد نیروی هوایی و به ویژه همافران بودند.

انتشار این عکس واکنش‌های مثبتی در میان انقلابیون داشت و البته از طرف دولت وقت جعلی خوانده شد. اما با تایید امام و توضیحات روزنامه کیهان و عکاس این تصویر، خیلی زود همه فهمیدند که در ارتش شکافی عمیق افتاده است و بدنه این نیروی نظامی طرف مردم است. با آشکار شدن همراهی ارتشیان با مردم و بیعت آنان با امام خمینی، سیر تحولات سرعت پیدا کرد و تنها سه روز بعد، در 22 بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.


روزنامه کیهان/ 19 بهمن 57
روزنامه کیهان/ 19 بهمن 57


حسین پرتوی، عکاس این عکس تاریخی، سال‌ها بعد در گفت‌و‌گویی، چگونگی ثبت این تصویر را توضیح داد. او با بیان اینکه آن روز در حالی که خبری از این دیدار نداشته، به مدرسه رفاه رفته بوده است، گفت: «آن روز جمعیت بزرگی وارد مدرسه شد که به ناگاه دیدم از ساک‌های خود لباس‌های نظامی را در آورده و به تن کردند. بیشتر آنان افسران و درجه داران نیروی هوایی بودند که برای بیعت با امام آماده بودند. اما وقتی من خواستم شروع به عکاسی کنم، از من خواستند برای حفظ مسائل امنیتی و شناخته نشدن این افراد، هیچ تصویری نگیرم. اما با اصرار من، افرادی که امور مدرسه را به دست داشتند، تنها موافقت کردند من از پشت سر ارتشی‌ها، به گونه‌ای که چهره‌ها دیده نشود، عکس بگیرم. شاید آن زمان هیچ کس فکر نمی‌کرد این عکس چنان تاثیری در جامعه و روند انقلاب داشته باشد.»

حسین پرتوی، عکاس این عکس، که سال‌ ها از بیماری ALS رنج می‌ برد روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronlie.ir