غم انگیز؛سقف مسجد قدیمی در حال فروپاشی
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلپایگان در استان اصفهان گفت: سقف فلزی ایوان شمالی مسجد جامع تاریخی گلپایگان به دلیل فرسودگی فرو ریخت.
مهدی نوبخت افزود: این سقف که جزو بنای اصلی نیست در سال 1347 به صورت خرپا و سازه فلزی ایجاد شده بود که شوربختانه به دلیل فرسودگی و سنگینی فرو ریخت.

وی با اشاره به این که مسجد جامع گلپایگان با قدمت 900 سال از بناهای مهم تاریخی دوران سلجوقی در این شهر است، تصریح کرد: ایوان های مساجد تاریخی بویژه در زمان سلجوقی بدون سقف بوده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان با بیان این که چرخش هوا در داخل ایوان، دهلیزها و گنبدخانه از دلایل نبود سقف برای ایوان این مساجد محسوب می شود، گفت: نیازی به بنای درباره سقف فرو ریخته نیست، با این حال در صورت درخواست با نظر کارشناسی این اقدام صورت خواهد گرفت.

این بنای تاریخی که در زمان سلطنت ابوشجاع محمد، فرزند ملکشاه سلجوقی در سال 508 هجری قمری احداث شده، دارای 100 متر طول و 52 تا 62 متر عرض است.

مسجد جامع گلپایگان که در بافت قدیمی شهر گلپایگان واقع شده، به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و هنوز به عنوان مصلای اصلی نماز جمعه گلپایگان از آن استفاده می شود.



گردآوری:  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:caffecinema.com



  مطالب پیشنهادی:
وعده دیدار «رضا عطاران» با مردم در سینما قدس
آنا نعمتی بر فرش قرمز جشنواره مسکو+تصاویر
آیشواریا،اسپیلبرگ،جیم جارموش و نیکول کیدمن در آنونس«ردکاپت»+فیلم
پیشنهادات هنرمندان برای تابستان+تصاویر
رضا عطاران و کلاشینکفش