شقایق فراهانی، رامبد جوان در جشن 8هزار نفری تیرگان و ثبت ملی بلندترین کوه ایران
جشن ۸ هزار نفری تیرگان و روز ثبت ملی دماوند در رینه مرتفع‌ترین شهر کشور برگزار شد.
جشن ۸ هزار نفری تیرگان و روز ثبت ملی دماوند در رینه  مرتفع‌ترین شهر کشور برگزار شد.

در این مراسم که به مدت دو روز تحت عنوان همایش روز ملی دماوند در دانشگاه پیام‌نور شهر رینه آغاز شده است، هشت هزار نفر از مردم کشور از اقصی نقاط کشور حضور دارند.



این مراسم که در هشت‌امین‌ سال برگزاری آن صورت گرفته، از استقبال زیادی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بود.مراسم روز ملی دماوند از روز گذشته با برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی، غذاهای بومی محلی شمال کشور و تجهیزات و ادوات کشاورزی در این مکان آغاز شده بود عصر امروز شاهد برگزاری آیین‌های ویژه روز ملی دماوند مانند شاهنامه‌خوانی است.


نمایشگاه صنایع‌دستی از ۵۲ غرفه برای ارائه غذاهای بومی، صنایع‌دستی و کتاب‌ها و ادوات کوهنوردی دایر شدهاست. هم‌اکنون به دلیل حضور بیش از اندازه مشتاقان و دوستداران دماوند، تردد در شهر رینه به سختی صورت می‌گیرد و این شهر ازدحام زیاد جمعیت را شاهد است.

برای نخستین بار در کشور، امروز در حضور هشت هزار نفر از دوستداران دماوند سرود دماوند با صدای سالار عقیلی رونمایی شد.آهنگ‌ساز این قطعه را مجید درخشانی با شعری از قهرمان کوتنایی بر عهده داشتند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/rine11.jpg

علیرضا خمسه، شقایق فراهانی، ویشکا آسایش، انوشیروان ارجمند و رامبد جوان نیز برای ضبط یک فیلم سینمایی در شهر رینه حضور دارند و گفته می‌شود عصر امروز در آیین روز ملی دماوند حضور یابند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/rine14.jpg

جشن روز ملی دماوند از سوی شورای اسلامی شهر رینه، دانشگاه پیام‌نور، انجمن کوهنوردی ایران و انجمن دوستداران طبیعت ایران هر ساله در این شهر برگزار می‌شود.این مراسم از یک ساعت پیش آغاز شده و تا غروب آفتاب ادامه خواهد داشت.

کهرم استاد محیط زیست دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران در این مراسم بیان داشت: باید در حد و اندازه دماوند با آن رفتار کنیم نه اینکه روز به روز بی‌احترامی ما نسبت به این قله مرتفع و ماندگار بیشتر شود.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/rine15.jpg

وی افزود: وقتی می‌بینیم برخوردهای بدی با محیط زیست اطرافمان صورت می‌گیرد خون دل می‌خوریم و مشاهده می‌کنیم دماوند باعظمت به دست تخریب سپرده می‌شود همانند این است که فکر می‌کنیم کسی هویت ما را از بین می‌برد.

این مدرس دانشگاه تهران بیان داشت: امروز پناهگاه حیات وحش میانکاله مازندران عرصه تاخت و تاز ۲۰۰ نفر بوده حتی با موتور سیکلت نیز در این تالاب رفت و آمد می‌شد که این حرکت با مجوز رسمی اداره کل محیط زیست مازندران صورت گرفت.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/rine16.jpg

کهرم با اعلام اینکه دریاچه ارومیه که خود روزی بسیار با عظمت و بزرگ بود به دست خودمان خشک شد، تصریح کرد: زمانی که وسط تالاب انزلی جاده می‌شود و انسان می‌تواند از میان آن بگذرد باید خون دل خورد.

این صاحب نظر و متخصص حوزه زیست محیطی کشور با تاکید اینکه قله با عظمت دماوند جگر گوشه ایران اسلامی بوده و باعث افتخار هر ایرانی است، یادآور شد: برداشت بی‌رویه پوکه معدنی که روزانه چند صد کامیون گزارش شده در این منطقه خطری بسیار بزرگ را رقم خواهد زد.

کهرم که استاد محیط زیست دانشگاه تهران بوده و دکترای حیات‌وحش است، تصریح کرد: اگر در سال ۱۳۵۲ فردی می‌گفت که دریاچه ارومیه خشک می‌شود می‌گفتم این این حرف امکان ندارد، زیرا مگر می‌شود این دریاچه با ۱۶۷ کیلومتر طول و ۵۲ کیلومتر عرض خشک شود، ولی امروزه این امر محقق شد.

وی به کوهنوردان و مردم دوستدار طبیعت اخطار داد که نکند دماوند به روزگار دریاچه ارومیه گرفتار شود و روزی شاهد نابودی آن باشیم.

استاد محیط زیست دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و دکترای محیط زیست طبیعی بهره‌برداری بی‌رویه را باعث منهدم شدن دماوند دانست و افزود: رئیس محیط زیست کشورمان ببری را از سیبری به نام و نشانه ببر مازندران آورد، ولی نمی‌شود برای دماوند همانند آن را تهیه کرد البته اگر بخواهیم مانند دماوند ماندگار باشیم باید بیاییم این قله مخروطی را از پای تا به سر حفاظت شده اعلام کنیم، زیرا مردم خواستار این مهم هستند و حفاظت تمام نقاط دماوند از خواسته‌ها و مطالبات مردم است.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/rine18.jpg


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com


 
  مطالب پیشنهادی:
کپی آبکی از طنز آمریکایی در ماه رمضان
شهرزاد کمال زاده و سایر هنرمندان در گردهمایی برای محکومیت داعش+تصاویر
«سفره های افطاری»+تصاویر
چه‌کسی به فیسبوک فوتبالیست‌ها حمله کرد؟
تازه‌ترین عکس از فیلمی با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا