آیا این مقبره متعلق به اسکندر مقدونی است؟!
آن‌ها می‌گویند از نوشته‌های داخلی مقبره و اشیاء درون آن خواهند فهمید که مقبره به چه کسی تعلق دارد.
شهر کوچک و تاریخی آمفی‌پولیس در شمال یونان از جاذبه‌های جهانگردی مهم این کشور به شمار می‌رود. نخست وزیر یونان، آنتونیس ساماراس هفته گذشته پس از بازدید از این شهر کوچک از کشفی بسیار بااهمیت در این منطقه خبر داد که توجه بسیاری را به آمفی‌پولیس جلب کرده است.
 
 ساماراس بدون اشاره به جزئیات بیشتر، خبر کشف مقبر‌ه‌ سلطنتی در ایالت مقدونیه در شمال یونان را تأیید کرد. رسانه‌های یونانی هم ضمن پوشش خبری گسترده از مراحل خاکبرداری در اطراف این مقبره از لحظه‌‌ای بزرگ در تاریخ این کشور خبر می‌دهند.
 
وزارت فرهنگ یونان تصاویر محدودی منتشر کرده که محوطه خارجی یک مقبره را نشان می‌دهند. در این تصاویر دو مجسمه شیر باستانی به چشم می‌خورد که هر کدام بیش از ۵/ ۱ تن وزن دارند و راه ورودی مقبره را مسدود کرده‌اند.
 
وزرات فرهنگ یونان اعلام کرده که این مقبره مربوط به سده چهارم پیش از میلادی مسیح است، اما از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرده و تنها وعده داده که به زودی تصاویر کاملی از درون این مقبره منتشر خواهد کرد.
 
در این میان زمین‌شناسان به رسانه‌های یونانی گفته‌ا‌‌ند که آن‌ها با کمک دستگاه‌های لیزری سه حفره درون این مقبره شناسایی کرده‌اند.
برخی رسانه‌های یونان و باستان‌شناسان تفننی می‌گویند این مقبره متعلق به یک یا شماری از اعضای خانواده اسکندر مقدونی است.
ساکنان آمفی‌پولیس حتی معتقدند که این مقبره می‌تواند متعلق به خود اسکندر باشد.
اما کارشناسان باستان شناسی وزارت فرهنگ یونان گفته‌اند که تا وقتی که داخل مقبره نشوند نمی‌توانند هیچ‌چیزی بگویند.
 
آن‌ها می‌گویند از نوشته‌های داخلی مقبره و اشیاء درون آن خواهند فهمید که مقبره به چه کسی تعلق دارد و امیدوارند که این مقبره غارت یا تخریب نشده باشد.
اسکندر مقدونی سال ۳۲۳ پیش از میلاد در بابل، عراق امروزی درگذشت.گفته می‌شود که جسد او ابتدا در مقبره‌ای در مصر به خاک سپرده شده است.
 
فتح ایران و انقراض سلسله هخامنشی مهمترین جنگ اسکندر بود که انتقام تحقیر یونانیها و اسپاتیها توسط خشایارشا را گرفت.
 از صدها سال پیش باستان شناسان در پی نشانی از مقبره او هستند. در ده سال اخیر باستان‌شناسان مقبره‌های بسیاری در مصر، ازبکستان و حتی شمال استرالیا پیدا کردند که بیهوده امیدوار بودند محل دفن اسکندر کبیر باشد.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
 www.seemorgh.com/culture
منبع: entekhab.ir

مطالب پیشنهادی:
 
روز ملی دختران، ضرورت ها، فرصت ها
کنسرت های در راه شهریورماه
 
 
 
 
 پدر همسر مهناز افشار: در برابر بی حیایی ها تنها سکوت می کنم!
 
 حمال هایی که قرآن را تفسیر می کردند!!
 
 
تلویزیون فرقی بین دوغ و دوشاب نمی گذارد!!