کشف حدود 4 هزار اثر تاریخی در 6 ماه اول 93
در عملیات آخر پنج قطعه گچ‌بری نفیس از دوره ساسانیان پیدا شد که بنابر گفته کارشناسان، این گچ‌بری‌ها متعلق به کاوش های سد سیمره بوده است.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی از کشف 3 هزار و 600 اثر تاریخی از جمله 833 سکه‌ منحصر به‌فرد و همچنین گچ‌بری‌های متعلق به کاوش‌های سد سیمره خبر داد.

مراسم رونمایی از بخشی از آثار تاریخی کشف شده در تهران که صبح دیروز (اول مهرماه) در دفتر یگان حفاظت اداره‌ کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد، آثاری از دوره‌های هخامنشی، ساسانیان، سلجوقیان، دوره اسلامی و ایلخانی به چشم می‌خوردند.

سرهنگ حسن قسمتی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره آثار تاریخی کشف شده از قاچاقچیان میراث فرهنگی بیان کرد: از فروردین‌ماه سال 93، پنج عملیات کشف آثار داشته‌ایم که در سه عملیات آن (که شهریورماه انجام شد)، آثاری از دوره‌های هخامنشی، ساسانیان، سلجوقیان، دوره اسلامی و ایلخانی کشف و ضبط شده است.


رونمایی از آثار تاریخی کشف شده از قاچاقچیان
وی که در اولین نشست خبری مربوط به کشف آثار تاریخی صحبت می‌کرد، درباره سه عملیات آخر انجام‌شده افزود: اولین عملیات در تاریخ سوم شهریورماه، دومین عملیات در 25 شهریورماه و عملیات سوم در 29 این ماه انجام گرفت که در عملیات آخر 241 شی ضبط شد.

او با اشاره به اینکه بیشتر آثار کشف شده مربوط به غرب کشور و استان‌های لرستان و فارس هستند، بیان کرد: در عملیات آخر پنج قطعه گچ‌بری نفیس از دوره ساسانیان پیدا شد که بنابر گفته کارشناسان، این گچ‌بری‌ها متعلق به کاوش های  سد سیمره بوده است و شنیده شده چند قطعه این گچ‌بری‌ها گم شده بوده و کارشناسان بعد از کارشناسی اعلام کردند این کتیبه‌ها بسیار شبیه به اشیایی هستند که در کاوشات سیمره گم شده‌ بوده‌اند.

سرهنگ قسمتی با اشاره به اینکه در هر سه عملیات شهریورماه، همه آثار در مخفیگاه قاچاقچیان کشف شدند گفت: اولین عملیات که سوم شهریورماه انجام شد در منطقه‌ای در شرق تهران به نام فلکه چایچی، دومین عملیات که به صورت مشترک با پلیس امنیت انجام شد 1089 شیء در روز 25 شهریورماه در منطقه فرمانیه تهران کشف شد. سومین عملیات نیز که در آن 241 شیء کشف کردیم در تاریخ 29 شهریور و محله خیابان کرمان تهران بوده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه تنها درباره آثار کارشناسی شده صحبت می‌کند، اضافه کرد: برای اولین‌بار هنگام ورود به مخفیگاه قاچاقچیان، کارشناس میراث فرهنگی نیز همراه ما بود و بنابر اعلام او مبنی بر اینکه کدام آثار ارزش تاریخی دارند، آن‌ها را کشف و ضبط می‌کردیم.

او افزود: در این آثار 833 سکه‌ منحصر به فرد نیز کشف شده که برخی از آن‌ها باید توسط کارشناسان تمیز شده تا نقوش آن برجسته شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه آثار کشف شده بنابر ظرفیت، در میان موزه‌های تهران تقسیم خواهد شد، اظهار کرد: در این 6 ماه حدود 4000 شیء کشف کرده‌ایم و طی عملیات‌های صورت گرفته، پنج نفر دستگیر شده‌اند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
چرا بیشتر شخصیت‌های دیزنی مادر ندارند؟!
مریلا زارعی: حواشی نمی‌تواند حالم را بد کند!
جشن باستانی "خوراکی ها" در ایران
تصاویر جدیدی از فیلم«خانوم»
باندبازی، دلیل غیبت چندین ساله این بازیگر