تعدادی از کاریکاتوریست های ایرانی به اقدام موهن "شارلی ابدو" واکنش نشان دادند.
تعدادی از هنرمندان کاریکاتوریست کشورمان به اهانت نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به ساحت پیامبر اسلام (ص) واکنش نشان دادند.

کامبیز درمبخش در واکنش به کاریکاتور اهانت‌آمیز نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» که به تازگی آن را منتشر کرده است گفت: من به عنوان کسی که بیش از 60 سال در مطبوعات کشورم فعالیت می‌کنم، هرگز ندیدم کسی کوچک‌ترین بی‌حرمتی به مقدسات سایر ادیان بکند. ما هم از مطبوعات آن‌ها توقع رفتار متقابل را داریم. ما هرگز دشمنی نکردیم و این هتاکی‌ها را تاب نمی‌آوریم.

این هنرمند کاریکاتوریست در عین حال ضمن تقبیح جنایات تروریستی که در فرانسه اتفاق افتاد و در جریان آن تعدادی از دست‌اندرکاران این نشریه نیز کشته شدند گفت: هر نوع حرکت تروریستی با هر نام و با هر انگیزه‌ای که صورت بگیرد باید محکوم شود؛ هم به این دلیل که ما حق نداریم حیات را از کسی سلب کنیم و هم به این دلیل که رفتار از روی بی‌خردی یک طیف باعث می‌شود که سال‌ها مردم مسلمانی که در آن منطقه زندگی می‌کنند با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند.

او افزود: ما خودمان نباید به این موضوع دامن بزنیم. آن نشریه به ادعای خودشان تنها 600 هزار تیراژ داشت اما اکنون میلیون‌ها نفر آن را دیده‌اند و این از هر زاویه‌ای که نگاه کنید به ضرر مسلمانان است.

درمبخش در پایان عنوان کرد: درست است که خط قرمز‌های ما از آن‌ها جداست و ما نمی‌توانیم برای آن‌ها قانون‌گذاری کنیم، اما این مسئله باید از راه قانونی حل شود و با حرکت تروریستی و رفتاری متقابل با رفتار آن‌ها نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

***

جواد علیزاده در رابطه با اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو گفت: یک کاریکاتوریست حرفه‌ای، تحلیل‌گر است، اندیشمند است، صاحب فکر است و به دنبال راه حلی برای مشکلات می‌گردد. کاریکاتوری که این نشریه آن را منتشر کرد، هیچ یک از ویژگی‌های اصلی کاریکاتور را نداشت؛ پس به راحتی می‌توان گفت نام این طرح اصلا نمی‌توان کاریکاتور گذاشت. نقاشی کودکانه‌ای بود، تنها به این بهانه‌ که حرمت‌شکنی کند. چه کسی است که حرمت‌شکنی، آن هم حرمتی با این عظمت را محکوم نکند؟!

این کاریکاتوریست و سردبیر ماهنامه «طنز و کاریکاتور» تاکید کرد: از آن طرف واکنش تروریستی که انجام شد هم قابل دفاع نیست، به ویژه اینکه کسانی در این حمله تروریستی کشته شدند که بعضاً هیچ ارتباطی با این کاریکاتور نداشتند. به عقیده من از اساس شیوه مواجهه با یک حرکت این چنینی که عنوان فرهنگی را به خودش داده، پاسخ به روش فرهنگی است.

علیزاده در رابطه با واکنش مسلمانان به این اهانت گفت: بر اساس قوانین موجود کشور فرانسه این نشریه عمل خلاف قانون انجام نداده است؛ بر اساس آزادی بیان حرفی را عنوان کرده است. ما هم باید در زمین آنها و با قوانین آنها بازی کنیم. ما باید پاسخ این کاریکاتور را می‌دادیم و طرف مقابل هم بر اساس قانون مطبوعات مجبور به انتشار پاسخ ما بود و اگر چاپ نمی‌کرد متخلف شناخته می‌شد و ما به سادگی می‌توانستیم از مراجع قانونی وارد عمل شویم.

او اضافه کرد: با این کار در دنیا هم تصویر بسیار متمدنانه‌ای از ما منتشر می‌شد و بر خلاف چهره‌ای که اسلام‌ستیزان و اسلام‌گرایان افراطی در حال ساختن آن هستند می‌توانستیم تصویری واقعی از تمدن‌مان را به دنیا نشان دهیم.

***

بهمن عبدی در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو گفت: آزادی بیان قانونی است که برخی از کشورها از جمله فرانسه باید به مفهوم آن توجه بیشتری داشته باشند؛ هر کسی در هر طیفی توهین را برنمی‌تابد و فاصله بسیار زیادی میان آزادی و توهین وجود دارد. آن هم در دنیایی که اکنون به اندازه یک دهکده کوچک شده و مطبوعات دیگر مختص به کشور خود نیستند.

این کاریکاتوریست در ادامه افزود: بعد از انقلاب اسلامی هجمه فراوانی نسبت به کشور ما و دین اسلام به راه افتاد، که واکنشی بود به یک اتفاق خارق العاده و پیشبینی‌نشده از طرف آنها؛ ما باید همانطور که در برابر تحریم‌ها از خود واکنش مثبتی بروز دادیم، به دنبال راه‌حل مناسبی برای مقابله باشیم.

بهمن عبدی سپس با محکومیت اقدامات تروریستی در فرانسه گفت: دین اسلام، دین مهربانی است. پیامبر ما پیش از این و حتی در زمان حیات هم مورد بی‌مهری فرآوانی قرار گرفته‌اند، اما اسلام همچنان باقی مانده است و همچنان در حال پیش‌روی است. این رفتار ماست که کرامت را از بزرگانمان بیاموزیم و از روی احساست کاری نکنیم و با دست‌های خودمان چهره دین مهربانی را خدشه‌دار نکنیم.

او در ادامه رفتار موثر در مواجهه با این اقدامات را این‌طور عنوان کرد: هر کشوری قانونی دارد؛ ما ناراحتیمان را باید به مراجع قانونی انتقال دهیم و مطمئن باشید این اتفاقات آنقدر موضوع قابل دفاعی بود که می‌توانستیم همان سال‌ها نشریه شارلی ابدو را وادار به عذرخواهی کنیم؛ نه اینکه آنها را در موضعی قرار دهیم که ما را متعرض بخوانند. افراط گرایی در هر چیزی کار ناپسندی است و اتفاقات اخیر در کشور فرانسه هم مواجهه دو طیف افراط‌ گرا بود.



گرداوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir

مطالب پیشنهادی :
طناز طباطبایی:دیگر سیمرغ برایم اهمیتی ندارد!
حامد بهداد و امین حیایی در اکران ویژه"جینگو"
نامه بهزاد فرهانی به گلشیفته: تو دختر من نیستی!
فاطمه معتمد با همسرش همبازی شد
عکس های سلفی هالیوودی ها قبل از شروع گلدن گلوب