سراب نیلوفر
از جاذبه‌های طبیعی بسیار این استان، می‌توان از سراب نیلوفر به عنوان فضایی مبهوت کننده نام برد که در فصل بهار با زیبایی مثال زدنی اش چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند...
 
 استان کرمانشاه یکی از زیباترین استانهای ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری است که در این میان سراب نیلوفر با ویژگی‌های خاصی که دارد به عنوان پهنه آبی منحصر به فرد و مبهوت کننده استان همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران و جهان است.
به گزارش خبرنگار مهر در کرمانشاه، از جاذبه‌های طبیعی بسیار این استان، می‌توان از سراب نیلوفر به عنوان فضایی مبهوت کننده نام برد که در فصل بهار با زیبایی مثال زدنی اش چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند، این سراب یکی از زیباترین سراب‌های متعدد کرمانشاه است که همه ساله به ویژه در ایام نوروز، آغوش خود را به روی میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی می‌گشاید.
سراب نیلوفر در14 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار درارتفاع 1331 متری از سطح دریا و در مساحتی در حدود 25 هکتار واقع شده است.
 
این سراب به صورت استخر وسیعی است که مملو از گل‌های نیلوفر است که غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و سطح وسیعی از سرآب را پوشانده است.
تمایز منطقه بی نظیر سراب نیلوفر با سایر پدیده‌های مشابه در برخورداری از گونه گیاهی نادر، زیبا و بدیع نیلوفراست که خود به تنهایی قادر به جذب گردشگران منطقه ای و فرا منطقه ای جهت بازدید از این گل است.
نیلوفر یکی از زیباترین گلهایی است که به دلیل تقدسی که دارد، دارای جایگاه ویژه ای در بین سایر گلهاست که زیباترین مجموعه آن را در سراب نیلوفر کرمانشاه می‌توان نظاره گر بود.
 
گل نیلوفر به دلیل تقدسی که دارد و با توجه به اینکه این تقدس ریشه در اعتقادات و باورهای مردم این سرزمین دارد، دارای جایگاه ویژه ای در ادیان، نقوش و معماری ایران باستان است که یکی از نمونه‌های بارز آن را در نقوش طاق بستان کرمانشاه می‌توان دید.
نیلوفر مظهر صلح و صفا و هدیه ای شاهانه جهت پیشکشی برای شرفیاب شدن است. گذشته از باورهای باستانی رویش نیلوفر آبی که بصورت انبوه تنها در تالاب انزلی در استان گیلان وجود دارد، موجب جذب گردشگران و علاقمندان است، ماه گل دهی این گیاه، زیباترین منظره طبیعی را به نمایش می‌گذارد و سراب نیلوفر در واقع ارزش وجودی خود را مدیون نیلوفر‌های آبی آن است و این شکنندگی زیست محیطی لزوم توجه پیش از پیش برای حفظ وجلوگیری از تخریب و انقراض این پدیده نادر و با ارزش را می‌رساند.
طبق افسانه‌های قدیمی‌ کرمانشاه گنجینه ای از خسرو پرویز شاه ساسانی در اعماق این سراب وجود دارد، عمق بعضی از جاهای این سراب به بیش از 32 متر ثبت شده و دارای غارهای زیر زمینی هم هست.
 
سراب زیبای نیلوفر دارای چند چشمه جوشان است که آب این سراب را تامین می‌کند، آب سراب نیلوفر آنچنان زلال است که ساقه گل‌های نیلوفر از زیر آن به وضوح نمایان است و با وزش نسیم و حرکت آب، این گل‌ها به رقص درآمده و اوج آرامش را به انسان می‌بخشند.
همچنین این سراب وسیع که به صورت یک استخر بسیار بزرگ است برای انواع ورزش‌های آبی، از جمله قایقرانی و شنا نیز مناسب است.
سراب نیلوفر کرمانشاه ظرفیت بهره دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است، در سال‌های اخیر جهت رفاه بازدیدکنندگان در اطراف این سراب تأسیسات و پارکی احداث شده است.
در حال حاضر سراب نیلوفر یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان کرمانشاه و یکی از مناطق نمونه گردشگری کشور محسوب می‌شود.
 
در استان کرمانشاه 550 سراب و چشمه بزرگ و کوچک وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سرابهای روانسر، بیستون، سنقر، هرسین، دربند، قنبر، خضر زنده و ... اشاره کرد.
درحال حاضر مدیریت مجموعه گردشگری سراب نیلوفر کرمانشاه بر عهده شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی استان است که این شرکت در این سراب زیبا و به منظور جذب گردشگران نوروزی، اقدام به فراهم کردن کلیه تمهیدات لازم برای رفاه مسافرین کرده است.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com
 
 
مطالب پیشنهادی:
 گزارش تصویری: میراث جهانی ایران
گزارش تصویری: غارهای خربس قشم
جشنواره رنگ در قلعه والی (+عکس)
عکسهای قدیمی و تاریخچه حرم امام رضا
هنوز این در بر پاشنه می‌چرخد!