پارک بِتُن- ویسکانسین
هدف و پیام بسیاری از این بناها آشکار است، امّا برخی از آنها عجیب تر و مبهم تر هستند. در اینجا به برخی از این آثار عجیب از سراسر این کره خاکی اشاره می کنیم.....

                                                         
بناهای تاریخی در سراسر جهان، برای احترام به افراد مهم یا جنبش های سیاسی، مذهبی، و تاریخی ساخته شده اند. هدف و پیام بسیاری از این بناها آشکار است، امّا برخی از آنها عجیب تر و مبهم تر هستند. در اینجا به برخی از این آثار عجیب از سراسر این کره خاکی اشاره می کنیم.

1. کارهنج- ایالات متحده آمریکا
در گوشه ای از شمال غربی نبراسکا، نسخه عینی منحصر به فرد از استون هنج انگلستان از دشت های بلند، سر بر افراشته است. کارهنج در سال 1987 و با اتومبیل های آن زمان که خاکستری رنگ بودند، به مانند استون هنج ساخته شد. این مکان توسط جیم ریندِرز ساخته شد، به عنوان یادبودی برای پدرش. مکانی که پیشتر مزرعه پدرش بود.

 کارهینج

2. کاخ ایدال- فرانسه
فردیناند چیوال، پستچی فرانسوی و ساکن روستای هاتیرویس در جنوب شرقی فرانسه بود. او هر روز در مسیر کاری خود، سنگ ها را جمع می کرد تا بتواند کاخ ایدال خود را بسازد. ساخت این کاخ 33 سال به طول انجامید، از اواخر دهه 1890 تا دهه 1920 میلادی. این کاخ ترکیبی از سبک های مختلف معماری را در خود جای داده است، و از کتاب مقدس و دیگر منابع مذهبی نیز الهام گرفته است. چیوال در قبرستانی نزدیک به این محل به خاک سپرده شده است، در آرامگاهی که خود او از سنگ ساخت.

 کاخ ایدال

3. یادبود اسب دیوانه
این بنا که ساختش در سال 1948 آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده است، در تپه های سیاه ایالت داکوتای جنوبی قرار دارد؛ و روزی به بزرگ ترین مجسمه جهان تبدیل خواهد شد. ارتفاع آن 563 فوت و پهنای آن 641 فوت خواهد بود. این مدل که تصویرش را در پایین می بینید، جنگجو اوگلالاکوتا را سوار بر اسب نشان داده و او را جاودان می سازد.

یادبود اسب دیوانه

4. سوئیس
در شهر برن کشور سوئیس، یک فوّاره آزاردهنده، غولی را به تصویر کشیده است که در حال خوردن یک نوزاد برهنه می باشد. در حالیکه در بغل دیگرش، چند کودک ترسان را گرفته است. این فواره که در سال 1546 ساخته شده است، با نام مجسمه آدم خوار شناخته می شود. گفته می شود که این مجسمه، داستان کورونوس از اساطیر یونانی را به تصویر می کشد که کودکان خود را می خورد تا تاج و تختش را نربایند. افسانه های دیگری نیز درباره ریشه های این مجسمه وجود دارد. امّا بدون توجه به معنای آن، به مردم محلی یادآوری می کند تا با کودکان درست رفتار کنند.

 سوئیس

5. غول فیریمونت
مخفی شده در زیر یک پُل و در محله ای سرشار از تناقض در سیاتل آمریکا، غول فیریمونت با تک چشم خود که از زیر کلاه قالپاق مانندش بیرون زده، به رهگذران و بازدیدکنندگان خیره شده است. این غول 18 فوتی، توسط هنرمندانی ساخته شده است که در دهه 1990 میلادی در یک رقابت ملّی برنده شده بودند.

 غول فیریمونت

6. کوه سنگی- گرجستان
کوه سنگی یک گنبد بزرگ گرانیتی است که ارتفاعی نزدیک به 1700 فوت و محیط تقریبی آن تقریبا 5 مایل است. این بنا در کشور گرجستان و در شهری به همین نام ساخته شده است. کناره کوه، یک برجسته کاری را به تصویر می کشد که سه چهره اصلی دولت های متحد آمریکا را نشان می دهد: استون وال جکسون، رابرت ای. لی، و جفرسون داویس.

 کوه سنگی- گرجستان

7. پارک مومینتو- بوداپست
این موزه سر باز که با نام پارک مومینتو شناخته می شود، در بوداپست ساخته شده است. پارکی که مجموعه غریبی از مجسمه ها و بناها را در خود جای داده است. پس از آنکه کمونیسم در سال 1989 در مجارستان به پایان رسید، این کشور مجسمه رهبران کمونیسم مانند ولادیمیر لنین و کارل مارکس را که در سراسر کشور قرار داشتند، جمع نمود. چهار سال بعد، یعنی در سال 1993، این پارک به روی عموم مردم باز شد تا نمادهای دورانی را به نمایش بگذارد که روزگاری در اوج بود.

پارک مومینتو- بوداپست

8. پارک بِتُن- ویسکانسین
این پارک که در ویسکانسین قرار دارد، موزه ای در فضای آزاد است که 237 مجسمه ساخته شده توسط یک چوب بُر بازنشسته به نام فِرِد اسمیت را به نمایش عموم گذاشته است. تمامی آنها از بِتُن ساخته شده اند و با شیشه شکسته، سرامیک و دیگر مواد تزئین شده اند. این مجسمه ها، تاریخ منطقه و کشور را از اواخر دهه 1800 میلادی تا اوایل دهه 1900 میلادی نشان می دهد. موضوعاتی چون فولکلور آمریکایی و تاریخ بومیان آمریکا. اسمیت دلیل خود از ساختن این پارک را اینطور بیان می کند: "برای تمام آمریکایی های سراسر جهان ساخته شده است. آنها به چیزی شبیه این نیاز داشتند". 

پارک بِتُن- ویسکانسین

9. مرتع کادیلاک- تگزاس
مرتع کادیلاک که در چراگاهی بین ایالتی در تگزاش واقع شده است، یک جاذبه کنار جاده ای عجیب و غریب است. در سال 1974 ساخته شده است و شامل ردیفی از اتومبیل های کادیلاک نیمه سوخته می باشد. نقاشی گرافیتی و دیگر پیام های اسپری شده بر روی اتومبیل ها، توسط گروه هنری مورچه مزرعه انجام شده است. آنها این بنا را ساختند و به همین دلیل، بسیار رنگارنگ و جالب توجه می باشد.

مرتع کادیلاک- تگزاس

10. پراگ
خیابان سنت وینسیسلاس، که قدیس محافظ جمهوری چک به شمار می آید، با مجسمه های بسیاری از سراسر کشور پوشانده شده و مورد احترام قرار گرفته است. امّا مجسمه سنت وینسیسلاس سوار بر اسب مرده، در پراگ، تمام آن مجسمه ها را به معنای واقعی کلمه، وارونه جلوه داده و تحت تاثیر خود قرار می دهد. این مجسمه که در گالری یک مغازه آویزان شده است، در سال 1999 و به تقلید از یکی از مجسمه های واقع در سمت راست یکی از میدان نزدیک مغازه، ساخته شده است.




تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
اختصاصی سیمرغ


مطالب پیشنهادی:

7 باغ حیرت انگیز از سراسر دنیا +عکس
موزه هنر جدید: زیبا و باورنکردنی!! (تصویری)
10 شهر قدیمی ‌زیبا در جهان (+عکس)
5 جزیره عجیب در جهان (+عکس)
10 مکان عجیب و غیرطبیعی روی کره زمین!! (+عکس)