در طول زمان شهرها و و مکان‌های مختلفی به دلایل بسیار زیادی متروکه شده‌اند و جمعیت خود را از دست داده‌اند.

این شهرها زمانی خود جمعیت بسیاری را در خود جای داده بودند و افراد بسیاری در آن‌ها رفت و آمد می‌کرده‌اند.
در این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از مشهورترین این مکان‌ها.

جورجیا،Tkvarcheli
یک شهر متروک در که در زمان شوروی به منظور استخراج ذغال سنگ ساخته شد. این شهر در اواخر عمر شوروی چندین بار به دست دولت‌های مختلف افتاد و در اثر آن ساکنان آن به مور این مکان را ترک کردند. امروزه تنها موجودات زنده ای که در محیط این شهر زندگی می‌کنند حیواناتی از جنگل‌های اطراف هستند.
 

ژاپن، Hashima Island

جزیره ای بسیار کوچک که در سال‌های 1887 تا 1974 توانست به علت نیاز به ذغال سنگ رشد بسیار زیادی داشته باشد. استخراج ذغال سنگ شغلی بسیار دشوار بود و به همین دلیل نیاز به کارگران بسیاری داشت. افرادی که در کنترل جزیره بودند تصمیم گرفتند تا با ساخت ساختمان‌های بتنی بزرگ در محلی به این کوچکی مکان مناسبی را برای زندگی فراهم کنند. پس از ورود نفت به بازار و کاهش استفاده از ذغال، نیاز به استخراج آن نیز بسیار کم شد و به همین دلیل معادن بسیاری در سراسر ژاپن تعطیل شدند از جمله این جزیره زندان مانند.
 

کانادا، Kitsault

و باز هم داستان شهری که به علت کشف یک معدن ساخته شد و در نهایت به همان دلیل متروکه شد. این شهر کوچک کانادایی 100 خانه، 200 آپارتمان ، یک فروشگاه بزرگ، سینما، مرکز ورزشی، بانک و بیمارستان را در خود جای داده است. اما چه فایده که تمامی این مکان‌ها امروزه متروک شده‌اند و هیچ کسی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.


آپارتمان متروکه پاریس

این ساختمان نام خاصی ندارد، اما بسیار مشهور است. صاحب اصلی آن که در زمان قبل از جنگ جهانی دوم در آن زندگی می‌کرده است، پس از پیروزی ارتش آلمان در ساختمان خود را قفل کرده و به سمت جنوب فرانسه فرار کرد. او حتی پس از پایان جنگ نیز به خانه خود برنگشت. پس از گذشت 70 سال از زمان قفل شدن در این خانه ، هنگامی که صاحبش فوت کرد وارثان او تصمیم گرفتند تا سری به آن جا بزنند و این ساختمان قدیمی را مشاهده کنند. از میان جالب‌ترین وسایلی که در این مکان پیدا شد می‌توان به یک نقاشی قدیمی مربوط به هنرمندی معروف اشاره کرد که بعداً به قیمت 2.85 میلیون دلار به فروش رسید.


بلغارستان، Buzludzha Monument
یک ساختمان عظیم که به عنوان یادبودی از دوران کمونیسم در بلغارستان. این ساختمان عظیم بتنی در سال 1974 ساخته شد اما دلیل ساخت آن مربوط به سال 1891 است. زمانی که سیاست مداران بلغارستانی در مکان این ساختمان جلسه ای را برگزار کردند. متأسفانه در سال‌های اخیر این ساختمان خاص  متروکه رها شده است و در اثر آن رو به نابودی پیش رفته است.


بلژیک، Doel

شهری با قدمت 700 ساله در بلژیک. این شهر تا چند سال گذشته دوران خوبی را سپر می کد، تا اینکه دولت به علت گسترش یک بندر از ساکنان آن خواست تا نقل مکان کنند. این اقدام دولت با مخالفان بسیاری رو به رو شد اما با این حال بیشتر ساکنان این شهر آن را ترک کردند. افرادی که باقی ماندند تصمیم گرفتند تا به نشانه اعتراض هنرمندان و گرافیست‌ها را دعوت کنند و از آن‌ها بخواهند تا ساختمان‌های متروکه را با آثار خود رنگ آمیزی کنند. در نهایت نتیجه این اقدام تعداد بسیاری ساختمان متروکه با طرح‌هایی زیبا است که افراد بسیاری را برای بازدید جذب کرده است. با این حال برنامه تخریب این شهر هم چنان پا برجا است و ساکنان آن باید بالاخره روزی آن را ترک کنند.


هاوایی، Coco Palms
یکی از نقاط توریستی مشهور جزایر هاوایی که در سال‌های 1950 تا 1990 از شهرت و درآمد خوبی بهره‌مند بود. در سال 1992 این مکان تحت اثر طوفان شدیدی قرار گرفت و در اثر آن خساراتی بسیار جدی به آن وارد شد. صاحبان این مکان سعی کردند تا تعمیرات را تا حد امکان انجام دهند اما به دلیل خسارات وارده بسیار زیاد موفق به انجام این کار نشدند. این محل امروزه کاملاً متروک است و بسیاری از بخش‌های آن از زمان طوفان تا امروز تعمیر نشده‌اند.


آریزونا، دو تفنگ

در سال‌های 1920 در بخشی از جاده 66 که به عنوان مسیر اصلی رفت و آمد میان بخش‌های مختلفی بود، فردی تصمیم گرفت تا شهر کوچکی با امکانات توریستی بسیار بسازد و سود خوبی به دست آورد. او در این مکان هتل، رستوران و حتی یک باغ وحش بنا کرد و توانست تا حد زیادی نیز به موفقیت برسد. در سال‌های بعد هنگامی که یک دزدی بزرگ از شهر صورت گرفت، میان صاحبان اصلی زمین و سازنده شهر درگیری ایجاد شد که در نهایت باعث کشته شدن یکی از صاحبان شد. در سال‌های بعد هم آتش سوزی بزرگی بخش‌های بسیاری از این مکان را سوزاند و به دوران طلایی این شهر کوچک پایان داد.

سینمای صحرای سینا
در دهه 1990 یک فرد فعال از سینمای فرانسه تصمیم گرفت تا در صحرای سینا یک سینمای بزرگ بنا کند. این سینما ظرفیتی برابر با 700 نفر داشت. با این حال این مکان هیچ وقت افتتاح نشد و هیچ کس در آن فیلمی تماشا نکرد. این سینما تا سال‌های اخیر هم بدون سر و صدا رها شده بود تا اینکه گروهی برای استفاده از وسایل آن بخش‌های بسیاری‌اش را تخریب کردند.


کالیفرنیا، Salton Riviera
این مکان قبل از سال 1900 یک بیابان خشک و بی آب بود که هیچ کس در آن سکونت نداشت. اما در اثر یک سیل در این مکان دریاچه کوچکی به وجود آمد که باعث شد تا افراد بسیاری به اطراف آن جذب شوند. گروه های بسیاری در نهایت شروع به ساخت تفریحگاه در این مکان کردند و حتی گونه های مختلف ماهی را وارد این دریاچه کردند. با این حال این مکان پر رونق به علت شور شدن آب روز به روز رو به نابودی رفت. پس از اینکه شوری آب دریاچه بیش از اندازه شد بیشتر ماهی‌های ساکن آن کشته شدند و در سواحل آن استخوان‌هایشان در تعداد زیاد یافت می‌شد. در اثر همین موضوع تمامی ساکنان آن این منطقه را ترک کردند و آن را به صورت کامل رها کردند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: bazarkhabar.ir

مطالب پیشنهادی:
20 شاهکار ادبیات زنانه را بشناسید
هنرمندی که مخاطب آثارش را جوانان جین‌پاره می‌داند! + عکس
سرنوشت بسیار غم انگیز بازیگر قدیمی هالیوود + عکس
ستاره های ثروتمند هالیوود که در فقر مطلق به سر می بردند!!
هنر عجیب این زن شما را متعجب می کند!! + عکس