آلودگی هوا نفیسه روشن را نزد پزشک کشاند!
نفیسه روشن آرزو کرد، روزی هوای تهران هم مثل هوای شمال کشور شود. نفیسه روشن: من و خیلی از هموطنان فکر می‌کنیم سوخت و بنزین یکی از مهمترین عوامل در تولید آلودگی هوا باشد.
 نفیسه روشن که مشغول بازی در مجموعه‌ای در شمال کشور بوده و به تازگی به تهران برگشته است، گفت: در طول مدت کار در شمال کشور شرایط آب و هوایی بسیار فوق‌العاده و لذت‌بخش بود و وقتی به تهران نزدیک می‌شدم، شهر تهران در هاله‌ای از غبار و آلودگی بود و حتی مجبور به مراجعه به پزشک شدم.

نفیسه روشن آرزو کرد، روزی هوای تهران هم مثل هوای شمال کشور شود.

این بازیگر در ادامه درباره علت آلودگی هوا گفت: من و خیلی از هموطنان فکر می‌کنیم سوخت و بنزین یکی از مهمترین عوامل در تولید آلودگی هوا باشد.

در ادامه وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تایید این موضوع گفت: سوخت یکی از مهمترین دلایل است اما مجموعه ای از عوامل دست به دست هم دادند مثل شرایط جغرافیایی تهران و در گودی قرار گرفتن آن نیز عامل دیگری است. در مورد سوخت هم، از دو سال قبل برنامه‌ای را در شرکت تحت عنوان پایش سوخت آغاز کردیم و از جایگاه‌های مختلف وضعیت سوخت را بررسی کردیم برخی از پارامترها در وضعیت استاندارد بود و برخی بسیار شرایط بحرانی داشت مثل میزان بوتان موجود که در حال حاضر با کمک وزارت نفت رو به اصلاح است اما مهمتر از سوخت وسایلی است که سوخت در آنها استفاده می‌شود و باید اصلاح شوند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه در مورد برخی شهرها خصوصا اهواز و وجود ریزگردها هم گفت: کشور ما در منطقه‌ای خشک قرار گرفته و در کمربندی ریزگردها واقع شده که حل این معضل، یک عزم ملی و منطقه‌ای را می‌طلبد و باید برای مبارزه با کانون‌های گرد و غبار فکر اساسی شود مثل ماج پاشی یا کاشت گیاه و یا برگرداندن آب به تالاب‌ها.

نفیسه روشن هم گفت: برای کاری، حدود 26 روز در جزیره مینو در اهواز کار می‌کردند و در برخی روزها به دلیل گرد و غبار زیاد مجبور به تعطیلی کار بودند.

وی آرزو کرد، فکر جدی برای این مناطق شود چراکه مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند گاهی نفس کشیدن هم برایشان بسیار سخت می‌شود.

دکتر وحید حسینی که مهمان دیشب برنامه کافه سوال بود، درباره اظهارات اخیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست و رفتن از تهران گفت: فکر می‌کنم اشاره خانم دکتر ابتکار به اثر زیاد جمعیت بر آلودگی هوا باشد اما اینکه ناامید باشیم برداشت درستی نیست و همانطور که شهرهای بزرگ بسیاری توانستند این معضل را حل کنند، ما هم میتوانیم.

وی در ادامه گفت: اصل کلی این است که بتوانیم آلودگی هوا را در منبع تولید آلودگی کنتترل کنیم و کنترل آلودگی در منبع یعنی استفاده از انواع فیلترها و تکنولوژی‌ها برای اینکه اجازه ندهیم از منبع آلودگی وارد شهر شود مثل نصب کاتالیست بر روی خودروهای بنزینی و یا استفاده از فیلترهای تصفیه دوده بر خودروهای دیزلی و استفاده از انواع فیلترها در تجهیزات صنعتی.

وی متذکر شد: کنترل آلودگی در منبع بهترین روش است چراکه اگر آلودگی وارد شهر شود، کار موثری نمی‌توان انجام داد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پاسخ به این سوال که با وجود این راه‌حل‌ها پس چرا کار زیادی تاکنون انجام نشده؟ گفت: مساله تهران، مشکل بزرگی است. هنوز وجود خوردوهای فرسوده در کشور، وجود خودروهای دیزلی، جدای از آن وجود تعداد زیادی موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری و بسیاری عوامل دیگر باعث شده کار بسیار کند پیش رود و در این شرایط تنها چاره این است که همه به برنامه ها پایبند باشیم و با اجرای آن سعی در حل مشکل داشته باشیم.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
یادداشت عاشقانه‌ برد پیت برای آنجلینا جولی
عکس‌های ابی کورنیش در افتتاحیه فیلم «پلیس آهنین»
چهره متفاوت نیکی کریمی و یکتا ناصر در یک فیلم جدید + تصاویر
پرتره‌های عجیب بازیگران هالیوودی در مقابل دوربین یک عکاس + تصاویر
سام درخشانی «حضرت موسی» شد