«هانیه توسلی» از پیام آوران سلامتی شد
پیام مشترک مهدی مهدوی کیا، علی دوستی مهر،سعید مظفری‌زاده وهانیه توسلی
سفیران سلامت در پیام مشترکی به مناسبت هفته سلامت با تاکید بر اینکه "خود مراقبتی سرآغاز سلامتی است"، از تمامی هموطنان خواستند که با شناسایی به موقع تهدیداتی که سلامتی آنها راهدف گرفته‌اند، زندگی سالم را در کنار خانواده سالم و جامعه سالم تجربه کنند. 

، مهدی مهدوی کیا، علی دوستی مهر،سعید مظفری‌زاده وهانیه توسلی در این پیام مشترک با عنوان "باخودمراقبتی یک برنده باش"، تاکید کرده‌اند: نیروی انسانی سالم محورتوسعه پایدارو سرمایه هرجامعه است وجامعه ای پیشرفته است که نیروی انسانی آن سالم وبا نشاط باشد. براین اساس توجه به سلامت و شناسایی عوامل تهدیدکننده سلامتی و مقابله با آنها باید دراولویت توجه مسئولان بوده و باشد اما برای تأمین وح فظ سلامت نباید تنها از دست‌اندرکاران اجرایی سلامت انتظار داشت که برای بهبود وضعیت سلامت تلاش کنند بلکه مردم نیز باید در این زمینه مسئولیت‌ پذیر باشند که اگر چنین باشد، سیاستگذاری‌ها، به ثمر خواهد نشست.

در ادامه این پیام آمده است: متاسفانه در جامعه امروز کم تحرکی، تغذیه نامناسب واسترس‌ها زمینه‌ساز افزایش آمار بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش سن ابتلا به بیماریهای غیرواگیر از جمله دیابت، چاقی و فشارخون شده است ، به نحوی که سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده که تا سال 2015 تنها در منطقه خاورمیانه بیماریهای غیرواگیرزندگی 25 میلیون نفرراتهدیدخواهد کرد که این موضوع علاوه بر اینکه کیفیت وامید به زندگی افراد را کاهش می دهد بار اقتصادی زیادی هم بر خانواده ها و جامعه وارد می سازد .

سفیران سلامت در ادامه می افزایند: یسیاری از این مشکلات و بیماری ها به راحتی با کلیدی با نام "خودمراقبتی " قابل پیشگیری هستند. خودمراقبتی یعنی اینکه به فکرسلامت خودباشیم وازهرآنچه باعث به خطرانداختن سلامت است، داوطلبانه پرهیزکنیم. خودمراقبتی یعنی همانطورکه برای همه‌چیز وقت می‌گذاری وبرنامه‌ریزی می‌کنی، برای حفظ سلامت خود و خانواده هم تلاش کن. و این کار را می توان با یک پیاده‌روی ساده، مسواک زدن مرتب دندان هاو یا کنترل ماهانه قند و فشارخون که نیازبه هزینه چندانی ندارد، آغاز کرد.

خودمراقبتی سرآغازسلامتی است؛ با سرلوحه قراردادن رفتارهای مناسب ازجمله فعالیت‌های بدنی، تحرک و تغذیه مناسب از جمله افزایش مصرف زیاد سبزیجات و میوه جات وکم کردن مصرف چربی وکربوهیدارت‌ها مثل برنج، شیرینی، سیب‌زمینی وهمچنین دوری ازاسترس‌ها و نهایتاً انجام آزمایشات دوره‌ای می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های شایع زندگی امروزی پیشگیری کرد.

در ادامه پیام با بیان اینکه خودمراقبتی مسئولیت اجتماعی فرد در برابر خود و جامعه است، آمده است: خودمراقبتی تنها معطوف به مقابله با بیماریها نیست بلکه شناسایی و مقابله با هر تهدید و آسیب اجتماعی است که سلامت و کیفیت زندگی افراد و جامعه را متاثر سازد. براین اساس باید با آموزش و فرهنگ سازی جامعه را در برابر تمامی تهدیدات ایمن ساخت به عنوان مثال با رعایت فوانین رانندگی وسرعت مطمئنه می توان از بروز بسیاری از حوادث رانندگی و معلولیت های و خسارات اقنصادی ناشی از آن جلوگیری کرد.

سفیران سلامت در خاتمه ضمن دعوت از همه شخصیت های ورزشی و هنری برای پیوستن به "کمپین خودمراقبتی" که این هفته پنج شنبه چهارم اردیبهشت در همایش "سلامت و زندگی" فعالیتش را آغاز می کند، بار دیگر تاکید کردند: خود مراقبتی باید قسمتی از زندگی روزانه مردم باشد تا با انجام آن از بروز بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری کنند، ‌ناخوشی‌ها و وضعیت‌های مزمن را بهبود بخشند و در یک کلام ازسلامت جسمی، روانی واجتماعی برخوردار شوند.

به بیان دیگر خودمراقبتی کار سختی نیست کافیست اراده‌ای قوی داشته باشید، تصمیم بگیریدوبه جنگ هرآنچه دشمن سلامت است بروید.

لازم به ذکر است همایش سلامت و زندگی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران در اولین پنجشنبه هر ماه در محل تالار ایوان شمس برگزار می گردد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir

مطالب پیشنهادی:
تئاتر گرفتار فست فود!
مهاجرت پدر انیمیشن ایران
گرافر پارکور ایرانی که شیطان پرست نیست! + تصاویر
بازیگر شاهگوش: بدون سختگیری،کسی ماهواره نمی بیند!
پدیده نوظهور سینما ؛ پژمان جمشیدی در فیلم جدیدش