مسعود کیمیایی، عزت الله انتظامی و هنرمندانی که قلبشان گرفت!
۷ چهره مشهوری که به دلیل مشکلات قلبی بارها در بیمارستان بستری شدند و هنوز تحت درمان هستند.
بیماری قلبی معمولا به دلیل اضطراب و استرس به وجود می آید. یکی از کارهایی که در آن استرس زیادی وجوددارد، سینما، تلویزیون، فوتبال و ... است. بازیگران و فوتبالیست ها معمولا با بیماری هایی روبرو می شوند که ناشی از این عوامل است. در این گزارش، بیماری که به آن می پردازیم، بیماری قلبی است که بعضی از ستاره های عرصه ورزش و هنر به شک حاد یا مزمن با آن دست و پنجه نرم می کنند. البته حتما در این فهرست چهره های دیگری هم هستند. شاید بشود گفت این ۷ نفرت مشت اند نمونه خروار!

مسعود کیمیایی

قبل از شروع سال نو ۹۰ مسعود کیمیایی ۷۱ ساله به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان دی بستری شد اما حضورش تنها چندین ساعت طول کشید ولی دوم فروردین ۹۰ کیمیایی به دلیل عود بیماریش دوباره در بیمارستان جم تهران بستری شد. او اوایل اردیبهشت ۹۰ در حالی که عازم کیش بود تا در جشنواره فیلم کیش شرکت کند، سکته قلبی کرد. وقتی هواپیما برای فرود آمدن دچار مشکل شد، آنقدر به او استرس و اضطراب وارد شد که راهی بیمارستان شد. او پس از استراحت، مرخص شد، اما مشکل قلبی اش پابرجاست.

عامل خطرساز: سیگاری بودن نقش مهمی در ایجاد مشکل قلبی کیمیایی داشته است. سیگاری های قهار ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستند.

عزت الله انتظامی

این بازیگر که دهه نهم زندگی اش را می گذراند مرداد امسال به دلیل مشکلات قلبی و ریوی به بیمارستانی در فرمانیه منتقل شد و بعد از سه روز توانست سلامتی اش را به شکل نسبی به دست بیاورد. این بازیگر که از همان زمان استراحت مطلق است، به باغ برادرش در یکی از نقاط خوش آب و هوای تهران رفته است.

عامل خطرساز: مشکلات تنفسی و چربی خون بالا عامل اصلی مشکلات قلبی انتظامی است. اگر چربی خون بد یا LDL بالای ۲۴۰ mg/dll باشد، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و سکته در فرد بسیار بالا می رود. اگرچه ۲۰۰ LDL تا ۲۳۹ mg/dll نیز شروع خطر است.

همایون بهزادی

همایونبهزادی کاپیتان اسبق پرسپولیس اردیبهشت ماه به دلیل ناراحتی قلبی و ریوی در بیمارستان تهران بستری شد. کاپیتان اسبق تیم ملی و پرسپولیس در دهه ۴۰ و ۵۰ در سال های اخیر بارها به دلیل بیماری های قلبی و ریوی و فشار خون و ... در بیمارستان بستری شده است. این ورزشکار محبوب فوتبال بعد از بستری شدن در بیمارستان با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی و داروهایی که برایشان تجویز شد، بهبود پیدا کرد.

عامل خطرساز: فشار خون بالات عامل اصلی مشکلات بهزادی است. اگر فشار خون فرد در بیشتر اوقات ۹۰/۱۴۰ و بالاتر باشد، احتمال بروز سکته قلبی بسیار بالا می رود.

شهرام شکوهی

دو ماه پیش بود که شهرام شکوهی، درد شدیدی را در دست چپش احساس کرد؛ دردی که به دست راستش هم سرایت کرد. خواننده معروف کشورمان هیچ فکرش را نمی کردکه این درد نشانه یک اختلال در سیستم قلب و عروقش باشد. او می گوید: «تا قبل از آن شب هیچ نشانه خاصی نداشتم یا علامتی که هوشیارم کند، حس نمی کردم. البته بیماری قلبی در خانواده پدری و مادری ام سابقه داشت ولی فکر نمی کردم من هم مبتلا شوم. فقط اهی معده ام درد می گرفت که اهمیتی نمی دادم. آن شب درد اول در دست ها و بعد در قفسه سینه ام پیچید که درد خیلی شدیدی بود.»

خانواده شکوهی که ترسیده بودند، با اورژانس تماس گرفتندو بعد از معاینه های اولیه، معلوم شد او تا مرز سکته قلبی پیش رفته است: «خدا رحم کرد، درد قطع شد و سکته نکردم اما فردا صبح در بیمارستان قلب، سی تی آنژیوگرافی گرفتند و گفتند به یکی از سه رگ اصلی قلب مشکوکیم. بعد هم گفتند باید بیایی آنژیوگرافی. ما هم خوش و خندان رفتیم برای آنژیوگرافی؛ اصلا فکرش را نمی کردیم موضوع اینقدر جدی باشد ولی وقتی دکتر گفت یکی از رگ های قلب از چهار نقطه گرفتگی دارد که یکی از گرفتگی ها خیلی خطرناک است و تاکید کرد باید عمل قلب باز کنیم و شما هم باید خوانندگی را حداقل یک سال بگذاری کنار، شوکه شدم!»

شکوهی یا باید سلامتی اش را انتخاب می کردیا ادامه حیات هنری اش را. او دومی را انتخاب کرد: «گفتم حتی اگر سکته هم بکنم، جراحی قلب باز نمی کنم. راستش پدرم جراحی قلب باز کرده بودو از این ماجرا خاطره خوشی نداشتم. قرار شد مرا آنژیوپلاستی کنند و از آنجا که پزشک معالجم مهارت زیادی داشت، خوشبختانه عمل موفقیت آمیز بود.»

با آنژیوپلاستی، گرفتگی رگ قلب شهرام شکوهی در سه نقطه برطرف شد و او تا حد زیادی از خطر سکته نجات پیدا کرد. شکوهی در جواب این سوال که آیا بعد از آن ماجرا تحت نظر است یا رژیم غذایی و مراقبت های خاصی را دنبال می کند، می خندد و می گوید: «راستش نه، اصلا شغل ما اجازه این کارها را نمی دهدو من هم آدم خوش بینی هستم و نگرانی خاصی ندارم. فقط قرص هایم را می خورم و خیالم راحت است که خوب شده ام.»

عامل خطرساز: به نظر می رسد ژنتیک در بروز مشکلات قلبی شهرام شکوهی بی تاثتیر نبوده است چون پدرش هم به همین مشکل روبرو بوده است. البته این مسئله زمانی خطرساز است که افراد حدود ۴۰ سالگی با این مشکل مواجه شوند و اگر یکی از اعضای خانواده بالای ۶۰ سال به این مشکل دچار شده باشد، خیلی عامل خطرساز برای نسل بعد نیست.

محمد کاسبی

دو سال پیش پایان سریال «سه دونگ سه دونگ» با خبر مشکل قلبی محمد کاسبی همزمان شد. کاسبی برای حضور در این پروژه، مراجعه به پزشک را به تعویق انداخت. به دلیل مشکلاتی که داشت، پس از پایان سریال در ۲۳ مرداد ۹۰ در بیمارستان بستری شد.

خودش می گوید: «مشغول بازی در سریال سه دونگ سه دونگ بودم که با مشکل قلبی روبرو شدم. آن روز خیلی این مسئله را جدی نگرفتم و کار را ادامه دادم اما بعد از اتمام سریال برای پیگیری مشکل قلبی ام به بیمارستان مراجعه کردم و پزشکان برایم آنژیوگرافی نوشتند. در حین انجام آنژیوگرافی مشکلی پیش آمد که باعث شد در شاهرگ اصلی ام خونریزی شدیدی به وجود بیاید که باعث شد پزشکان تصمیم بگیرند من را در بیمارستان بستری کنند. آن زمان جراحی کوچکی انجام شد و مشکلم با دارو حل شد.»

الان دو سال از آن ماجرا می گذرد اما کاسبی هنوز تن به جراحی نداده است. او درباره وضعیتی که در حال حاضر دارد می گوید: «از همان موقع پزشکان اعلام کردند دوتا از رگ های قلبم گرفته است. این وضعیت تا همین الان ادامه دارد و در حال حاضر فقط با دارو مشکلم را حل کرده ام.»

از آنجا که بیماران قلبی معمولا با پرهیزهای غذایی و تغییر سبک زندگی روزگار می گذرانند، از این بازیگر درباره پرهیز غذایی پرسیدیم: «با اینکه به نظر می رسد آدم شکمویی هستم اما در واقع قسمت زیادی از زندگی ام را در پرهیز غذایی به سر برده ام و همیشه حواسم به چیزهایی که می خورم هست. در حال حاضر هم به دلیل بیماری قلبی ام رژیم غذایی ام را بیش از پیش رعایت می کنم.»

عامل خطرساز: اگرچه خودش می گوید اهل پرخوری نیست اما با اینحال به اضافه وزن دچار است. براساس آمار، ۳۰ درصد افرادی که اضافه وزن دارند در معرض بیماری های قلبی و سکته قرار دارند.

لری کینگ

لری کینگ روزنامه نگار و مجری تلویزیونی ۷۹ ساله که با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران نیز طی یکی از سفرهایش به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتگو کرده است مثال بارز فردی است که اگر سکته قلبی نمی کرد تعجب داشت.

او در خانواده ای متولد شده است که مشکلات قلبی به طور ارثی وجود دارد. لری پدرش را در ۹ سالگی به همین دلیل از دست داده است. خود او در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلیادی در ۵۳ سالگی دچار سکته قلبی شد که جان سالم به در برد. او سبک زندگی بسیار پرخطری داشت چون علاوه بر استرس زیاد که لازمه شغلش است به گفته خودش روزی حداقل ۶۰ نخ سیگار می کشید. او پس از گذراندن سکته قلبی به جای گوش دادن به توصیه های پزشکان و اصلاح سبک زندگی اش، همان روال سابق را ادامه داد تا اینکه در اوایل سال ۲۰۱۰ دوباره دچار سکته قلبی شد.

عامل خطرساز: مصرف بیش از حد دخانیات و استرس بالای لری کینگ را به این روز انداخته است. استرس زیاد عامل سکته قبلی ۳۵ درصد افراد بالای ۴۰ سال است.

رابین ویلیامز

بازیگر فیلم های کمدی مانند جومانجی، فلوبر، خانم داوت فایر و تریلر بی خوابی در نقش بدمن ماجرا در اوایل سال ۲۰۰۹ احساس کرد تنگی نفس غیرطبیعی دارد. او که داشت برای تور نمایش تک نفره کمدی خود آماده می شد، برای اینکه فقط خیالش راحت شود به متخصص قلب مراجعه کرد. تشخیص شوکه کننده بود؛ او نیاز به تعویض دریچه قلب داشت. دو هفته بعد عمل جراحی با موفقیت انجام شد.

این مشکل و عمل جراحی که انجام داده است نه تنها او را گوشه گیر و کم کار نکرده است؛ بلکه او هر فرصتی برای یادآوری آن ماجرا و شوخی با آن و تشویق دیگران برای مقابله بهتر با شرایط مشابه استفاده می کند. او اصطلاحی را هم ایجاد کرده که در همه اجراهای تکنفره اش به آن اشاره می کند: «باشگاه برادران قفسه سینه شکسته».

عامل خطرساز: مصرف فست فودها و مشکل دریچه میترال که از زمان کودکی با او بوده، عامل اصلی مشکلات قلبی رابین ویلیامز است.

مجری ها در خطرند!

کافی است کمی حوصله کنید و چرخی در اینترنت بزنید و افراد مشهوری را که دچار مشکلات قلبی هستند جستجو کنید. در کمال تعجب می بینید مجریان تلویزیونی، به خصوص آنهایی که هر شب یا هر هفته برنامه سنگین و جدی اجرا می کنند بیشتر به بیماری های قلبی عروقی دچار می شوند. نمونه شناخته شده اش هم لری کینگ که تا الان دو سکته قلبی جدی را پشت سر گذاشته است.

وقتی می گویند بازیگری یکی از سخت ترین مشاغل است، خیلی ها باور نمی کنند. نداشتن زمان کاری مشخص، تغذیه نامنظم، استرس و مواردی از این دست باعث شده این افراد بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی قرار بگیرند.

خوب شد رئیس جمهور نشدم

وقتی بازیگران و مجریان تلویزیونی به دلیل استرس و سبک زندگی در معرض خطر ابتلا به بیماری ها و سکته قلبی قرار دارند، فکر کنید شغل های مهمتر و پرمسئولیت تر چه بلایی سر آدم می آورند. رئیس جمهورها مثال عینی این واقعیت هستند. نمونه اش هم بیل کلینتون است و رئیس جمهور سابق لهستان که به همین دلیل درگذشت.




گرد آوری: فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: aftab.com


  مطالب پیشنهادی:
نیکول کیدمن در گریس موناکو و بیانیه کاخ سلطنتی
تصاویر دیده نشده از هیتلر، چرچیل و نازی ها در جنگ جهانی دوم
همجنس‌ گرایی ره‌آورد فمنیسم
نیکی کریمی، مهتاب کرامتی و سایر هنرمندان در جشن نکوداشت صمدیان+ تصاویر
اما استون در تور تبلیغاتی مرد عنکبوتی شگفت انگیز2+ تصاویر