هر چقدر ركود اقتصادی دست استودیوها را برای ساخت پروژه‌های بلند پروازانه بسته است، استقبال از سینماها را باعث شده چرا كه سینما در شرایط بد اقتصادی یكی از ارزانترین ابزار سرگرمی...

سمینار هفته گذشته در ساختمان اصلی استودیو سونی چیزی بود كه مدیران استودیوهای فیلمسازی نمی‌توانستند از آن چشم پوشی كنند.
 
چهره‌های سرشناسی چون مایكل لینتون- مدیر استودیو سونی-  امی پاسكال - معاون او- جان لشر -مدیر استودیو پارامونت- و مدیران بازار یابی استودیو پارامونت از سراسر جهان همگی به دور یك میز نشستند؛  دلیل حضور آنها چه می‌توانست باشد و اصلا موضوع این كنفرانس پر طرفدار چه بود؟
دستور كار این جلسه رسیدن به شیوه‌ای مؤثر برای عرضه فیلمی بود كه قرار است 2سال بعد اكران شود و قهرمان آن كسی نیست به ‌جز تن تن پسر گزارشگر و قهرمان سری كتاب‌های كمیك هرژه.
فیلم ماجراهای تن تن: اسرار اسب شاخدار نام دارد و كاری سه بعدی به‌ كارگردانی استیون اسپیلبرگ و تهیه‌كنندگی پیتر جكسون نیوزلندی و خالق سری فیلم‌های ارباب‌حلقه‌هاست. این فیلم 200 میلیون دلاری قرار است یكی از بزرگ‌ترین پدیده‌های اكران سال 2011 باشد و نخستین فیلم از یك سه‌گانه جدید سینمایی اسپیلبرگ است.
 
اما با وجود حضور اسپیلبرگ و جكسون هنوز 2 استودیو تولید‌كننده فیلم، نگرانی‌های متعددی از بابت بازاریابی فیلم دارند و دلیل آن هم بسیار ساده است؛ تن تن برخلاف سایر نقاط جهان در آمریكا شخصیتی محبوب نیست. اما 2 استودیو سونی و پارامونت تنها استودیوهایی نیستند كه استراتژی تازه اقتباس از آثاركلاسیك كودكان را دنبال می‌كنند.
سایرین هم بیكار ننشسته و پروژه‌های دیگری را كلید زده‌اند. یوگی خرسه، The smurfs، كماندو تنها و نسخه غیركارتونی از انیمیشن آوتار كه توسط نایت شیامالان كارگردانی خواهد شد. در كنار اینها چند فیلم از آثار كلاسیك كودكان نیز آماده اكران می‌شوند كه از آن جمله می‌توان به هابیت از تالكین‌ یا پرسی جكسون و المپین‌ها از ریك ریوردان اشاره كرد.
 
اما رویكرد استودیوها به این بازار چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ مهم‌ترین انگیزه، پر كردن خلأیی است كه از سال 2011با اكران قسمت هشتم هری پاتر در برنامه اكران سینماهای جهان ایجاد خواهد شد. هری پاتر دومین سری فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان است و 5 فیلم نخست این سری در جهان 4/4 میلیارد دلار فروش داشته و میلیاردها دلار دیگر از فروش محصولات جانبی این سری فیلم نصیب استودیو وارنر شده است.
از سوی دیگر با توجه به دوران ركود اقتصادی، استودیوها كه به‌شدت از ریسك‌های بزرگ مالی گریزان هستند، سعی دارند تا با تكیه بر محبوبیت و شهرت این داستان‌ها استراتژی تازه‌ای در اكران برای خود در نظر بگیرند و می‌توان گفت فیلم‌های خانوادگی به‌مراتب ریسك كمتری با توجه به هزینه‌های بالا نسبت به فیلم‌هایی دارند كه برای مخاطبان نوجوان ساخته می‌شوند و در عین حال شناخته شده بودن قهرمان این چنین فیلم‌هایی سبب می‌شود تا هزینه كمتری برای تبلیغات به استودیوها تحمیل شود.
 
آلن هورن- مدیر استودیو وارنر- كه امتیاز هری پاتر را در اختیار دارد، معتقد است در اكثر كشورهای دنیا علاقه فراوانی به شخصیت‌های كلاسیك كودكان وجود دارد و این علاقه دارای محدودیت سنی نیست. وارنر در كنار پیكسار –تولید‌كننده انیمیشن‌های پر فروشی چون داستان اسباب بازی و خارق‌العاده‌ها – نشان داده‌اند تولید فیلم‌های خانوادگی تنها محدود به استودیو دیزنی نیست و با انیمیشن و فیلم‌های خانوادگی می‌توان هر كسی را به سینما كشاند. اما هر چقدر ركود اقتصادی دست استودیوها را برای ساخت پروژه‌های بلند پروازانه بسته است، استقبال از سینماها را باعث شده چرا كه سینما در شرایط بد اقتصادی یكی از ارزانترین ابزار سرگرمی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.
الیزابت كابلر از استودیو فاكس در این رابطه می‌گوید: با شرایط بد بازار جهانی حضور تمامی اعضای خانواده در یك تفریح دسته جمعی در سالن سینما یك امتیاز بزرگ است. این روند نشان می‌دهد كه چرا باید استودیوها به اقتباس‌های ادبی از آثار كلاسیك خانوادگی روی بیاورند و به ‌دنبال خلق هری پاتری دیگر، لااقل روی پرده سینما باشند.
 
ولی به هر حال داستان‌های كلاسیك هم مشكلات خود را دارند و عرضه فیلمی كه بتواند تمامی رده‌های سنی خانواده را راضی از سالن سینما بیرون بفرستد، كاری مشكل است. مت‌تولماچ - مدیر بخش بازار یابی استودیو كلمبیا پیكچرز- تاكید می‌كند كه باید اعتماد خانواده نسبت به این فیلم‌ها جلب شود و آنها بایستی مطمئن باشند كه از تماشای فیلم در كنار فرزندانشان پشیمان نمی‌شوند.
این شاید مهم‌ترین نكته درساخت فیلم‌های خانوادگی محسوب شود. این موضوع در زمان ساخت فیلمی چون  «نارنیا: شیر، جادوگر و كمدلباس» كاملا جدی بود و استودیو والت دیزنی نگران بود كه جلوه‌های ویژه فیلم به یك اندازه برای بزرگسالان و نوجوانان جذاب باشد. این مشكل در زمان اكران فیلم دوم از این سری جدی‌تر شد و برخی از منتقدین اشاره داشتند كه فیلم شاهزاده كاسپین داستانی قدیمی دارد و در آن بیش از شخصیت‌های انسانی به شخصیت‌های نارنیایی پرداخته شده است.
 
این موضوع در فروش بین‌المللی فیلم هم منعكس بود و قسمت دوم تنها 420 میلیون دلار در جهان فروش داشت در حالی كه قسمت اول بیش از 745 میلیون دلار فروخته بود. اما اشتباهات در این ژانر هم می‌توانند پر هزینه و حتی برای استودیوها كوچك مرگبار باشند.ا ز جمله شكست‌های چشمگیر استودیوها می‌توان به ماجراهای اسپایدر ویك، سری اتفاقات ناگوار لمونی اسنیكت و نسخه سینمایی 180 میلیون دلاری ا زداستان مشهور فیلیپ پولمن –قطب نمایی طلایی- اشاره كرد.
این رویكرد استودیویی باعث شده تا در آخرین تحول برای فیلم تن تن در این جلسه ویژه تصمیم گرفته شود كه فیلم تن تن ابتدا در اروپا كه بیشترین طرفداران قهرمان كتاب‌های هرژه در آنجا زندگی می‌كنند به اكران درآید و در ماه‌های آینده در سایر قاره‌های جهان روی پرده رود و در نهایت در 23 دسامبر در آمریكا اكران شود. جمی بل، هنرپیشه انگلیسی نقش تن تن و دانیل كریگ نقش رد راكهام بدذات را ایفا خواهند كرد.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
ميليونرهای هری پاتر دچار مشکل شده‌اند!!
نگاهی به فیلم آبی (Bleu) ساخته كیشلوفسكی
پوچی رؤیای آمریكایی
دیروز و امروز ستارگان سینما
90 سال با خون آشام‌ها روی پرده سینما!