طنز فقط خنداندن مخاطب نیست
كارگردان مجموعههای به یاد ماندنی «روزی روزگاری» و «تفنگسرپر» این بار با مجموعه جدیدی به نام «پشت كوههای بلند» به تلویزیون آمده است.
پشت كوههای بلند كه در زمان تولید «اوسنه پادشاهی» نام داشت در 53 قسمت 40 دقیقهای به تهیهكنندگی رضا جودی تولید شده است.
سازندگان پشت كوههای بلند، یادآوری سریال روزی روزگاری را از یاد نبردهاند و در یكی از داستانهای آن گریزی به مرحوم خسرو شكیبایی و ژاله علو از بازیگران اصلی آن زدهاند.
داستان پشت كوههای بلند با بازی محمود پاكنیت درباره پادشاهی به نام سام شاه است كه برای خوشگذرانی به سمت اصفهان میآید و داستانهای طنز این مجموعه با حضور او در اصفهان رقم میخورد.
طنز معنادار
در حالی كه اوضاع كارهای ملودرام در تلویزیون و سینما روز به روز بدتر میشود، مجموعهها و فیلمهای كمدی و طنز در دو، سه سال اخیر رونقی پیدا كرده است.
در این میان همه ما با شنیدن نام امرالله احمدجو نخستین چیزی كه در ذهنمان متبلور میشود لحظههای شاد و شیرینی است كه همگی از روزی روزگاری به یاد داریم.
وی درباره وجه تمایز پشت كوههای بلند یا همان اوسنه پادشاهی میگوید: مانند كارهای قبلیام فضایی فانتزی و قصهوار دارد و یكی از وجه تمایزهایش شاید همین باشد كه سریال به مفهوم قصه پیوسته و دنبالهدار نیست و مجموعهای است از قصههای مستقل كه تعدادی از آنها در یك جلسه و برخی حداكثر در پنج، شش قسمت البته با فضا و شخصیتهای مشترك روایت میشوند.
وی ادامه میدهد: بسیاری از كارها به اسم طنز ساخته میشود، اما كمدی است. طنز متكی بر نقد، معنا و شوخی است. یعنی وقتی صحبت از طنز به میان میآید پای یك شوخی معنادار در میان است، در حالی كه یك كمدی فقط تاكید بر خنداندن مخاطب دارد. پشت كوههای بلند طنز معنادار است و من دوست ندارم با هر ترفندی مخاطب را بخندانم.
كارگردان روزی روزگاری با تاكید بر این كه در آثار طنز هر چقدر معنا مهم باشد، اثر فاخرتر است، بیان میكند: در یك اثر كمدی هر چقدر شوخی داغتر باشد كمدی موفقتر است، اما در یك اثر طنز قصد خنداندن مخاطب نیست. در یك اثر طنز با لحنی نرم هدف و معنای كار به مخاطب انتقال داده میشود، اما در یك اثر كمدی مقصودی جز خنداندن تماشاچی وجود ندارد كه اگر به درستی به آن پرداخته نشود به لودگی تبدیل خواهد شد.
احمدجو با بیان این كه در پشت كوههای بلند توجه زیادی به زبان فارسی و شاخههای آن شده است، توضیح میدهد: زبان ما بسیار غنی است و وظیفه یك به یك شهروندان است كه در حفظ آن كوشا باشند. یكی از راههای حفظ آن هم، تكلم به زبان مادری خودمان است. در ساخت این مجموعه به ادبیات و زبان فارسی در مقابل هجوم واژههای بیگانه توجه زیادی كردهایم.
وی میگوید: پشت كوههای بلند، قصهای فانتزی و شبیه «سلطان و شبان» دارد. ماجراهای آن كاملا خیالی است و به هیچ دورهای از تاریخ ایران برنمیگردد. داستانهای این سریال در فضای گذشته رخ میدهد و ما تمام بخشها را در اردوگاهی كه كنار زایندهرود زدیم، تصویربرداری كردیم. مجموعه ساختاری اپیزودیك دارد كه ضمن دنبال كردن خط كلی داستان و تلاش در فضایی طنز گونه علاوه بر خلق لحظاتی مفرح میكوشد بینندگان خود را با شخصیتهای مجموعه كه در این فضای فانتزی خلق شدهاند، همراه سازد.
احمدجو درباره این كه چرا بازیگران اصفهانی را برای این پروژه انتخاب كرده، توضیح میدهد: داستان این مجموعه روایتگر یك پادشاه خیالی است كه خودش را حاكم اصفهان میكند. در این مجموعه به بازیگرانی نیاز داشتیم كه به لهجه اصفهانی صحبت كنند. من كمتر بازیگری را دیدهام كه اصفهانی نباشد، اما خیلی خوب و بدون نقص با این لهجه حرف بزند، به همین دلیل بازیگران پیشكسوت و جوان اصفهانی را انتخاب كردم. البته بازیگران خوبی برگزیده شده و امیدوارم خوب هم شناسانده شوند.
كارگردان مجموعه تلویزیونی پشت كوههای بلند درباره انتخاب بازیگران و اینكه با توجه به تولید انبوه فیلمها و مجموعههای تلویزیونی توانستهاند بازیگرانی را كه مدنظر داشتند، جذب كند، میگوید: با توجه به شخصیت مورد نظر، توان و قدرت بازیگری، لهجه و... دوستان را انتخاب كردیم و چون در این مجموعه از لهجه اصفهانی استفاده زیادی شده است هنگام دیالوگنویسی با دقت فراوان آن را نوشتم، یعنی سعی كردم كوچكترین توهینی به هموطنان اصفهانی نشود. بهدرستی آراستگی زبان را در نگارش دیالوگها به كار بردم و سعی كردم ساختاری منسجم برای كار شكل گیرد.
توجه به زبان اصیل فارسی
رضا جودی، تهیهكننده پشت کوه های بلند درباره وجه تمایز این مجموعه با سایر مجموعه ها میگوید: توجه به زبان اصیل فارسی شاید مهمترین وجه تمایز این مجموعه باشد. این سریال هر شب از سیما پخش خواهد شد و اصول ساخت آن نیز بر همین اساس است؛ چراكه وقتی سریالی برای بخش شبانه ساخته میشود، اطلاعات ریز بسیاری دارد، اما نگرانی بابت فراموش شدن آن از سوی مخاطب وجود ندارد، چون تماشاچی هر شب مجموعه را دنبال میكند.
وی ادامه میدهد: این مجموعه چهار فاز داشت كه فاز اول آن به حاكم اصفهان مربوط بود و در كاخ گذشت، فاز دوم نیز به اردوگاه شاهی تعلق داشت، بخش سوم نیز كاروان شاهی بود كه برای رسیدن به اردوگاه میرفتند و فاز چهارم داخلیهای چادرها بود كه در اردوگاه تصویربرداری شد.
جودی بیان میكند: چادرها را در یك سوله برپا كردیم تا تغییرات آب و هوایی بر كار ما تاثیر نگذارد و بتوانیم بدون فوت وقت كار را انجام دهیم.
این تهیهكننده درخصوص واكنشها نسبت به لهجههای این سریال مانند سریال «در مسیر زایندهرود» توضیح میدهد: تمام بازیگرانی كه با لهجه اصفهانی صحبت كردند اصفهانی بودند و مابقی هم با لهجهای شبیه به لهجه استفاده شده در روزی روزگاری صحبت میكنند. به نظرم مشكلی پیش نخواهد آمد.
احمدجو، نویسنده توانایی است
محمود پاكنیت كه در سریال روزی روزگاری نقش حسام بیك را بازی میكرد، درباره حضورش در این مجموعه میگوید: پشت كوههای بلند اثری طنز و جذاب است. امرالله احمدجو علاوه بر این كه كارگردان ماهری است، در نویسندگی هم قلم توانایی دارد. برای همین در سه اثر این كارگردان بازی كردم و تجربه خوبی هم از این همكاری دارم.
پاك نیت ادامه داد: در این مجموعه نقش شاه را به عهده داشتم و همسرم نیز نقش مقابلم (ملكه) را بازی كرد كه تعامل خوبی با هم داشتیم.
خاطره خوبی ندارم
محمد فیلی، چهره شناختهشدهای در عرصه تصویر است. سالهاست بازی او را در فیلمها و سریالهای مختلف دیدهایم. از روزی روزگاری گرفته تا پهلوانان نمیمیرند و چاردیواری و این بار بازی در نقش تلخك.
وی درباره حضورش در این مجموعه میگوید: خاطره خوشی ندارم. اوسنه پادشاهی پروژه سختی بود، زیرا اثری كه باید طی سه سال ساخته میشد فیلمبرداریاش در یك سال و نیم به پایان رسید و فشرده كار كردیم.
فیلی ادامه میدهد: اما در حالت كلی با اینكه پشت كوههای بلند ربطی به داستان روزی روزگاری ندارد و دارای قصهای مجزاست، اما پخش آن از تلویزیون برای بسیاری از مخاطبان تداعیكننده همان روزیروزگاری است و دلیل آن هم استفاده از بازیگران مشابه است.
توقعم از طنز زیاد است
آتش تقیپور سال 1324 در خوی متولد شد، وی فارغ التحصیل در رشته بازیگری و كارگردانی بوده و بهعنوان بازیگر با كارگاه نمایش در چند اجرا همكاری كرده است.
وی درباره حضورش در این مجموعه میگوید: به دلیل دوستی كهن با آقای احمدجو حضور در این مجموعه را پذیرفتم، چرا كه به بینش، درایت و هوش او اعتقاد كامل دارم.
تقیپور ادامه میدهد: با اینكه مجموعه پیچیدگیهای كلامی زیادی دارد و در زبان بسیاری از هنرپیشهها نمیچرخید، اما هنر احمدجو باعث شد این اثر بسیار منسجم و جذاب ساخته شود.
وی میگوید: اساس كار طنز انتقاد است. تا وقتی انتقاد در این كار نباشد، طنز معنا ندارد. اگر بتوانم روزی كار طنز انجام دهم و دل مردم را شاد كنم، خیلی خوشحال میشوم.
تقی پور در پاسخ به اینكه آیا بازی در یك مجموعه طنز برای كسی كه معمولا در كارهای جدی بوده است سخت نیست، میگوید: بازیگر طنز و جدی را نمیتوان از هم تفكیك كرد. یك بازیگر كسی است كه بتواند در موقعیتهای مختلف بخوبی بازی كند.
تقیپور درباره نقشش توضیح میدهد: قشونسالار با اینكه شخصیتی طنزگونه دارد، اما بسیار جدی است. ترجیح میدهم خود مخاطب ویژگیهای قشونسالار را پیدا كند.
وی درباره وضعیت طنز در سیما میگوید: ارزیابی خوبی ندارم. متاسفانه در حال حاضر بیشتر مجموعههای طنز سطح ذوق مخاطب را پایین آورده است. من توقع بیشتری از طنز دارم. یك مجموعه طنز باید همنیش و هم نوش داشته باشد. یعنی هم بخنداند و هم بگریاند.
توجه به زبان اصفهانی
حسن اكلیلی متولد ۱۳۳۲ در اصفهان، تئاترهای متعددی را در شهر اصفهان بازی و كارگردانی كرده و درچند سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی حضور داشته است.
وی درباره حضورش در پشت كوههای بلند میگوید: علاوه بر سابقه دوستی با امرالله احمدجو، با توجه به اینكه اصفهانی هستم، قصه این مجموعه میطلبید در آن بازی كنم.
اكلیلی در پاسخ به اینكه آیا به لهجه اصفهانی در دیالوگنویسی فیلمنامه بخوبی پرداخته شده است یا نه؟! توضیح میدهد: با توجه به دقت و قلم خوب امرالله احمدجو كوچكترین لفظ غلطی در دیالوگها به كار نرفته است.
بازیگر مجموعه پشت كوههای بلند درباره وجه تمایز این مجموعه میگوید: قصه این مجموعه ریشهدار و اصیل در فرهنگ فارسی است و نیازمند تعمق مخاطبان است. شخصیتهای زیادی دارد، اما با دقت احمدجو منسجم ساخته شده است.
وی در ادامه درباره نقشش میگوید: این شخصیت موقعیت خوبی در اصفهان دارد، اما علاقهمند است پادشاه ایران شود. تعدادی نیرو طلب میكند تا به او برای رسیدن به هدفش كمك كنند كه به طور اتفاقی پادشاه ایران به اصفهان سفر میكند و او را با پیشكارش آمیز قلی مشغول طرح توطئهای علیه خود میبیند تا بتواند همه ایران را در سیطره خود بگیرد و از كدخدای كولیباد و خواجه نعمان تاجر بزرگ شهر خواسته است برای تامین پول اسلحه، سرباز و لشكر به آنها كمك كنند و ادامه ماجرا .
كارگردان مجموعههای به یاد ماندنی «روزی روزگاری» و «تفنگسرپر» این بار با مجموعه جدیدی به نام «پشت كوههای بلند» به تلویزیون آمده است.
پشت كوههای بلند كه در زمان تولید «اوسنه پادشاهی» نام داشت در 53 قسمت 40 دقیقهای به تهیهكنندگی رضا جودی تولید شده است.
سازندگان پشت كوههای بلند، یادآوری سریال روزی روزگاری را از یاد نبردهاند و در یكی از داستانهای آن گریزی به مرحوم خسرو شكیبایی و ژاله علو از بازیگران اصلی آن زدهاند.
داستان پشت كوههای بلند با بازی محمود پاكنیت درباره پادشاهی به نام سام شاه است كه برای خوشگذرانی به سمت اصفهان میآید و داستانهای طنز این مجموعه با حضور او در اصفهان رقم میخورد.
طنز معنادار
در حالی كه اوضاع كارهای ملودرام در تلویزیون و سینما روز به روز بدتر میشود، مجموعهها و فیلمهای كمدی و طنز در دو، سه سال اخیر رونقی پیدا كرده است.
در این میان همه ما با شنیدن نام امرالله احمدجو نخستین چیزی كه در ذهنمان متبلور میشود لحظههای شاد و شیرینی است كه همگی از روزی روزگاری به یاد داریم.
وی درباره وجه تمایز پشت كوههای بلند یا همان اوسنه پادشاهی میگوید: مانند كارهای قبلیام فضایی فانتزی و قصهوار دارد و یكی از وجه تمایزهایش شاید همین باشد كه سریال به مفهوم قصه پیوسته و دنبالهدار نیست و مجموعهای است از قصههای مستقل كه تعدادی از آنها در یك جلسه و برخی حداكثر در پنج، شش قسمت البته با فضا و شخصیتهای مشترك روایت میشوند.
وی ادامه میدهد: بسیاری از كارها به اسم طنز ساخته میشود، اما كمدی است. طنز متكی بر نقد، معنا و شوخی است. یعنی وقتی صحبت از طنز به میان میآید پای یك شوخی معنادار در میان است، در حالی كه یك كمدی فقط تاكید بر خنداندن مخاطب دارد. پشت كوههای بلند طنز معنادار است و من دوست ندارم با هر ترفندی مخاطب را بخندانم.
كارگردان روزی روزگاری با تاكید بر این كه در آثار طنز هر چقدر معنا مهم باشد، اثر فاخرتر است، بیان میكند: در یك اثر كمدی هر چقدر شوخی داغتر باشد كمدی موفقتر است، اما در یك اثر طنز قصد خنداندن مخاطب نیست. در یك اثر طنز با لحنی نرم هدف و معنای كار به مخاطب انتقال داده میشود، اما در یك اثر كمدی مقصودی جز خنداندن تماشاچی وجود ندارد كه اگر به درستی به آن پرداخته نشود به لودگی تبدیل خواهد شد.
احمدجو با بیان این كه در پشت كوههای بلند توجه زیادی به زبان فارسی و شاخههای آن شده است، توضیح میدهد: زبان ما بسیار غنی است و وظیفه یك به یك شهروندان است كه در حفظ آن كوشا باشند. یكی از راههای حفظ آن هم، تكلم به زبان مادری خودمان است. در ساخت این مجموعه به ادبیات و زبان فارسی در مقابل هجوم واژههای بیگانه توجه زیادی كردهایم.
وی میگوید: پشت كوههای بلند، قصهای فانتزی و شبیه «سلطان و شبان» دارد. ماجراهای آن كاملا خیالی است و به هیچ دورهای از تاریخ ایران برنمیگردد. داستانهای این سریال در فضای گذشته رخ میدهد و ما تمام بخشها را در اردوگاهی كه كنار زایندهرود زدیم، تصویربرداری كردیم. مجموعه ساختاری اپیزودیك دارد كه ضمن دنبال كردن خط كلی داستان و تلاش در فضایی طنز گونه علاوه بر خلق لحظاتی مفرح میكوشد بینندگان خود را با شخصیتهای مجموعه كه در این فضای فانتزی خلق شدهاند، همراه سازد.
احمدجو درباره این كه چرا بازیگران اصفهانی را برای این پروژه انتخاب كرده، توضیح میدهد: داستان این مجموعه روایتگر یك پادشاه خیالی است كه خودش را حاكم اصفهان میكند. در این مجموعه به بازیگرانی نیاز داشتیم كه به لهجه اصفهانی صحبت كنند. من كمتر بازیگری را دیدهام كه اصفهانی نباشد، اما خیلی خوب و بدون نقص با این لهجه حرف بزند، به همین دلیل بازیگران پیشكسوت و جوان اصفهانی را انتخاب كردم. البته بازیگران خوبی برگزیده شده و امیدوارم خوب هم شناسانده شوند.
كارگردان مجموعه تلویزیونی پشت كوههای بلند درباره انتخاب بازیگران و اینكه با توجه به تولید انبوه فیلمها و مجموعههای تلویزیونی توانستهاند بازیگرانی را كه مدنظر داشتند، جذب كند، میگوید: با توجه به شخصیت مورد نظر، توان و قدرت بازیگری، لهجه و... دوستان را انتخاب كردیم و چون در این مجموعه از لهجه اصفهانی استفاده زیادی شده است هنگام دیالوگنویسی با دقت فراوان آن را نوشتم، یعنی سعی كردم كوچكترین توهینی به هموطنان اصفهانی نشود. بهدرستی آراستگی زبان را در نگارش دیالوگها به كار بردم و سعی كردم ساختاری منسجم برای كار شكل گیرد.
توجه به زبان اصیل فارسی
رضا جودی، تهیهكننده پشت کوه های بلند درباره وجه تمایز این مجموعه با سایر مجموعه ها میگوید: توجه به زبان اصیل فارسی شاید مهمترین وجه تمایز این مجموعه باشد. این سریال هر شب از سیما پخش خواهد شد و اصول ساخت آن نیز بر همین اساس است؛ چراكه وقتی سریالی برای بخش شبانه ساخته میشود، اطلاعات ریز بسیاری دارد، اما نگرانی بابت فراموش شدن آن از سوی مخاطب وجود ندارد، چون تماشاچی هر شب مجموعه را دنبال میكند.
وی ادامه میدهد: این مجموعه چهار فاز داشت كه فاز اول آن به حاكم اصفهان مربوط بود و در كاخ گذشت، فاز دوم نیز به اردوگاه شاهی تعلق داشت، بخش سوم نیز كاروان شاهی بود كه برای رسیدن به اردوگاه میرفتند و فاز چهارم داخلیهای چادرها بود كه در اردوگاه تصویربرداری شد.
جودی بیان میكند: چادرها را در یك سوله برپا كردیم تا تغییرات آب و هوایی بر كار ما تاثیر نگذارد و بتوانیم بدون فوت وقت كار را انجام دهیم.
این تهیهكننده درخصوص واكنشها نسبت به لهجههای این سریال مانند سریال «در مسیر زایندهرود» توضیح میدهد: تمام بازیگرانی كه با لهجه اصفهانی صحبت كردند اصفهانی بودند و مابقی هم با لهجهای شبیه به لهجه استفاده شده در روزی روزگاری صحبت میكنند. به نظرم مشكلی پیش نخواهد آمد.
احمدجو، نویسنده توانایی است
محمود پاكنیت كه در سریال روزی روزگاری نقش حسام بیك را بازی میكرد، درباره حضورش در این مجموعه میگوید: پشت كوههای بلند اثری طنز و جذاب است. امرالله احمدجو علاوه بر این كه كارگردان ماهری است، در نویسندگی هم قلم توانایی دارد. برای همین در سه اثر این كارگردان بازی كردم و تجربه خوبی هم از این همكاری دارم.
پاك نیت ادامه داد: در این مجموعه نقش شاه را به عهده داشتم و همسرم نیز نقش مقابلم (ملكه) را بازی كرد كه تعامل خوبی با هم داشتیم.
خاطره خوبی ندارم
محمد فیلی، چهره شناختهشدهای در عرصه تصویر است. سالهاست بازی او را در فیلمها و سریالهای مختلف دیدهایم. از روزی روزگاری گرفته تا پهلوانان نمیمیرند و چاردیواری و این بار بازی در نقش تلخك.
وی درباره حضورش در این مجموعه میگوید: خاطره خوشی ندارم. اوسنه پادشاهی پروژه سختی بود، زیرا اثری كه باید طی سه سال ساخته میشد فیلمبرداریاش در یك سال و نیم به پایان رسید و فشرده كار كردیم.
فیلی ادامه میدهد: اما در حالت كلی با اینكه پشت كوههای بلند ربطی به داستان روزی روزگاری ندارد و دارای قصهای مجزاست، اما پخش آن از تلویزیون برای بسیاری از مخاطبان تداعیكننده همان روزیروزگاری است و دلیل آن هم استفاده از بازیگران مشابه است.
توقعم از طنز زیاد است
آتش تقیپور سال 1324 در خوی متولد شد، وی فارغ التحصیل در رشته بازیگری و كارگردانی بوده و بهعنوان بازیگر با كارگاه نمایش در چند اجرا همكاری كرده است.
وی درباره حضورش در این مجموعه میگوید: به دلیل دوستی كهن با آقای احمدجو حضور در این مجموعه را پذیرفتم، چرا كه به بینش، درایت و هوش او اعتقاد كامل دارم.
تقیپور ادامه میدهد: با اینكه مجموعه پیچیدگیهای كلامی زیادی دارد و در زبان بسیاری از هنرپیشهها نمیچرخید، اما هنر احمدجو باعث شد این اثر بسیار منسجم و جذاب ساخته شود.
وی میگوید: اساس كار طنز انتقاد است. تا وقتی انتقاد در این كار نباشد، طنز معنا ندارد. اگر بتوانم روزی كار طنز انجام دهم و دل مردم را شاد كنم، خیلی خوشحال میشوم.
تقی پور در پاسخ به اینكه آیا بازی در یك مجموعه طنز برای كسی كه معمولا در كارهای جدی بوده است سخت نیست، میگوید: بازیگر طنز و جدی را نمیتوان از هم تفكیك كرد. یك بازیگر كسی است كه بتواند در موقعیتهای مختلف بخوبی بازی كند.
تقیپور درباره نقشش توضیح میدهد: قشونسالار با اینكه شخصیتی طنزگونه دارد، اما بسیار جدی است. ترجیح میدهم خود مخاطب ویژگیهای قشونسالار را پیدا كند.
وی درباره وضعیت طنز در سیما میگوید: ارزیابی خوبی ندارم. متاسفانه در حال حاضر بیشتر مجموعههای طنز سطح ذوق مخاطب را پایین آورده است. من توقع بیشتری از طنز دارم. یك مجموعه طنز باید همنیش و هم نوش داشته باشد. یعنی هم بخنداند و هم بگریاند.
توجه به زبان اصفهانی
حسن اكلیلی متولد ۱۳۳۲ در اصفهان، تئاترهای متعددی را در شهر اصفهان بازی و كارگردانی كرده و درچند سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی حضور داشته است.
وی درباره حضورش در پشت كوههای بلند میگوید: علاوه بر سابقه دوستی با امرالله احمدجو، با توجه به اینكه اصفهانی هستم، قصه این مجموعه میطلبید در آن بازی كنم.
اكلیلی در پاسخ به اینكه آیا به لهجه اصفهانی در دیالوگنویسی فیلمنامه بخوبی پرداخته شده است یا نه؟! توضیح میدهد: با توجه به دقت و قلم خوب امرالله احمدجو كوچكترین لفظ غلطی در دیالوگها به كار نرفته است.
بازیگر مجموعه پشت كوههای بلند درباره وجه تمایز این مجموعه میگوید: قصه این مجموعه ریشهدار و اصیل در فرهنگ فارسی است و نیازمند تعمق مخاطبان است. شخصیتهای زیادی دارد، اما با دقت احمدجو منسجم ساخته شده است.
وی در ادامه درباره نقشش میگوید: این شخصیت موقعیت خوبی در اصفهان دارد، اما علاقهمند است پادشاه ایران شود. تعدادی نیرو طلب میكند تا به او برای رسیدن به هدفش كمك كنند كه به طور اتفاقی پادشاه ایران به اصفهان سفر میكند و او را با پیشكارش آمیز قلی مشغول طرح توطئهای علیه خود میبیند تا بتواند همه ایران را در سیطره خود بگیرد و از كدخدای كولیباد و خواجه نعمان تاجر بزرگ شهر خواسته است برای تامین پول اسلحه، سرباز و لشكر به آنها كمك كنند و ادامه ماجرا .
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی:
معرفی چند فیلم تلویزیونی که به زودی درقاب شیشه ای میدرخشد
امیر حسین رستمی: مسیر انحرافی اشتراکاتی با لاست دارد
مصاحبه با مرد اول سریال قهوه تلخ!
كلاه قرمزی و كودك درون بازیگوش ما
نگاهی به سریال «حیرانی»