توران دختر وسطی خانواده یك مهندس است كه روی برج كار می‌كند و با همسرش كه یك پزشك است و امیر آقایی آن را بازی می‌كند اختلافات زناشویی دارند و تقریبا در آستانه...
 
 با نزدیك شدن به ماه مبارك رمضان، مردم در كنار انتظار برای گشودن روزه، تلویزیون خود را نیز می‌گشایند تا بنابه یك سنت رسانه‌ای، بار دیگر مخاطب سریال‌های مناسبتی‌ای باشند كه از شبكه‌های گوناگون پخش می‌شود.
شبكه دوم سیما امسال برای مخاطبان خود سریالی را به نام «پاییز پدرسالار» در دست تولید دارد كه كارگردان آن مسعود شاه‌محمدی است.
 
سریال‌های مناسبتی در سال‌های اخیر آنچنان جای خود را میان مردم باز كرده و طرفدار یافته است كه خبرهای پشت صحنه آن نیز كنجكاوی آنان را برمی‌انگیزد كه تلویزیون امسال چه سریالی را برای آنها در نظر گرفته است؟ اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، گزارش زیر را بخوانید:
و اینك پاییز پدرسالار در راه است. نه اشتباه نكنید. این نام رمان گابریل گارسیا ماركز نیست هر چند ممكن است قهرمانان آنها شبیه هم باشند و تقدیری مشترك را تجربه كنند. در عصری زندگی می‌كنیم كه تقدیر، سرنوشتی جز خزان و فروپاشی را برای پدرسالاری رقم نمی‌زند و فرقی هم نمی‌كند كه این اراده تاریخی در كدامین جغرافیا رخ می‌دهد. پدرسالاری تنها در عرصه سیاست اتفاق نمی‌افتد، بلكه بیش از آن در نهاد خانواده پایه‌ریزی می‌شود و چه بسا از همین كانون به عرصه‌های عمومی‌تر بسط می‌یابد.
 
پاییز پدرسالار، نام سریالی است كه مخاطبان تلویزیون پای سفره افطار در ماه رمضان از شبكه دوم خواهند دید و هم‌اكنون مسعود شاه‌محمدی و همكارانش در این روزها سخت و پرشتاب می‌كوشند این سریال 30 قسمتی را بموقع به آنتن برسانند؛ هرچند شواهد و حكایات نشان می‌دهد تولید این سریال به احتمال زیاد تا نیمه‌های ماه رمضان نیز طول بكشد و گویا هیچ‌گاه قرار نیست مدیریت زمان در مورد سریال‌های مناسبتی محقق شود و هر ساله دست‌اندركاران تولید مجموعه‌های مناسبتی با شتاب و فشرده مجبورند كار كنند تا سریال از پخش بموقع از شبكه‌ها بازنماند.
 
این روزها در كنار ساخت فیلم و سریال‌های متداول تلویزیونی، چند گروه تولیدی همزمان در گوشه و كنار این شهر مشغول ساخت سریال‌های مناسبتی هستند كه یكی از آنها همین پاییز پدرسالار است كه در یكی از شمالی‌ترین نقاط تهران و خارج از فضای شلوغ شهر در منطقه لواسان در حال تصویربرداری است. ما نیز در یكی از این روزهای گرم تابستانی به این منطقه خوش آب و هوا و به خانه ویلایی پدرسالار رفتیم تا از روند تولید این سریال از نزدیك آشنا شویم.
خانه همواره به عنوان لوكشین اصلی بسیاری از سریال‌های خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در اینجا صرفا یك محل فیلمبرداری نیست و به نوعی بازنمایی اقتدار و ثروت فرخ كامیاران را نشان می‌دهد كه در مكان زندگی او تجسم می‌یابد. خانه‌ای بزرگ و مدرن با استخر و كلبه‌ای چوبی و زیبا در باغ كه البته محل استراحت و تفریح عوامل پشت صحنه در زمان فراغت نیز می‌شود.
بچه‌های تداركات برای یكی از پلان‌های داستان، سگی زیبا و خطرناك را اجاره كرده‌اند كه صدای وحشتناك او گاهی برخی عوامل را می‌ترساند. سگ را به درختی می‌بندند تا از آن در زمان لازم استفاده كنند.
خانه‌ای كه هم به دلیل بزرگی و زیبایی و هم به خاطر نسبت دراماتیكی كه با قصه دارد سهم عمده‌ای از لوكیشن این سریال را به خود اختصاص داده است و مخاطبان شاهد اتفاقات مهمی از قصه پدرسالار در این خانه خواهند بود. این خانه البته كاركردهای دیگری هم دارد.
مثلا در طبقه دوم آن اتاق گریم تشكیل شده است كه هر بازیگری با ورود به این خانه، ابتدا به طبقه دوم آن می‌رود تا زیر دست محمدرضا قومی، طراح گریم این مجموعه كسوت نقش را تن كند و چهره خود را به آرایش نقش بسپارد.

توران، دختر وسطی خانواده

وقتی به اتاق گریم می‌رسم بهناز جعفری در نوبت نشسته است تا برای كاراكتر توران، دختر وسطی فرخ گریم شود. جعفری درباره نقش خود در این سریال می‌گوید: توران دختر وسطی خانواده یك مهندس است كه روی برج كار می‌كند و با همسرش كه یك پزشك است و امیر آقایی آن را بازی می‌كند اختلافات زناشویی دارند و تقریبا در آستانه فروپاشی قرار گرفته‌اند.
بهناز جعفری در سریال‌های متعددی بازی كرده است، اما وقتی از او می‌پرسم این چندمین سریالی است كه بازی می‌كند جواب طنزآلودی می‌دهد كه: من معمولا نمی‌شمارم كه در چند سریال بازی كرده‌ام، چون می‌ترسم كم شود! البته فقط این را می‌داند كه این اولین سریال مناسبتی است كه در آن حضور دارد.
بهناز جعفری در مورد كارهای مناسبتی می‌گوید: خوشبختانه این كار زود شروع شده است، اما معمولا سریال‌های مناسبتی به دلیل تاخیر در تصویربرداری و رساندن آن به پخش آنقدر عجله می‌كنند كه به كیفیت سریال لطمه می‌خورد. به گفته جعفری، این سریال تم مذهبی ندارد و مناسبتی بودن آن به زمان پخش سریال در ماه رمضان برمی‌گردد. حالا دیگر نوبت بهناز جعفری است تا پشت میز گریم بنشیند. من نیز از خانه مجلل پدرسالار به درون حیاط می‌روم.

گپی با راننده پدرسالار

پدرسالاری اگرچه ما را بیشتر به یاد گذشته می‌اندازد، اما همیشه شكل سنتی ندارد و در غالب ساختاری مدرن نیز قابل بازتولید است. مخاطبان با چهره سنتی این مساله در سریال پدرسالار اكبر خواجویی با بازی محمدعلی كشاورز آشنا شدند، اما در پاییز پدرسالار مخاطبان با چهره‌ای ثروتمند و مرفه از این الگو مواجه می‌شوند كه شاید هیچ كس به اندازه اسماعیل، راننده شخصی او به خصوصیات و رفتار او آشنا نباشد. محمود بنفشه‌خواه كه نقش این پیرمرد را بازی می‌كند در گوشه‌ای از حیاط خانه پدرسالار روی یك صندلی نشسته و با روحیه پرنشاط و شادی كه دارد نسبت به همه عوامل صحنه برخلاف ظاهر نحیف و پیرش سرحال‌تر به نظر می‌رسد.
بنفشه‌خواه درباره نقش خود در این سریال می‌گوید: نقش من در این كار راننده یك آقای سوپر ثروتمند است. این آقا صاحب 3 تا زن است و سه، چهار تا دختر هم دارد كه با یكی از آنها به نام لعیا سرشاخ است كه رل آن را خانم بساتینی بازی می‌كند. من هم در این نقش، دلخوشی از فرخ پدرسالار ندارم و به خاطر برخوردهایی كه با خانواده‌اش دارد از او دلخورم. شاید برایتان جالب باشد كه ماشین پدرسالار پژوهای 6 در است و یك خودروی كاملا اعیانی به حساب می‌آید. بنفشه‌خواه كه ظاهرا نقش خود را دوست دارد درباره اسماعیل می‌گوید او سال‌های طولانی در خانه فرخ خدمت كرده و در یك جا به او می‌گوید «این همه سال منتظر بودم كه امروز فرو ریختنت را ببینم» از حرف‌های بنفشه‌خواه می‌شد فهمید كه فرخ به خاطر اختلافات خانوادگی بر سر ارث و میراث كه با فرزندانش پیدا كرده است، هم به لحاظ شخصیتی و هم مالی در وضعیت بحرانی قرار دارد و خوب از عنوان سریال هم می‌توان حدس زد كه قصه از چه قرار است.
از محمود بنفشه‌خواه خداحافظی می‌كنم، اما بیش از آن‌كه به اسماعیل و نقش آن در سریال فكر كنم به خود بنفشه‌خواه می‌اندیشم كه به خاطر شیمی‌درمانی، موهای سرش ریخته و بسیار لاغر و ضعیف شده، اما روحیه بسیار خوب و بانشاطی دارد. همین مساله باعث شد طراح گریم سریال برای او یك لباس فرمی را در نظر بگیرد كه دارای كلاهی پلیسی است و مشكل را حل می‌كند و همین‌كه این نحوه پوشش، تناسب دراماتیكی و ساختاری نیز با قصه این مجموعه دارد. بعد كه بنفشه‌خواه را در آن لباس دیدم متوجه دقت و تیزهوشی طراح گریم شدم و این‌كه چنین حرفه‌ای چقدر می‌تواند در كیفیت كار و موفقیت آن تاثیر بگذارد.

كمی درباره قصه

سریال‌های مناسبتی ماه رمضان حتی اگر به شكل مستقیم به طرح مسائل مذهبی و مرتبط با این ماه هم نپردازند، اما دارای تمی اخلاقی هستند كه در پس قصه خود، پیامی اخلاقی و انسانی را دنبال می‌كنند كه البته این رویكرد با توجه به تاثیرات فرامتنی اثر و فضای معنوی زمان پخش آن از قدرت تاثیرگذاری بیشتری هم برخوردار هستند. با توجه به مناسبتی بودن و عنوان سریال به نظر می‌رسد داستان پاییز پدرسالار در چنین فضای روایت شود و مولفه‌های تربیتی در آن پررنگ باشد. فیلمنامه سریال را خود كارگردان، مسعود شاه‌محمدی بر اساس طرحی از جابر قاسمعلی نوشته و داستان آن درباره مرد متمولی به نام فرخ است كه روابط خوبی با دخترانش پوران، توران و لعیا و دامادهایش، خسرو و امیر دارد. ولی او كم‌كم احساس می‌كند دوران خانه‌نشینی و استراحتش فرارسیده و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد اموال و مسوولیت‌هایش را به دخترانش بسپارد، اما برای این كار شرطی دارد. همین شرایط و شیوه تقسیم ارث و میراث، بستر اختلاف میان فرزندان و دیگر اعضای خانواده را موجب می‌شود و تعلیق اصلی داستان را شكل می‌دهد. قطعا ادامه این ماجرا در نمایش تلویزیونی آن بر سر سفره افطار لطف دیگری دارد و بیش از این، قصه سریال را لو نمی‌دهم.

پدرسالار كیست؟

اگر تا اینجای گزارش با ما همراه بودید حتما متوجه شدید شخصیت اصلی و قهرمان این سریال فرخ است كه كلیت قصه، حول كاراكتر او تعریف می‌شود و قطعا دوست دارید بدانید چه كسی نقش او را بازی می‌كند. اتفاقا نقطه عطف سریال و شاید مهم‌ترین اتفاقی كه به واسطه این مجموعه افتاده، نه به لحاظ مضمون و ساختار روایی آن كه به خاطر شخصی است كه قرار است نقش فرخ را بازی كند. او یكی از موفق‌ترین و خوش‌صداترین و از صداهای ماندگار هنر دوبله ایران، چنگیز جلیلوند است كه مخاطبان سینما و تلویزیون صدای او را در نقش بازیگران بزرگی همچون مارلون براندو، پل نیومن، برت لنكستر، پیتر اتول و... شنیده‌اند. او همچنین مجری برنامه هنر دوبله است كه هم‌اكنون از شبكه 5 سیما در حال پخش است.
جلیلوند با حضور در این سریال، اولین تجربه بازیگریش را آن هم در نقش اول به ثبت می‌رساند. هوا رو به تاریكی می‌رود كه او به سر صحنه می‌رسد و من آنقدر مشتاقم تا صدای زیبایی او را بشنوم كه هنوز عرقش خشك نشده به سراغش می‌روم تا از دلایل حضورش در نخستین تجربه بازیگری بشنوم. جلیلوند نیز بسیار با حوصله و مهربان به پرسش‌های من پاسخ می‌دهد. او در تعریف نقش خود در پاییز پدرسالار می‌گوید: «این نقش یك ضدقهرمان و نقش منفی است كه البته نقشی حساس و قابل تاملی است، مثل پدر خوانده كه براندو در آن بخوبی می‌درخشد.»
سریال‌های رمضان حتی اگر به شكل مستقیم به طرح مسائل مذهبی و مرتبط با این ماه هم نپردازند اما دارای تمی اخلاقی هستند
جلیلوند، نقش فرخ را به دلیل تفاوتش با شخصیت و زندگی فردیش جذاب می‌داند كه دوست دارد آن را تجربه كند. به گفته وی، او یك شخصیت درونگراست كه حركات اضافی ندارد، خیلی آرام صحبت می‌كند و بسیار پیچیده است و در واقع من باید تصویر جدیدی از خودم ترسیم، كنم كه ممكن است كسانی كه مرا می‌شناسند را متعجب كند. اگرچه او این نقش را می‌پسندد؛ اما از نوع صدا و شیوه حرف زدنش در این نقش چندان رضایتی ندارد.
جالب است فریدون جیرانی از جمله مهم‌ترین اشخاصی بوده است كه جلیلوند را برای ایفای این نقش به تهیه‌كننده و كارگردان معرفی كرده است. ظاهرا او ابتدا نقش را دوست نداشته است؛ اما به دلیل پیشنهاد و تایید برخی دوستان كارگردانش این نقش را می‌پذیرد. جالب‌تر این‌كه او معتقد است تجربیات او در دوبله كه به نوعی بازی كردن از طریق صداست را در این نقش موثر نمی‌داند؛ چراكه معتقد است هیچ‌گاه در قالب دوبلور هم چنین كاراكتری را تجربه نكرده است.
چیزی نزدیك به 2 دهه پیش بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی هم دوبله می‌شد و مانند امروز صدابرداری سر صحنه چندان رواج نداشت. جلیلوند همچنان به دوبله آثار ایرانی معتقد است و می‌گوید: «متاسفانه فن بیان در سینمای ما خیلی ضعیف است و حتی بسیاری از بازیگران خوب ما نیز فاقد این مهارت هستند.»وی با اشاره به اعتقاد علی حاتمی به دوبله در آثارش گفت: من در فیلم ستارخان علی حاتمی قبل از انقلاب به جای عزت‌الله انتظامی سخن گفتم؛ در حالی كه ایشان قبلا خودشان دوبلور بوده‌اند.
قطعا پاییز پدرسالار بیش از هر چیز برای چنگیز جلیلوند خاطره‌انگیز خواهد شد و چه‌بسا مسیر جدیدی را در زندگی حرفه‌ای‌اش بگشاید تا به موازات دوبله به بازیگری هم بپردازد. البته او از سوی آقای رویین‌تن به بازی در فیلم زمهریر دعوت شده بود كه به خاطر مشغول بودن در همین سریال نتوانست با وی همكاری كند. او شخصا علاقه دارد كه به كار بازیگری ادامه بدهد؛ اما به شرطی كه آن نقش و اساسا، بازیگری به كار دوبله او لطمه نزند. به قول خودش اگر كار بازیگری جواهر هم باشد؛ اما به حرفه دوبله او لطمه بزند، آن را نخواهد پذیرفت. او آنقدر به هنر دوبله علاقه‌مند است كه حتی حاضر نیست صدای دیگری را روی نقش خود بپذیرد و یكی از شرط‌های حضور او در بازیگری، سخن گفتن با صدای خودش است.

بازیگر دوبلوری دیگر

تقریبا همه عواملی كه برای گرفتن سكانس‌های 35 تا 39 باید می‌آمدند، خود را به خانه ویلایی پدرسالار رسانده‌اند. شام می‌آید و هر چند نفر در گوشه‌ای از این خانه  باغ زیبا مشغول شام خوردن می‌شوند. میرطاهر مظلومی را می‌بینم. او نیز از هنرمندانی است كه همزمان در 2 حوزه بازیگری و دوبله مشغول است. او پیش از آن كه در مورد نقش خود در این سریال صحبت كند، از فضای آرامی كه تهیه‌كننده و برنامه‌ریزان این مجموعه برای بازیگران ایجاد كرده‌اند، قدردانی می‌كند و این آرامش را در بروز خلاقیت‌های بازیگران بسیار موثر می‌داند. او نقش خسرو، داماد خانواده را بازی می‌كند كه یك مغازه صوتی  تصویری دارد و در روند دراماتیكی قصه اثرگذار است.
مظلومی با توجه به تجربه هر دو كار دوبله و بازیگری معتقد است: «دوبلورها بالطبع صدای خوبی دارند؛ اما در سینما چیزی به آن اضافه می‌شود و آن میمیك است. وقتی صدا و میمیك سینك هم حركت كنند، آن نقش تاثیرگذار می‌شود؛ اما گاهی اوقات می‌بینیم كه صدا جلوتر از میمیك حركت می‌كند و این نقضی در بازیگری به حساب می‌آید.» او كه نقش‌های تاریخ معاصر مثل شعبان جعفری (شعبان بی‌مخ) و احمدشاه را در كارنامه خود دارد، برخلاف استادش، جلیلوند می‌گوید اگر در نقشی، كارگردان تشخیص بدهد كه صدای دیگری روی نقش او باشد، می‌پذیرد.
در زمانی این گزارش را تهیه می‌كردم كه در آستانه اولین سالگرد مرگ خسرو شكیبایی بودیم و جلیلوند و مظلومی هر دو، صدا و بازی او را ستودند و مظلومی تاكید كرد كه خسرو شكیبایی تنها با خسرو شكیبایی قابل مقایسه است.

برنامه‌ریزی سریال

همان طور كه میرطاهر مظلومی اشاره كرد، نقش برنامه‌ریزی در ایجاد آرامش و خلاقیت و پیش بردن پروژه، بسیار اهمیت دارد. نقشی كه علی سبزواری در سریال پاییز پدرسالار به عهده دارد. او دوش به دوش كارگردان در كنار سریال ایستاده و سریال را هدایت می‌كند. سبزواری از تعدد لوكیشن‌ها در این سریال می‌گوید كه مهم‌ترین آنها شامل خانه توران، پوران، پیران، فرخ، یك برج نیمه‌كاره، كلانتری، بهشت‌زهرا، بیمارستان، خانه سالمندان، كارخانه سنگ‌بری و... است كه نشان می‌دهد غنای تصویری سریال بالاست و تنوع زیادی دارد. به گفته او 50 درصد كار تصویربرداری شده و نیمی دیگر از آن مانده كه احتمالا تا ماه رمضان هم طول می‌كشد.
سبزواری داستان این سریال را بسار جدی می‌داند كه در بستر یك درام خانوادگی روایت می‌شود و هیچ‌گونه طنزی هم در آن نیست. درواقع داستانی است كه كمتر تجربه و تكرار شده است. جالب است كه این سریال با تعدد بازیگران و لوكیشن‌ها، به شكل تك‌دوربینه و به وسیله جواد صفا تصویربرداری می‌شود. زمان داستانی اثر به گفته سبزواری به دلیل حجم زیاد شب موجب شده است بسیاری از صحنه‌های این مجموعه در شب و با تاریكی هوا فیلمبرداری شود و دیرهنگام بودن زمان افطار در رمضان امسال نیز موجب شده است تا هنوز زمان دقیق این سریال مشخص نشود.

سكانس 35

ساعت تقریبا نزدیك به 10 شب است كه بازیگران با انجام گریم و پوشیدن لباس آماده می‌شوند مقابل دوربین بروند. قرار است سكانس 35 در آلاچیق داخل حیاط گرفته شود. پیش از این‌كه بازیگران كار خود را شروع كنند، مسعود شاه‌محمدی تصاویری از پارس كردن سگ را ضبط می‌كند كه آن را به درخت نزدیك آلاچیق بسته‌اند و یكی از عوامل پشت صحنه خارج از قاب دوربین، سگ را تحریك می‌كند تا او بیشتر و با صدای بلندتر پارس كند. بعد از آن پلان مربوط به آلاچیق كلید می‌خورد كه بسیار كوتاه است و در آن، بازیگرانی مثل امیر آقایی، میرطاهر مظلومی و بهناز جعفری حضور دارند. چند نفر از بچه‌های پشت صحنه با آبپاشی، اطراف آلاچیق و درختانی كه در كادر دوربین قرار دارند را خیس می‌كنند و با اعلام سكوت، فرمان حركت صادر می‌شود.
چنگیز جلیلوند، محمود عزیزی، شیرین بینا، برزو ارجمند، رحیم نوروزی، بهناز جعفری، رامین راستاد، محمود بنفشه‌خواه، میرطاهر مظلومی، فرشید زارعی‌فر، لیدا عباسی، هانیه بساتینی و بهار كاتزی، نقش‌های اصلی سریال پاییز پدرسالار را بازی می‌كنند. از عوامل دیگری كه در ساخت این سریال همكاری دارند، می‌توان به مدیر تصویربرداری: جواد صفا، برنامه‌ریز: علیرضا سبزواری، صدابردار: صالح حبیبی، طراح گریم: محمدرضا قومی، طراح صحنه و لباس: كامیاب امیرعشایری، تدوین: مهدی جودی، آهنگساز: كارن همایونفر، مدیر تداركات: وحید مرادی و مدیر تولید: بهرام جلالی اشاره كرد. این سریال را رضا جودی تهیه می‌كند كه تهیه‌كننده سریال فاكتور 8 نیز بوده است.
ساعت نزدیك به 11 شب است كه خانه ویلایی پدرسالار را ترك می‌كنم؛ خانه‌ای كه گرچه در تابستان گرم تهران قرار دارد؛ اما در خنكای شب‌های لواسانات به دور از هیاهو و آلودگی شهر، آرام و تمیز در سكوتی حسرت‌انگیز در خاطرم می‌ماند تا در شب‌های ماه رمضان به خانه مخاطبان تلویزیون بیاید و شاید خاطره دیگری از لذت سریال‌های مناسبتی را برای آنان رقم بزند.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
گزارشی از سریال های سیما در ماه مبارک رمضان
گزارش تصویری از پشت صحنه سریال طنز «شمس‌العماره»
سیروس مقدم: خواستم آخرت را یادآوری كنم
یوسف به روایت ایرانی‌ها
گفت وگو با سعید نیك پور؛ بازیگر مجموعه «در چشم باد»