تصور کنید می توانید ذهن انسان ها را بخوانید!نه فقط کسانی که در اطراف شما هستند،بلکه افکار تمام مردم جهان را به تفکیک بازه های زمانی و یا عباراتی که در ذهنشان به دنبال پاسخی برای آن هستند!
تصور کنید می توانید ذهن انسان ها را بخوانید!نه فقط کسانی که در اطراف شما هستند،بلکه افکار تمام مردم جهان را به تفکیک بازه های زمانی و یا عباراتی که در ذهنشان به دنبال پاسخی برای آن هستند!شاید تصورش کمی سخت باشه،اما گوگل این کار را می کند و حتی این توانایی خود را به صورت رایگان در اختیار شما می گذارد!

Google Trends، یکى از زیرشاخه‌هاى وب‌سایت گوگل است، که به ارائه‌ آمار جستجوهایى مى‌پردازد که طى بازه‌هاى مختلف زمانى، از یک عبارت مشخص صورت گرفته‌اند. مثلاً توبیاس پریس (Tobias Preis)، از جامعه‌شناسان دانشگاه وارویک انگلستان و همکارانش مدعى شده‌اند که با بررسى آمار همین وب‌سایت، موفق به تشخیص علائم قبلى حاکى از وقوع تحولات بزرگ‌مقیاس اقتصادى – از قبیل رکود بزرگ سال ٢٠٠٨ – شده‌اند.

این شیوه قبلاً در سایر رشته‌هاى علوم اجتماعى هم مؤثر واقع شده بوده؛ که معروف‌ترینش را می‌توان نشانه‌هاى تقریباً آنى شیوع آنفلوآنزا در مواردى دانست که آمار جستجوى اصطلاحات مرتبط به نحوه‌ی پیش‌گیرى و درمان این بیمارى، افزایش چشمگیری را به نمایش مى‌گذاشت. البته توقع دانشمندان، بیش از اینهاست. آن‌ها مایل‌اند که با بررسى هرچه‌بهتر آمار Google Trends، نه‌تنها به تحولات فعلى بازار سهام پى ببرند، بلکه وضع آتی آن را هم حتى‌الامکان پیش‌بینى کنند. و البته این کار تا حدى هم شدنى‌‌ست؛ چراکه چندصباحی پیش از وقوع تحولات کلان اقتصادى، از قبیل همان بحران معروف سال ٢٠٠٨، اکثر سهامداران سراسیمه در جستجوى اطلاعات دقیقى مبنی بر این برمی‌آیند که آیا بایستی سهم‌شان را بفروشند، یا سهم بیشترى بخرند. این مسأله، بالاخص با رشد آمار جستجوهای کلمه‌اى مثل «بدهى» آشکار می‌شود.

اما خب بعضاً نمی‌‌توان اعتماد چندانى به این پیش‌بینى‌ها کرد؛ چراکه مثلاً در برخى موارد وقوع بحران، آمار جستجوى کلماتى نظیر «رنگ» و «رستوران»، در صدر فهرست Google Trends جاى گرفته بوده. بنابراین این روش اغلب «بعد» از وقوع تحولاتى که انتظارش مى‌رفته، ارزش خودش را نشان می‌دهد. ضمناً طبق قانونى که در علم اقتصاد به «قانون گودهارت» (Goodhart) معروف است، حتى در صورت موفقیت این پیش‌بینى‌ها و اطلاع سهامداران از آن‌ها هم، تصمیمات‌شان طورى متأثر از آن‌ها واقع مى‌شود که عملاً نتایج بعضاً مفید همان پیش‌بینى‌ها رو خنثى مى‌کند.

پس در منتهاى مراتب، از این روش مى‌‌توان تنها براى تحلیل ساز و کارهاى روانى توأم با چنین تحولاتى استفاده برد؛ به‌طوریکه مثلاً همین تحقیقات نشان دادند که نگرانى مردم در این چندساله، بیشتر از بابت فقدان احتمالى پولى بوده که در اختیارشان هست؛ نه پولى که شاید حاصل نکنند.



گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: konjkav.com



مطالب جالب دیگر:
آموزش: لپ تاپ خود را هنگام دانلود کم مصرف کنید
عکس: مهدی و محمد سلوکی در کنار پدرشان!
میلیونر شدن مادر به کمک پسرش!! + عکس
عکس هایی زیبا برای علاقمندان به طبیعت بهاری
کشف دلیل اینکه چرا پوست گورخر راه راه است؟