نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران ژاپنی نشان داده افرادی که ساعات کاری خود را با خیره شدن به نمایشگر رایانه می‌گذرانند، با تغییراتی در مایع اشک خود روبرو می شوند که بیشتر در مبتلایان به بیماری خشکی چشم...
نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران ژاپنی نشان داده افرادی که ساعات کاری خود را با خیره شدن به نمایشگر رایانه می‌گذرانند، با تغییراتی در مایع اشک خود روبرو می شوند که بیشتر در مبتلایان به بیماری خشکی چشم معمول است.
پروتئین خاصی موسوم به MUC5AC بخشی از لایه طبیعی موکوس یا غشای اشک را تشکیل می‌دهد که رطوبت چشم را تامین می‌کند.
اما پژوهش جدید محققان نشان داد شرکت‌کنندگانی که بیشتر زمان خود را در برابر رایانه می‌گذرانند از سطوح MUC5AC مشابه بیماران خشکی چشم برخوردارند.

خشکی چشم نوعی بیماری است که در زمان عدم تولید اشک کافی در چشم یا بخار شدن سریع آن رخ می‌دهد.
محققان اشکهای هر دو چشم 96 کارمند یک اداره در ژاپن را آزمایش کرده و میزان پروتئین MUC5AC موجود در آنها را سنجیدند.
آن دسته از شرکت‌کنندگانی که کارشان شامل نگاه کردن به نمایشگر رایانه بود، پرسشنامه‌هایی را در مورد ساعات کاری و علائم هر نوع مشکل چشمی پر کردند.
به گفته دکتر یویچی، مولف ارشد این پژوهش، افرادی که به نمایشگر خیره می‌شوند بطور کلی پلک چشمهای خود را در زمان انجام کار بیشتر از سایرن باز می‌کنند و منطقه سطحی اضافی در معرض قرار گرفته در کنار پلک زدن کم می‌تواند تبخیر اشک را سرعت بخشیده و با بیماری خشکی چشم همراه شود.

محققان دریافتند افرادی که روزانه بیشتر از هفت ساعت به نمایشگر رایانه خیره می‌شوند، بطور میانگین دارای 5.9 نانوگرم/میلی‌گرم MUC5AC بودند. در مقایسه افرادی که ساعات کمتری را به تماشای نمایشگرها می‌پرداختند میزان 9.6 نانوگرم/میلی‌گرم از این پروتئین را داشتند.
همچنین افراد مبتلا به خشکی چشم دارای میانگین 3.5 نانوگرم/میلی‌گرم MUC5AC و افراد غیر مبتلا دارای 8.2 نانوگرم/میلی‌گرم از این پروتئین هستند.

کارمندانی که در مورد خشکی چشم خود نگرانند می‌توانند با انجام تغییرات ساده خطر ابتلا به آن را کاهش دهند. از آن میان می‌تواند نمایشگرها را در سطوح کم ارتفاع قرار داده و صفحه آن را به سمت بالا کج کرد.
پزشکان همچنین استفاده از دستگاههای بخور در اداره و اجتناب از قرار داشتن در مسیر مستقیم باد دستگاههای تهویه هوا را توصیه کرده‌اند.
این پژوهش در مجله Jama Ophthalmology منتشر شده است.



گردآوری : گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir

مطالب جالب دیگر:
3 حیوانی که شبیه انسان هستند!؟
عکس دختر بنیامین بارانا در حال تماشای فوتبال ایران!
4 عکس کمتر دیده شده از بازیگران ایرانی در ورزشگاه برزیل
5 کاری که چشم هایمان را زودتر ضعیف می کند!؟
عکس: لباس تیم ملی بر تن امین حیایی و همسرش نیلوفر خوش خلق