شبکه اجتماعی فیسبوک را در حال حاضر در کنار شبکه های اجتماعی نظیر توییتر میتوان به عنوان یکی از بزرگترین و پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی دانست. صرف نظر از چیستی و ماهیت این شبکه اجتماعی...
شبکه اجتماعی فیسبوک را در حال حاضر در کنار شبکه های اجتماعی نظیر توییتر میتوان به عنوان یکی از بزرگترین و پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی دانست. صرف نظر از چیستی و ماهیت این شبکه اجتماعی رخ داد هایی که در هر 60 ثانیه به شکل میانگین بر روی این شبکه اجتماعی به وسیله حجم عظیم مخاطبان آن رقم میخورد، در خور توجه است.

شبکه اجتماعی فیسبوک که در فوریه 2004 توسط مارک زاکربرگ و جمعی از دانشجویان دانشگاه هاوراد بنیان گذاشته شده است، طی سالهای زیست خود به یکی از مهمترین، تاثیرگذارترین و بزرگترین شبکه های اجتماعی دنیا تبدیل شده.
 
در حال حاضر این شبکه اجتماعی بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون (تا آخرین ماه سال 2013) کاربر فعال دارد که تقریبا بیش از 45 درصد کاربران آن در سنین 18 تا 25 سال، یعنی قشر جوان هستند. دفتر مرکزی این شبکه اجتماعی در «منلو پارک» کالیفرنیا واقع شده است:

 
اما صرف نظر از بیوگرافی فیسبوک، نکته جالب تر در خصوص آن اتفاقاتی است که روزانه و بلکه در هر ساعت و دقیقه بر روی این شبکه اجتماعی بزرگ رخ میدهد. شبکه اجتماعی فیسبوک تاثیر بسیار زیادی بر تحولات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی سالهای اخیر در سرتاسر دنیا داشته است و این نشان از قدرت تاثیر گذاری بالای این شبکه اجتماعی دارد، که البته باز میگردد به ذات و ماهیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر اطلاعات.
نشریه «گاردین» در مطلبی که پیرامون افزایش سرمایه و سود این شبکه اجتماعی بزرگ منتشر کرده است، نگاهی به مجموع اتفاقاتی که طی مدت زمان 60 ثانیه بر روی این شبکه جهانی اجتماعی رخ میدهد انداخته است. بررسی و دقت در این مسئله عمق و شدت فعالیت های کاربران بر روی فیسبوک را نشان میدهد:

82 هزار مطلب جدید، 135 هزار آپلود تصاویر، 510 هزار اظهار نظر و 231 هزار پیام، تنها در مدت 60 ثانیه به شکل میانگین. این تنها بخشی از اتفاقاتی است که بر روی این شبکه اجتماعی رخ میدهد.
البته آماری که به این شکل نشریه گاردین منتشر کرده است، مربوط به سال 2011 یعنی حدود 3 سال پیش است. بدون شک با توجه به افزایش حجم کاربران این شبکه اجتماعی از سه سال گذشته تا کنون، میتوان انتظار داشت که این ارقام نیز به شکلی اساسی تغییر کرده باشند.

 
این همه نشان از شدت تاثیر گذاری این شبکه اجتماعی به دلیل حجم بالای مخاطبان آن دارد. به گونه ای که طبق آخرین آمار تعداد مخاطبان فعال در یک ماه فیسبوک اکنون به 1 میلیارد و 320 میلیون نفر رسیده که بیش از 14 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. به این معنی که اگر فیسبوک یک کشور بود، جمعیت آن چیزی به اندازه تقریبی جمعیت کشور چین بود.
شاید همین حجم مخاطبان است که اکنون زاکربرگ و دوستان وی را به یکی از ثروتمند ترین افراد جهان تبدیل کرده است. به گونه ای که سود دارایی این شبکه اجتماعی طبق اخرین گزارشی که دیروز منتشر شده، به سه میلیارد دلار در سال میرسد و در سال 2014، این سود سالانه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است:

 
این همه نشان از قدرت بالای تاثیر گذاری این شبکه اجتماعی به اندازه حجم مخاطبان آن و به وسعت کره خاک دارد. نگاهی با این جزئیات به شبکه های اجتماعی و به شکل کلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیانگر یک موضوع بیشتر نیست: چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، اکنون مدتها است که وارد عصر اطلاعات شده ایم. نگاه دقیق به ظرفیت ها و توانایی های شبکه های اجتماعی و فضای سایبری در کنار درک و دقت به خطرات آن، راه توسعه در آینده نزدیک است، توسعه در همه حوزه های انسانی اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: tabnak.ir


مطالب جالب دیگر:
ماجرای عجیب برخورد رعد و برق به یک زن باردار!! + عکس
عکس هایی از ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف اسلامی
10 نکته که شاید برایتان جالب باشد! مخترع ساندویچ که بود؟!!
کارتون روز: سرعت مجاز در تمام اتوبان های تهران 80 کیلومتر شد!!
عکسی جالب از کودکی مجری سرشناس تلویزیون