در سال‌های اخیر داغ شدن لپ‌تاپ موضوعی مهم و بحث‌برانگیز شده است. اولین بار که این موضوع توجه‌ها را جلب کرد سال 2006 بود که چندین لپ‌تاپ در سراسر دنیا آتش گرفت. علت آن اشکال فنی در باتری‌ها...
در سال‌های اخیر داغ شدن لپ‌تاپ موضوعی مهم و بحث‌برانگیز شده است. اولین بار که این موضوع توجه‌ها را جلب کرد سال 2006 بود که چندین لپ‌تاپ در سراسر دنیا آتش گرفت. علت آن اشکال فنی در باتری‌ها اعلام شد که بسیاری از کارخانه‌های بزرگ مانند دل، سونی و حتی اپل مجبور به فراخوانی انبوه لپ‌تاپ‌هایشان شدند اما مشکل داغ شدن لپ‌تاپ‌ها چیزی غیر از باتری‌های خراب بود. منفجر شدن برخی لپ‌تاپ‌ها، سوختن پای افراد و حتی خراب شدن هارد دیسک‌ها به علت گرمای بیش از حد، از مشکلاتی بود که همچنان وجود داشت.

 
اما اگر ایراد از باتری‌ها نیست، چه عاملی لپ‌تاپ‌ها را تا این حد داغ می‌کند؟
حتما متوجه گرم شدن همه دستگاه‌های الکترونیکی شده‌اید، برای مثال بعد از تماشای یک فیلم می‌توانید دمای دستگاه پخش دی‌وی‌دی خود را حس کنید. همه دستگاه‌های الکترونیکی در حین کار گرما تولید می‌کنند و لپ‌تاپ شما هم از این قاعده مستثنی نیست.

می‌خواهیم بدانیم چرا لپ‌تاپ‌ها تا این حد داغ می‌شوند و چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد. دو علت اصلی برای داغ شدن لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با کامپیوترهای خانگی وجود دارد. اول اینکه لپ‌تاپ کوچک‌تر است و بالطبع قطعاتش هم به هم نزدیکتر. در نتیجه فضای کافی برای عبور حرارت وجود ندارد.
علت دوم قدرت پردازشگر (CPU) است، سیستم‌عامل‌ها برای اجرا به قدرت زیادی از پردازشگر نیاز دارند که این خود باعث تولید گرما می‌شود. البته سازندگان نیز این موضوع را می‌دانند و برای همین از راه‌های مختلفی استفاده کرده‌اند؛ مانند فن‌ها، صفحه‌های آلومینیوم برای انتقال حرارت و شیارهایی که برای عبور هوا طراحی شده‌اند، اما گاهی همه اینها هم کافی نیست. درست کار نکردن فن یا ایرادهایی از این دست می‌تواند لپ‌تاپ را داغ کند. در ادامه به برخی راهکارها برای رفع این مشکل می‌پردازیم.

 
کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید
مطمئن شوید که فن دستگاه به درستی کار می‌کند. برای کنترل فن دستگاه بهتر است از نرم‌افزارهای عیب‌یابی استفاده کنید، چون باز کردن لپ‌تاپ علاوه‌بر اینکه کار مشکلی است، ضمانت آن را نیز باطل خواهد کرد. نرم‌افزار عیب‌یابی معمولا در سایت سازنده لپ‌تاپ‌ها موجود است، اما اگر نبود می‌توانید آن را از سایت‌های دیگر دانلود کنید. شیارهای عبور هوا را تمیز کنید. اکثر لپ‌تاپ‌ها برای خنک شدن از فن استفاده می‌کنند که گرما را از شیارهای هوا خارج می‌کند. گرد و خاک مانع عبور هوا می‌شود. بهتر است هر چند وقت یک بار این مسیرها با پمپ باد تمیز شود. با پارچه‌ای نمدار هم می‌توان تا حدی این کار را انجام داد، فقط دقت کنید که پارچه خیس نباشد.


 تنظیمات بایوس را کنترل کنید. در بایوس تنظیماتی وجود دارد که به کامپیوتر شما اعلام می‌کند چه دمایی زیاد است و فن‌ها در چه دمایی سریع‌تر کار می‌کنند. به‌روزرسانی بایوس به بهتر خنک‌شدن دستگاه کمک می‌کند. در وب‌سایت سازنده لپ‌تاپ‌ها جدیدترین نسخه برای بایوس وجود دارد.علاوه‌بر اینها، بعضی از عادت‌ها را هم باید ترک کرد. مانند کار کردن با لپ‌تاپ زیر نور آفتاب و کنار رادیاتور یا قرار دادن لپ‌تاپ داخل ماشین در تابستان. و مورد آخر اینکه بهتر است لپ‌تاپ را روی پا نگذارید. زیرا با این کار مانع عبور هوا می‌شوید و زیر دستگاه به شدت داغ و حتی باعث سوختگی پا می‌شود.

 
لوازم جانبی برای خنک کردن لپ‌تاپ
حتی زمانی که لپ‌تاپ روی میز است زیر آن داغ می‌شود که برای آن راهکارهایی وجود دارد، مانند پایه‌هایی که لپ‌تاپ را روی آن می‌گذارند تا از سطح میز فاصله بگیرد و در زیر دستگاه هوا جریان داشته باشد. برخی از این پایه‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند که به راحتی گرما را از لپ‌تاپ خارج می‌کنند. راه بعدی استفاده از پدهای مختلف است. آنهایی که از جنس آلومینیوم هستند کاربردی‌ترند. برخی از این پدها فن دارند که از برق یو اس بی لپ‌تاپ تغذیه می‌کنند و گرما را به بیرون هدایت می‌کنند.
شما می‌توانید این پدها را از فروشگاه‌های لوازم کامپیوتر تهیه کنید. یک نکته را هم در نظر داشته باشید؛ دمای لپ‌تاپ شما در تغییر است و ثابت نمی‌ماند. پس حتی اگر از این روش‌ها استفاده می‌کنید باز هم بهتر است یک نرم‌افزار برای کنترل دمای لپ‌تاپ داشته باشید و ببینید چه کارهایی دمای دستگاه را افزایش یا کاهش می‌دهد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: دنیای اقتصاد


مطالب جالب دیگر:
4 نکته طلایی برای استفاده از ماوس کامپیوتر
بازیگر زن هالیوودی پس از 4سال زندگی و داشتن 2فرزند با نامزدش ازدواج کرد! + عکس
زندگی دردناک خواهران دوقلویی که مثل عنکبوت هستند! + عکس
فواید خوردن حشرات !!
عکس: خوابیدن بنیامین و دخترش در کنار یکدیگر