در عصر مدرنیته، علاوه بر روبات های متعددی که در مصارف مختلف به کار گرفته می شوند، ساخت روبات های انسان نما نیز با استقبال چشمگیری مواجه شده است...
در عصر مدرنیته، علاوه بر روبات های متعددی که در مصارف مختلف به کار گرفته می شوند، ساخت روبات های انسان نما نیز با استقبال چشمگیری مواجه شده است.
روبات های انسان نما Humanoid Robot به روبات هایی گفته می شود که از لحاظ خصوصیات ظاهری بسیار شبیه به انسان ها هستند. روبات های انسان نما از نظر ظاهری شبیه انسان ها بوده و دارای سر و دو پا و دو دست هستند. روبات های انسانی برای تعامل بیشتر یا استفاده در کارهایی که به وسیله انسان ها انجام می شود، به کار گرفته می شوند.
این روبات ها دارای چشم، دهان و صورت هستند. هر چند که در برخی از موارد روبات های انسان نما تفاوت های جزئی نسبت به انسان ها دارند. روبات ها در بیشتر مواقع فاقد جنسیت هستند اما اخیرا نمونه هایی از روبات ها عرضه شده اند که دارای شباهت های ظاهری به زنان یا مردان هستند. روبات ها در حرفه ها و همینطور مشاغل مختلف به کمک انسان ها می شتابند تا میزان بهره وری آنها افزایش پیدا کند.


* روبات غریق نجات

دانشمندان ژاپنی موفق به طراحی پیشرفته ترین روبات شناگر جهان شده اند که می تواند در استخر شنا کرده و در نقش غریق نجات ظاهر شود. این روبات که
'Swumanoid نامیده می شود به عنوان روبات غریق نجات نیز می تواند در سواحل ژاپن و به افرادی که در حال غرق شدن هستند، کمک کند. این روبات به سادگی می تواند حرکات شنا مانند کرال پشت، کرال سینه و غیره را انجام دهد. اگر مراحل ساخت این روبات به پایان برسد برای بازی های المپیک شنا در ژاپن شرکت خواهد کرد.


* روباتی که می بیند و احساس می کند

iCub روباتی است که احساس می کند، می بیند و به طور خاص فکر می کند و مانند انسان ها قادر به آموزش است. این روبات به راستی همانند داستان های علمی و تخیلی است و باور اینکه یک روبات می تواند بدین شکل ساخته شود، مشکل است. این روبات در جمع آوری دانش، تمرکز بر اشیای خاص یا برنامه های کاربردی مانند کمک های اولیه نقش مهمی را ایفا می کند.


* Robonaut 2  روبات فضانورد ناسا

این روبات با همکاری ناسا و جنرال موتورز ساخته شده و در ایستگاه فضایی بین المللی مشغول فعالیت است. این روبات به اختصار R2 نیز نامیده می شود. R2  برای همیشه در ایستگاه های فضایی باقی مانده و آنجا را ترک نمی کند تا در صورت نبود انسان ها، اطلاعاتی را از ایستگاه های فضایی به زمین ارسال و گزارش کند.


* روبات معلم

روباتی برای تدریس خصوصی در منازل ساخته شده که می تواند به بچه های بین 10 تا 13 سال موارد مختلفی از جمله ریاضی، جغرافیا، شیمی و ادبیات آموزش دهد و بچه های مدرسه را برای شرکت در امتحانات پایان ترم یا امتحانات میان دوره ای آماده کند.


* روبات درمانگر اختلالات روانی کودکان

محققان موفق به ساخت روبات منحصر به فردی شده اند که با رفتار خود می تواند کودکان را از محیط انزوا و همینطور ترس از اجتماع خارج کند. محققان معتقدند این روبات برتر از هرگونه درمانی است و می تواند تاثیر مضاعف و متمایزی بر کودکان داشته باشد. در ابتدا، کودکان با این روبات نیز همانند سایرین برخورد می کردند و از ارتباط مستقیم یا صحبت با آن خودداری می کردند اما به مرور زمان دوستی صمیمی بین آنها شکل گرفت. این ارتباط و دوستی نتیجه ای جز دور  شدن کودکان از دنیای کوچک و تاریک تنهایی و ورود به دنیای اجتماعی در برنداشت.


* روباتی که دوست و همنشین انسان هاست

روبات ها با اهداف متفاوتی ساخته می شوند، گاهی اوقات روبات ها برای جایگزینی انسان ها در فعالیت روزمره ساخته می شوند اما بعضی از روبات ها با اهداف دیگری ساخته می شوند. در عصر مدرنیته، انسان ها بیش از پیش احساس تنهایی می کنند به همین دلیل روبات هایی ساخته شده اند تا بتوانند همانند یک دوست در هر ساعت از شبانه روز برای انسان ها یک همدم و هم صحبت باشند.


* روبات های کمک آشپز

روبات ARMAR یکی دیگر از روبات های خانگی است که می تواند در کارهای آشپزخانه به خانم ها کمک کند. این روبات می تواند وسایل مختلف را از یخچال درآورده و به آشپز داده یا کارهای مختلفی را برای کمک به او انجام دهد. این روبات از حسگرهای مصنوعی پیچیده و پیش‌ برنامه‌ سازی گسترده برای تعیین میزان فشار وارده به اشیاء و نحوه نگه داشتن آنها استفاده می‌کند.


* روبات اخبارگو مسلط به چندین زبان زنده دنیا و روبات راهنمای موزه

روبات هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند بیش از پیش شبیه به انسان ها هستند به طوری که گاهی اوقات تشخیص بین روبات یا انسان بودن آنها بسیار دشوار است. ژاپنی ها دو روبات جدید ساخته اند که بسیار شبیه به انسان ها هستند.  روبات کودوموروید Kodomoroid  و اتوناروید Otanaroid.
کودوموروید به چند زبان زنده دنیا تسلط داشته و می تواند اخبار اجرا کند و اتوناروید نیز می تواند همانند راهنمای موزه به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ دهد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: mehrnews.com

مطالب جالب دیگر:
باور می کنید این همه آدم سرشناس چپ دست باشند؟ از آنجلینا جولی تا بیل گیتس! عکس
ماجرای عجیب مرد ایرانی که 15سال از همسرش کتک میخورد و...!!
عکس هایی از بازیگر بزرگ هالیوود رابین ویلیامز
مطلبی بسیار جالب برای افراد چپ دست! به مناسبت روز جهانی چپ دستان
تفاوت چپ دست‌ها و راست دست‌ها چیست؟!