شاید برای یک عکاس هیچ چیز مانند آب‌وهوای نامساعد ناامید کننده نباشد. اما نکاتی ریزی وجود دارد که با عمل به آنها می‌توان در شرایط آب‎وهوایی بد نیز عکس‌های خوبی گرفت...
 شاید برای یک عکاس هیچ چیز مانند آب‌وهوای نامساعد ناامید کننده نباشد. اما نکاتی ریزی وجود دارد که با عمل به آنها می‌توان در شرایط آب‎وهوایی بد نیز عکس‌های خوبی گرفت.

برنامه‌ریزی برای سفر می‌تواند کاری ترسناک باشد: ابتدا باید کلی با خودتان کلنجار بروید که می‌خواهید کجا بروید و چه زمانی می‌خواهید این سفر را انجام دهید. بعد نوبت به تحقیق درباره اقامتگاه‌های مناسب فرا می‌رسد و تازه بعد از آن باید فهرستی از کارهایی که می‌خواهید در طول سفر انجام دهید تهیه کنید. طی تمام این مراحل نیز همواره باید حواستان باشد از بودجه‌ای که برای این سفر در نظر گرفته‌اید تجاوز نکنید.

حتی اگر برنامه‌ریزی بی‌نقصی هم داشته باشید، لزومی ندارد که همه چیز طبق برنامه پیش برود. چمدان‌هایتان ممکن است گم بشود، یا هتل‌هایی که روی اینترنت عالی به نظر می‌رسیدند ناامید کننده باشند. اما یک چیز وجود دارد که از همه بدتر است: اینکه آسمانی که قرار بود آفتابی باشد، به سرعت به چشم‌اندازی تاریک و طوفانی تبدیل شود. برای یک عکاس، وضعیت آب‎وهوا نقشی حیاتی و تعیین کننده در سفر ایفاء می‌کند. حتی برای افرادی که عکاسی را به شکل تفریحی دنبال می‌کنند، وضعیت آب‎وهوا برای ثبت لحظات و خاطرات سفر اهمیت زیادی دارد.

زمانی‌که شما به جایی دور سفر می‌کنید و شرایط آب‎‏وهوایی طبق انتظار شما پیش نمی‌رود، نمی‌توانید خیلی راحت وسایل‌تان را جمع کنید و به خانه برگردید. در این گونه موارد، باید از پوشش نقره‌فام روزهای ابری کمال استفاده را ببرید. در چنین مواقعی علاوه بر تسلط بر فنون عکاسی، داشتن صبر و پشتکار در کنار توانایی سازش با شرایط پیش‌بینی ناپذیر به کمک شما خواهد آمد. البته برای گرفتن عکس‌هایی خوب در شرایط آب و هوایی بد نکاتی ریزی وجود دارد که دانستن آنها می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

1- باران را در آغوش بکشید (اما مراقب تجهیزات‌تان هم باشید)

اغلب فروشگاه‌های تجهیزات عکاسی روکش‌های ضد باران ارزان‌قیمتی دارند که تنها حدود چند هزار تومان قیمت دارد. همچنین پوشیدن بارانی می‌تواند شما و کیف دوربین‌تان را خشک نگه دارد. این تجهیزات قابل بسته‌بندی که جای زیادی را هم اشغال نمی‌کنند، برای عکاسی در روزهای بارانی به بهترین دوستان شما تبدیل می‌شوند. به جای آنکه دنبال گران‌ترین نوع این تجهیزات بروید، آنهایی را انتخاب کنید که ساده‌ترین روش استفاده را دارند.

نکته طلایی: اگر فراموش کردید روکش ضد باران دوربین‌تان را همراه ببرید و فروشگاهی نیز در دسترس نبود، از کیسه‌های نایلونی زیپ‌دار به عنوان پوشش در اطراف دوربین‌تان استفاده کنید. کیسه زباله هم جایگزین خوبی برای بارانی خواهد بود.

هوای بارانی

2- رفتار انسان‌ها را ثبت کنید
عکاسی از مردمی که در زیر باران به این سو و آن سو می‌دوند و دنبال سرپناهی می‌گردند، به خلق عکس‌ها و صحنه‌های زیبایی منجر می‌شود. در چنین مواقعی معمولا می‌شود طیف وسیعی از احساسات و لحظات ناب خودانگیخته را به تصویر کشید که هیچ جای دیگری امکان عکاسی از آنها وجود ندارد.

3- به فضاهای داخلی بروید
قدم زدن در باران می‌تواند لذت‌بخش باشد؛ اما زمانی‌که دوربین و سایر تجهیزات گران‌قیمت عکاسی‌تان را به همراه دارید، شاید چندان علاقه‌ای نداشته باشید که خطر خیس شدن آنها را به جان بخرید. این همان لحظه‌ای است که باید وارد فضاهای سرپوشیده بشوید: موزه‌ها، مغازه‌ها، رستوران‌ها و حتی در صورت امکان خانه‌های مردم. اگر می‌خواهید در فضای خارج بمانید اما خطری متوجه شما نباشد، مکانی سرپوشیده پیدا کنید یا از داخل خودرو به عکاسی بپردازید.

هوای بارانی

4- به پایین نگاه کنید
یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای باران ایجاد چاله‌های آب و بازتاب منظره‎های اطراف در آن است. افرادی که در زیر باران راه می‌روند، معمولا به نوعی عجله دارند. اما به عنوان یک عکاس گاهی بهتر است به جای آنکه به مردم نگاه کنید، لنز دوربین را پایین بیاورید و به چاله‌های آب و سطح خیابان نگاه بیاندازید. با داشتن زمان‌بندی صحیح، اغلب می‌توانید بازتابی منحصر به فرد به دست آورید که داستان جالبی در دل خود دارد.

هوای بارانی

5- دم را غنیمت شمارید
هزاران عکس از اپرای سیدنی یا تاج محل گرفته شده که آنها را در لحظات جادویی طلوع یا غروب خورشید نشان می‌دهد. اما همه افراد تا این اندازه خوش شانس نیستند که بتوانند از این لحظات نوری جادویی و عالی بهره ببرند. اما نگران نباشید. خوشبختانه آب و هوای نامعتدل می‌توانند به عکس‌های شما تیزی خاصی ببخشند. هوای بارانی یا طوفانی آسمانی دراماتیک و فوتوژنیک به عکس شما می‌بخشد که سرشار از رنگ و بافت است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir


مطالب جالب دیگر:
عکس: فرزاد حسنی و امین زندگانی و هادی کاظمی 15 سال پیش!!
دروغ بزرگی به نام تلویزیون LED در بازار ایران
پس از 9سال زندگی مشترک ازدواج رسمی آنجلینا جولی و براد پیت ثبت شد!! + جزئیات
تمرین مردن یک سرگرمی جدید در ژاپن!! + عکس
عکس هایی از آبرسانی به روستاهای محروم بشرویه بخاطر خشکسالی!