اکثر فعالیت های امروزی تنها در 2 کلمه و در ارتباط بین رایانه و اینترنت خلاصه می شوند. برخی از کاربران مدت زمان زیادی را در برابر رایانه و استفاده از اینترنت سپری می کنند. کاربران گمان می کنند که...
اکثر فعالیت های امروزی تنها در 2 کلمه و در ارتباط بین رایانه و اینترنت خلاصه می شوند. برخی از کاربران مدت زمان زیادی را در برابر رایانه و استفاده از اینترنت سپری می کنند. کاربران گمان می کنند که استفاده از اینترنت و رایانه تنها بر چشم ها و انگشتان دستان آنها تاثیر می گذارد، در صورتی که بیماری های روحی و جسمی بسیاری در اثر استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی بروز می کنند که گاهی اوقات کاربران با شنیدن ابتلا به چنین بیماری هایی در اثر اینترنت و شبکه های اجتماعی دچار حیرت می شوند.

* اینترنت و اعتیاد
وابستگی به اینترنت را اعتیاد مدرن  Modern Addiction نامگذاری کرده اند اگر چه این نوع اعتیاد با واکنش های شیمیایی بدن همراه نیست اما مشکلات اجتماعی، روحی و روانی بسیاری را برای کاربران رقم می زند. گزارشات جهانی نشان می دهد که استفاده بیش از حد از اینترنت تبدیل به یک معضل شده به طوری که از اصطلاحی با عنوان" اعتیاد به اینترنت" از آن یاد می شود. اعتیاد به اینترنت در ردیف اعتیاد به الکل، مواد مخدر و .... قرار گرفته است.

شهروندان چینی جزو شهروندانی نام گرفته اند که بیشترین درصد اعتیاد به اینترنت را به خود اختصاص داده اند. اکنون جوانان معتاد به استفاده از اینترنت همانند معتادان به مواد مخدر تحت ترک قرار می گیرند.


کارشناسان حوزه پزشکی کاربران اینترنتی را به دو گروه متفاوت تقسیم کرده اند:

افرادی که در حدود 6 ساعت از زمان خود را در برابر اینترنت سپری می کنند، کاربران نورمال نام گرفته اند اما کاربرانی که بیش از این زمان را در برابر مانیتور سپری می کنند معتاد به اینترنت شناخته شده اند که باید درمان شوند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بیش از این زمان را در برابر مانیتورها سپری می کنند معمولا زمان خود را  در شبکه های اجتماعی می گذارنند. ارتباط در شبکه های اجتماعی مختلف می تواند مفرح باشد اما زمانی که مدت زمان زیادی به این امر اختصاص پیدا کند، دیگر تفریح و سرگرمی نیست بلکه تبدیل به اعتیادی مضر می شود که می تواند عواقب خطرناکی را برای کاربران در بر داشته باشد.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که جوانان چینی در حدود 42 درصد از زمان خود را به استفاده از اینترنت اختصاص می دهند در صورتی که این رقم در میان جوانان امریکایی در حدود 18 درصد است.
استفاده از اینترنت تا جایی پیش رفته که بسیاری از جوانان چینی در اثر استفاده بیش از حد از اینترنت به بیمارستان و مراکز اورژانس انتقال داده شده اند زیرا آنها فعالیت دیگری جز سپری کردن زمان خود در برابر اینترنت ندارند. یکی از این نوجوانان چینی که به همین دلیل به بیمارستان منتقل شده بود، می گوید:"من هیچ کار مفید دیگری جز سپری کردن زمانم در برابر اینترنت ندارم و بهتر است بگویم که بلد نیستم انجام دهم. من به بازی های اینترنتی، انجام دروس مدرسه ام با کمک اینترنت، دیدن فیلم های مختلف و ... می پردازم و تنها زمانی احساس خستگی و کسل بودن می کنم که اینترنتم قطع شده باشد. در غیر این صورت متوجه گذر زمان و تغییر روز و شب نمی شوم".


* کاهش فعالیت مغزی نوجوانان در اثر استفاده بیش از حد اینترنت
نتایج مطالعات محققان استرالیایی و کره ای نشان می دهد که استفاده افراطی از اینترنت با کاهش فعالیت های مغزی در نوجوانان پاسخ داده می شود. محققان در این مطالعه، دو دسته از نوجوانان را مورد مطالعه قرار دادند. نوجوانانی که مدت زمان زیادی را در برابر اینترنت سپری می کردند و نوجوانانی که زمان کمتری را به فعالیت های رایانه ای و اینترنتی اختصاص می دادند. نوجوانان گروه اول با 25 درصد کاهش فعالیت های مغزی نسبت به گروه دوم  روبرو بودند. این تاثیرات شاید خود را در دوران مدرسه و با کاهش نمرات دانش آموزان نشان دهد اما تاثیر شگرف آن در دوران بزرگسالی و جوانی بروز می کند.

این موضوع در شرایطی عنوان می شود که خانواده ها می گویند: "زمانی که گجت و دستگاه های الکترونیکی را از دسترس فرزندانشان دور می کنند، با پرخاش و همینطور عکس العمل های غیر قابل کنترل آنها مواجه می شوند."
والدین چنین فرزندانی می گویند:"فرزندانم ترجیح می دهند به جای اینکه با سایر اعضای خانواده به شام خوردن بپردازند یا زندگی اجتماعی را تجربه کنند، به بازی یا وبگردی می پردازند."

* اینترنت و مشکلات روحی
نفوذ و گسترش اینترنت علاوه بر اینکه با مزایای بسیاری همراه بوده اما به کاهش روابط اجتماعی، فرو رفتن در پیله تنهایی و افسردگی را برای انسان های عصر مدرنیته به ارمغان آورده است. ارتباط های اجتماعی جای خود را به ارتباطات فردی داده اند.
 

*از مشکلات روحی و روانی که در اثر استفاده از اینترنت به وجود می آیند، می توان به مواردی مانند:
عدم کنترل رفتار، گوشه گیری و افسردگی، افت تحصیلی و شغلی، فرو رفتن در پیله تنهایی، استرس و اضطراب همیشگی، عصبی بودن، بی قراری ذهنی، وسواس فکری و .... اشاره کرد. اما از مشکلات و بیماری های جسمی مرتبط با اینترنت و شبکه های اجتماعی می توان به مواردی مانند:


مشکلات بینایی
کاهش دید چشم به دلیل خیره شدن به صفحه مانیتور


سر درد های مزمن
سردردهای مزمن معمولا به دلایلی مانند خستگی چشم و گرفتگی عضلات دست و گردن در هنگام استفاده بیش از حد از اینترنت رخ می دهند.


دردهای ستون فقرات (دردهای مفصلی و عضلانی)  
بروز درد در قسمت هایی از بدن مانند دست، گردن، کمر و غیره که در اثر استفاده از اینترنت گریبانگیر کاربران می شود.


ترومبوز وريدی
به لختگی درون رگ، ترومبوز گفته می شود که غالباً در پاها بروز می کند و علت اصلی آن را بی تحرکی و کم شدن آب بدن دانسته اند. نشستن برای ساعت‌ های طولانی پشت رايانه می تواند باعث بروز این بیماری شود.


مشکلات پوستی
ولتاژ زیاد لامپ تصویر در انواع نمایشگرهای قدیمی موجب تولید میدان الکترواستاتیک و بارهای الکتریکی مثبت در سطح خارجی صفحه نمایش می شود.


مشکلات دوران بارداری و زایمان
برخی پژوهشگران بر این باورند که زایمان ها و بارداری های غیرعادی و تولد نارس و ناقص به استفاده از صفحه نمایش کامپیوتر و وجود تشعشات آن مربوط است.


تنفس گازهای کامپیوتر
بدنه کامپیوتر ها و نمایشگرها بر اثر گرم شدن، بوی مخصوصی از خود متصاعد می کنند. از جمله این بوها، گاز دیوکسین است که به وسیله بدنه کامپیوتر و صفحه نمایشگر تولید می شود.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: mehrnews.com


مطالب جالب دیگر:
کاهش وزن 70 کیلویی زن 26 ساله!! + عکس
زنی که یک سوسمار به دنیا آورده است!! + عکس
حسام نواب صفوی در کنار فقیرترین مردم دنیا! + عکس
سیاوش خیرابی در حال زنجیر زدن! + عکس
انتقام گیری فجیع بخاطر خیانت زن در خیابان!! + عکس
تصاویر حمله فیل به پلنگ با خرطوم پر آب!